Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Hur fräschas skrovet upp?

Birgitta:

Jag köpte i höstas en Flipper 620 årsmodell 1991, vars skrov har gulnat av vad jag misstänker är flera års gammal smuts och vax. Hur får jag bort det effektivt men skonsamt?

Hasse på… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:53

Hasse på ön:

Hej Birgitta.
Jag brukar använda Oxalsyra utblandat med vatten.
Recept:
1 del oxalsyra
10 delar varmt vatten
1 skvätt såpa.
Den här blandningen kan varieras i olika mängder, 1 del kan vara 1 dl o.s.v.

Spill sedan blandningen i en blomspruta och skaka om.
Spraya sedan skrovet från för till akter eller tvärt om.
Använd gummihandskar och kanske skyddsglasögon.
Det sticker lite i näsan när man applicerar lösningen - inget att vara rädd för.
När blandningen verkat i någon minut (2-3min) bör du se att det gula börjar lösas upp.
Använd gärna en mjuk borste för mekaninsk nötning.

Nu till det viktigaste - skölj av rikligt med sötvatten!!

Detta har jag använt på 3 båtar med gulnat skrov och det har blivit rent. Jag har då använt den beskrivna lösningen med 1 del Oxalsyra och 10 delar vatten med en skvätt(~ ½dl) såpa.
Efter rengöringen - rubba och vaxa.

Oxalsyra bör du kunna handla hos den lokale färghandeln med bra sortiment.
Jag har inte upplevt att gelcoaten tagit skada.
Om du har båten på en galvad vagn så kan vagnen få vita rinningar där lösningen runnit på vagnen.

Denna lösning har jag själv använt med lyckat resultat men kan inte garantera hur det blir för andra - så använd på egen risk.

Återkom gärna med synpunkter på mitt inlägg.
Birgitta (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:53

Birgitta:

Tack Hasse för ditt förslag.
Jag tänkte prova på akterspegeln under trimplanen, till att börja med. Vet du om naturen tar skada av den oxalsyra-blandning som rinner ner i marken?
Hasse på… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:53

Hasse på Ön:

Hej Birgitta.
Jag har använt min blandning på min egen gräsmatta och det har inte hänt något på gräsmattan.

Men efter din fråga så tog jag kontakt med en kemist och frågade hur miljön påverkades.
Han sa då direkt, att med den låga koncentrationen av oxalsyra så händer inget, utan det bryts ner på väldigt kort tid.
Det bildas enligt honom koldioxid och vatten när det bryts ner i marken.
Han menade också att blandningen kunde försvagas ytterligare med likvärdigt resultat. Jag ska prova och se vad som händer när man försvagar blandningen, men det blir till hösten.

Den blandningen jag beskrev tidigare - 1 del på 10 delar vatten - räcker till en båt runt 5-6 meter nästan 2 varv runt.

Hoppas att mitt svar hjälpt.
Ha en underbar båtsommar!

Hasse på Ön.