Hoppa till huvudinnehåll
guvallin
Senast inloggad: 2022-08-02 - 10:37
Hi.low reefer

Gunnar Vallin:

Jag funderar på att skaffa mig John Mast´s rullrev Hi.low Reefer och är intresserad av erfarenheter från andvändningen av detta rullrev.

Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 08:17

Erik:

Tänk efter noga innan du skaffar en rullmast eller rullbom. Jag har ingen erfarenhet av John Mast´s version men har provat på några andra av bägge sorterna.

Undantagslöst är de mycket kritiska att bommens vinkel är exakt rätt vid inrullning - och det gäller oavsett man rullar vid bom eller mast.

Dessutom så tappar man en del segelyta, framför allt vid rullmast. En del hävdar att stående lattor fungerar bra i kombination med rullmast men jag är mycket skeptisk.

En rullmast bör också vara så rak som möjligt och hållas i det läget för att rullningen ska fungera. Storseglet måste då vara sytt för att passa enbart den formen och blir då planare med sämre lättvindsegenskaper.

Mitt råd blir därför:

Titta en gång till på Seldéns revsystem med revtampar som kommer fram på undersidan/framkant av bommen och en enkel vinsch på mastens baksida. Fungerar mycket bra och man har full kontroll över samtliga delar. Är fallet neddraget till brunn så behöver man hjälp av rorsman att släppa ner seglet en bit - är man själv får man markera läget på fallet och släppa ner innan man går fram. Rodkick som håller upp bommen underlättar manövern.

John Mast hade tidigare ett system med enkeltamps rev som fungerade bra på mindre båtar. Har inte provat det på större båtar men med rätt placering av block och linledare så fungerar det säkert ok där också.

Bägge dessa system ger dig full koll på spänningen av både bom- och mastlik. Du har också möjligheten kvar att krumma masten och få bort eventuellt överflödig buk. Resultatet blir ett storsegel som står bra och ger både båt och rorsman rättvisa.

Har jag fortfarande inte övertygat dig så fundera på vad du gör den dagen som rullen i masten hänger sig (Murphys lag...).

Lycka till,
Erik