Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
handburen VHF, uteffekt

Oscar Johansson:

Hej,

Hittills har vi seglat inomskärs och förlitat oss på mobiltelefonen för kommunikation i nödläge. Planerar dock i sommar att bl.a segla från Göteborg till Läsö eller Anholt. I båda fallen lär vi inte vara längre från Svenska kusten än 30 NM.

Min första fråga:
Finns det en chans att den aktuella rutten har tillräcklig och pålitlig GSM täckning ? Var går normalt gränsen för GSM signal från svenska kusten?

Min andra fråga:
Tycker att idén med handburen VHF verkar vara mycket bra (ingen installation, ingen antenn, inga kablar samt att den är lätt kan ta med om man lämnar båten), Jag undrar dock om en handburen VHF innebär en kompromiss vad gäller räckvidd, i förhållande till en fast, lite större enhet ? Hur stark uteffekt bör en VHF ha för att fungera som nödsändare i en mindre segelbåt? Finns det andra ev. nackdelar med en handburen VHF? Kan en billigare variant av handburen VHF fungera tillräckligt bra för nödanrop? Vad är viktigt att tänka på vid inköp av handburen VHF?

mvh
/ Oscar Johansson

Ove Thorin SXK… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:32

Ove Thorin SXK Vk Tekniska kommitté:

Hej Oscar
Du kommer inte att ha en pålitlig kontakt med GSM. GSM bryter normalt kontakten vid 19 M.
Detta är en tidsbegränsningen.
Du skall satsa på en fast VHF med DSC och högt placerad antenn för bästa räckvidd och gärna kompletterad med en nödantenn som du själv kan bygga. Här finns ritningen http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/navigation/vhfant.htm
Jag har sjäv erfarenhet att inte nå mellan Onsalas sydspets och Varberg K 22 ca 19 M med en fast monterad apparat och riktig antenn, men av misstag ställd på lågeffekt.
När apparaten ställdes på högeffekt svarade STHLM Radio direkt.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Oscar,

Som Ove säger så kan du inte räkna med GSM-mottagning hela vägen även om det i teorin är möjligt. Har du en högt placerad antenn med bra kabel ner till telefonen så borde du på vägen över till Danmark/Läsö ifrån Sverige aldrig vara mer än de cirka 19 M som är den tekiska gränsen för "normal" GSM-räckvidden. Längre räckvidd går att ordna genom andra basstationer men detta används (ännu) inte på Västkusten eller i Danmark. I praktiken så är min erfarenhet att man under i alla fall 1/3-del av vägen inte har mottagning. Detta i kombination med att en GSM-telefon på inget sätt ger samma möjlighet till snabb och effektiv hjälp vid problem gör att det är en VHF du skall ha.

En bärbar VHF har just fördelarna du säger. Enkel installation, ingen antenn och lätt att ta med sig. Men där slutar också fördelarna.

Då antennen, på en bärbar, sitter lågt (vid ditt öra) tappar du mycket i räckvidd både för mottagning och sändning. Sändareffekten är normalt 2 eller 5W vilket är 5 till 12 gånger mindre än vad en normal fast VHF har. Du har ett batteri du är helt beroende av. Om du inte sköter det och/eller byter det ofta så kommer du med stor säkerhet stå med ett urladdat batteri när du verkligen behöver sända. Men oavsett detta så tycker jag att en handburen VHF är bättre än enbart en GSM-telefon.

Vid inköp av en handburen VHF är det nog inte så mycket att tänka på. Välj en som du tycker fungerar som du vill att en VHF skall fungera. Se till att få med en 12V-laddare så du kan ladda den i båten. Jag har själv en Icom M1 och är nöjd med den. Anledningen till att jag köpte just den var att den är "vattentät". Jag kan alltså lämna båten med VHF:en i handen och ändå fortsätta att kommunicera. Priset för denna idag, i Sverige, är knappt 4000 kronor.

Om vi har lyckats få dig att förstå att vad du egentligen borde ha är en fast VHF så är det en VHF-radio med DSC som du skall ha. Det är den standard som kommer att gälla för nödanropp framöver (och redan används!). Utbudet är stort och att rekommendera en stationär VHF-radio är svårt. Priserna börjar runt 3000 kronor och finns sen långt över 10000 kronors nivån. Fler och fler kan också fungera som Navtex-mottagare vilket jag personligen tycker är trevligt.

Om du inte redan har det så behöver du också tillstånd ifrån PTS att använda en VHF-radio. Detta får man enklast genom att gå en helgkurs via SXK eller så kontaktar man Stockholm Radio och beställer deras VHF-häfte och läser in det hela själv och kontaktar själv en examinator för att avlägga provet.

Sen är det frivilligt att ha ett abbonemang på Stockolm Radio. Personligen är det någon jag rekommenderar men det går som sagt var nästan precis lika bra utan.
Gunnar Jonsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:32

Gunnar Jonsson:

Hmmm,

det är riktigt att GSM inte funkar på längre avstånd är ca
19 M, som sades i svar 1.

Men OM det är mindre än 30 M till Laesö/Anholt, och OM dessa
öar har basstationer uppsatta, samt OM (!) de har antenner
riktade ut mot havet (vid angöring av Svenska Högarna från
havet fick jag inte kontakt med den basstationen förrän jag
var mycket nära, ca 2-5 M), så kan det funka med GSM.

Men jag instämmer; för ropande på hjälp till gäller nog VHF.

Ove Thorin SXK… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:32

Ove Thorin SXK Vk Tekniska kommitté:

Hej Gunnar
Om jag har fått rätt uppgifter är det tidsluckan i GSM systemet som bestämmer avståndet. På några ställen på ostkusten har man fördubblat den och då fått halv kapacitet. Trots att det inte är mer än 30 M mellan svenska kusten och Laesö så är det som Thomas säger att ca 1/3 del av sträckan har vi inte kontakt. Däremot går gamla NMT 450 hela vägen över till Danmarks fastland från svenska sidan då den är stängd i Danmark. En hand VHF är bra som komplement till en fast, jag har också en Icom M 1
Hälsningar Ove
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:32

Björn Johansson:

Fast egentligen var det ju inte alltid det...
Jag hade en gång en NMT 450 och senare en NMT 900, och med dessa kunde jag nå det svenska mobiltelefonnätet både från Laesö Österby och från Skagen.
Nu är ju den tiden förbi och jag kan ju bara instämma i att GSM telefoner inte fungerar så värst bra vare sig på sjön eller ute på landet, där täckningen kan vara bättre, men ingen vill ju ha en sändarmast som granne...

Tjörn är ett rent hopplöst område när det gäller flera olika sorters radiotrafik, mobiltelefoni, vanlig rundradio, tv etc...

Jag har en extra antenn monterad litet högre upp till mobiltelefonen, och med denna inkopplad förbättras telefonens räckvidd vesäntligt.

Likadant är det med min bärbara VHF, en extern antenn samt extern strömförsörning, gör att iallafall jag hör en massa annan trafik, och jag vet att iallafall STHLM-radio hör mig bättre, annat är det med andra båtar. Så en fast installerad VHF-radio kommer på något vis att monteras även hos mig.