Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
GPS

Pelle:

Hejsan! Jag har en fråga angående GPS. Min far fyller 60 år och köpte en båt i somras, så nu tänkte vi ge honom en GPS till båten som en present. Min bror hittade någon sorts variant där man var tvungen att ha en bärbar dator kopplad till GPS'en hela tiden vilket jag tyckte var lite omständigt då bärbara datorer inte är så speciellt anpassade för sjölivet.. Vad finns det för helheltslösningar på detta och är det någon som har några tips eller ideer på prisvärda system? Hur mycket måste vi lägga ut?

Tack på förhand. /Pelle

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:22

Björn Johansson:

Ett väldigt generellt svar:

Det finns enkla GPS-mottagare för ett par, tre tusenlappar ungefär, till avancerade apparater för tiotals tusenlappar eller mer, med inbyggda sjökort och allehanda finesser.
Sedan finns det ett flertal apparater i olika prisklasser däremellan.

De flesta GPS-mottagare kan man koppla till en dator om man vill, med ett navigationsprogram i datorn och digitala sjökort blir navigationen ganska enkel. Men det är riktigt, de flesta bärbara datorer gillar inte den marina miljön, fukt och saltvattensskvätt i tangentbordet är inte särskillt bra (jag vet).

Den varianten din bror hittade verkar på beskrivningen som om det vore en sk. "GPS-puck" alltså en mottagare utan egen display och egna tangenter. En sådan sköts helt via datorn och dessa är i allmänhet väldigt bra och lättanvända, men som sagts, den kräver en dator för att fungera.

Beroende på båttyp så tycker jag det låter som om din svärfar skall ha en enkel lättskött GPS med stor och tydlig display, helst en för fast montage, eller om det inte skulle funka så finns det ju många handhållna apparater som är ungefär lika stora som en mobiltelefon.
De bärbara kan ju dessutom tagas med ut i svampskogen, eller liknande biotoper.

Kolla hos olika båttillbehörsbutiker, så får du en uppfattning om vad det finns för olika apparater och vilka kostnadslägen dessa befinner sig i.

Bj.
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:22

Hans Svedberg:

Björns förslag avseende en handhållen apparat med anslutning till båtens elsystem har fungerat bra i flera år nu trots att den saknar kartpresentation. De tål väder och vind och kostar komplett ca 2500 kr.

Om båten har ett navigeringssystem (t.ex. Silva NEXUS)som kan ta emot NMEA från en GPS ( GPS-puck < 1000 kr) så är det ett billigt alternativ som visar position, styrdata, kan styra autopilot m.m. (Programering av brytpunkter och rutter är i det fallet med osmidig manuell inknappning.)

Den handburna mottagaren ovan som kan navigera kan kopplas till ett fast monterat repeater-instrument i sittbrunnen och behöver inte alltid själv vara där. (Typ Silva Star för ca 2000 kr)
Christer, www… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:22

Christer, www.clover.se:

Vi får ofta denna och liknande frågor och sammanställde ett litet längre svar som kan hjälpa dig på vägen. Svaret finns på vår hemsida under tips och ritningar. Direktlänk till svaret:

http://www.clover.se/ct/faq/facts/gps123.html

MVH/Christer
http://www.clover.se

Clover Technology AB firar 10 år med GPS som specialitet!
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:22

Hans Svedberg:

Det vet i 17 om jag skulle våga mig på att köpa en sådan här sak till farsgubben! Det är som Christer för många faktorer som påverkar ett sådant här val. Tom en sådan sak som en äldre persons försämrade syn och fingerfärdighet påverkar förutom de vanliga tekniska, systemmässiga och prismässiga frågorna.

Jag skulle, som den farsgubbe jag själv är, helst vilja vara med och själv välja. Det går inte att välja eller rekommendera om man inte känner alla faktorer som kommer att påverka användningen.

För en nybörjare på GPS är det dock sällan helt fel att välja en av de "handhållna" apparaterna eller varför inte hellre gå ut tillsammans och titta och diskutera och sedan tillsammans köpa den han vill ha.

Det är inte heller fel att sedan tillsammans navigera till ett lämpligt ställe och äta en bit!

Farsgubben Hasse