Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-07-16 - 18:36
Glykolkörning sjövattensida

Rolf Jansson:

Har någon erfarenhet och kunskap om hur viktigt det är att vid höstkonserveringen med båten på land köra kylsystemets sjövattensida med glykol, vilket Volvo Penta anger i sin konserveringsinstuktion.

Hur stor inverkan på korrosion har glykolkörning kontra att enbart tappa av sjövattensidan.

Rolf Jansson


kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Om man enbart tappar av kylvattnet från motorn är risken stor att allt vatten inte försvinner överallt. Motorn har en känslig kylvattenpump och flera kylkanaler som kan samla vatten. Fylls inte dessa med glykolblandat vatten uppstår frysrisk/frostsprängning. För en mindre motor gör en blandning med 2 liter glycol och 3 liter vatten och anslut denna mängd till ingående kylvatten. Starta motorn och kör tills blandningen är slut i kärlet.
De flesta fabrikaten av glykol innehåller rostskyddande tillsatser.
Har motorn körts i sötvatten tidigare är det givetvis onödigt att "renspola" denna ytterligare. Saltvatten är mer aggresivt och motiverar renspolning med sötvatten innan glykolinblandningen.
Göran Weiler (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 20:41

Göran Weiler:

Min motor är sjövattenkyld.

I instruktionsboken står att man ska köra igenom 1 liter kylmantelskyddsolja blandad i 10 liter vatten och sedan tömma systemet. Så har jag gjort med min Yanmar i 30 år, och det har den mått bra av.

Alltså min motor är helt tömd på vätska under vinterhalvåret - alla kranar står öppna, såväl avtappningskranen på undersidan av motorn som skrovgenomföringen och en rostkyddande hinna täcker hela motorns kylsystem invändigt. Kan det bli bättre?

Naturligtvis inspekterar jag impellern och torkar torrt i kylvattenpumpen.

Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 20:41

Erik:

Motorn mår jättebra av att få gå en stund med glykolblandning även på sjövattensidan. Det blir ju också mycket enklare att byta olja om motorn är varm. Enda risken är att det, normalt, vattenkylda avgassystemet blir för varmt men även det går att undvika.

Ta en plastdunk 5-10 liter och borra hål i sidan uppe och nere. I hålen sätt bordsgenomföringar av dimension som passar till motorns sjövattenslangar.
Ställ dunken på sittbrunnsbänken,
Ta loss sjövattenintagsslangen och skarva upp den till dunkens undre slang,
Ta loss returen från avgaslimpan och skarva upp den till dunkens övre slang.
Ha dunken minst halvfull med glykolblandning och du har ett fungerande "glykoliserat" sjövattensystem.

Efetrsom avgassystemet normalt kyls av returvattnet får man inte köra längre än att man fortfarande kan hålla handen på avgasslangen direkt efter grenröret. Om man vill kan man ställa en dunk till med vatten, på sittbrunnsbänken, som kopplas där returen normalt sitter på grenröret. Då har man inga problem så länge det finns vatten kvar i den dunken.

Kör aldrig en motor med impeller som inte får vatten för då bränner den mycket snabbt.

Lycka till.