Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Fugawi 3 samt Windows 7. Digialtv och mottagningsförhållanden.

Björn J.:

Hejsan! En del funderingar: Datorn lade av, lika bra det då jag irriterat mig över den i några år, en HP som ständigt ballade ur och låste sig, det enda som egentligen funkade i den var Windows XP och Fugawi, allt annat hakade upp sig... Så en ny "laptop" inköptes, innehöll Windows 7, efter installation fungerar faktiskt Fugawis sjökortsprogram i denna. Nåväl den hittar inte alltid GPS-pucken, som tycks få nya portar ibland vid uppstart. Men i startmenyn finns en sorts enehetshanterare "Enheter" som visar var och hur olika tillbehör är installerade, lätt att kolla där och sedan gå in i Fugawi, "Gå till"- "GPS"- "ändra port" Däremot funkade inte programmet till digitaltvmottagaren (skrivihop.se) Detta heter "TV-Jukebox" och styr en tv-mottagare som sitter i USB-kontakten, men det finns en ny version att hämta gratis på butikens hemsida, hos Kjell & Co i detta fallet, om någon nu har hamnat i samma situation med samma prylar som jag gjort. Om digitala tvmottagare att koppla till USB-porten i datorn, i Bohuslän... kan jag säga följande: Det krävs en någorlunda snabb dator med USB2, nya standardmodeller brukar funka bra till detta. Men datorn drar av någon anledning mer ström när tv video eller rättare sagt DVD och DVB körs, möjligen är en vanlig tv snålare på den punkten. Kolla att du har en bra strömförsörjningsadapter, jag köpte en sådan på Elfa, som med olika pluggar klarar av flera olika datorer och flera olika spänningar. Och den ger mer effekt än vad datorn kräver. Det där förhatliga "cigarettändarkontakterna" kan ge en herrans massa spänningsfall och bli varma, kan försämra strömförsörjningen högst avsevärt. Antennen som medföljer dessa mottagare är väl något som björnen Baloo sagt "oh jösses" om... den är väldigt liten och har magnetfot. För att funka någorlunda när man har en stark signal, krävs att magnetfoten får fäste ombord, för att få ett jusste jordplan. Dessvärre finns det få magnetiska platser ombord att fästa denna på, jag har tejpat fast den på en akterpulpit, fungerar bra, men man måste oftast också färlänga antennen medelst en kabel med en krokodilklämma i. Bäst är nog ändå att köpa en riktig antenn avsedd för digitaltv och marina förhållanden, gärna då en med signalförstärkare som kam matas med 12 v. Observera dock att man ofta måste ha en adapter mellan mottagarens kontakt och antenkontakten. Motagningsförhållandena när det gäller så gott som alla typer av marksänd radiokommunikation i Bohuslän kan vara direkt svåra. Möjligen en kombination av en del geologiska epitet som vanligen kallas "berg" samt brist på sändare eller sådana med tvivelaktig effekt. I bland hamnar man för nära sändarmaster och kommer under dess spridningsvinkel etc. Detta gäller då såväl TV, rundradio, mobiltelefoni, VHF samt inte minst mobiltelefonbaserade internetuppkopplingar. Bra och högt placerade antenner är ju en bra början. Av erfarenhet vet jag att billiga mobiltelefoner, enkla transistorapparater, handhållna VHF-apparater har ett begränsat anv.område i detta län. Mobilteleoeratörerna har glassiga utbrebningskartor och de överträffar varandra, men i verkligheten kan det vara si och så med mottagningsförhållanderna. Men kanske ändå varit bättre att gå tillbaka till "basic"... Jacobstav eller solskiva till navigationen, dockteater 2.1 till underhållningen och företaga båtlivet i en urholkad ekstock... Ha det!