Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-16 - 14:41
Förbättra Electroluxventilatorn!

Björn Johansson:

Hej!
Här kommer ett tips ang. förbättrad ventilation med Electroluxventilator.

Electroluxventilatorer har ju i många år ventilerat många fritidsbåtar, men den måste sitta fritt, och det måste blåsa litet för att den skall fungera riktigt bra.
I min motorbåt har jag kompletterat Electroluxluxventilatorn med en 12 v datorfläkt, som hjälper till att evakuera luften från toaletten.

Detta var mycket enkelt, jag skar till en rund skiva i plexiglas som har samma diameter som ventilatorns innersarg.
I denna skiva skar jag sedan ut ett hål motsvarande fläktens rotordiameter.
I fläktens fyra fästöron har jag skruvat fast den i skivan med tre försänkta M4 bultar med låsmuttrar, i det fjärde fästörat har jag satt en liten strömbrytare.
I skivan har jag borrat endast två fästhål, som motsvarar två av innersargens sex festskruvar.
Strömmen till fläkten tar jag sedan från taklampan på toan.
Fläkten är vänd så att den suger ut luft. Man kan ju naturligtvis vända fläkten åt andra hållet så att den istället blåser in luft istället.
Men Electroluxventilatorn är ju konstruerad för att ventilera bort luten inifrån båten. Det är dock oftast olämpligt att elektriskt polvända sådana här fläktar, då elmotorn är konstruerad på ett speciellt sätt. Även fläkten arbetar sämre baklänges, jfr en propeller som går för back.

Min fläkt har just påbörjat sin tionde säsong och snurrar bara på.
Ljudnivån är låg, liksom strömförbrukningen.


  Klicka för bild eller dokument

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-17 - 12:11

Björn Johansson:

Ursäkata felstavningen, jag har aldrig träffat skruv eller bult som varit på fest... "Fästskruvar" skall det ju vara!
Och lut på toan ventlieras inte bort... det gör däremot luft!

Min plexiskiva har ett något för stort innerhål, jag tog först mått på en annan större fläkt, men den väsnades en del.
Skivan kan ju tillverkas av annat material, men jag valde plexi eftersom jag hade det hemma, liksom för att det släpper in ljus.

Man skall aldrig ha bråttom när man skriver...
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Elektroluxventilen är till för utsug. Om vinden får påverka den, det räcker med fartvinden på en 10 knops motorbåt så går det ej att med fläktar suga luft mot ventilens utsugsverkan.
Jag har försökt! Ventilen fungerar även på skillnaden mellan kall utomhustemperatur och varmt i båten. Elux är för utsug bättre än alla andra ventiler som skall skapa utsug (t ex Tannoy). För att få in luft, som krävs för att bli av med luft, (balans krävs ) använd gärna en Dorade eller en doradetratt utan låda. Denna kan dock inte vara öppen vid överbrytande sjö.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-17 - 12:11

Björn Johansson:

Visst är det så.
Jag har aldrig provat att dra in luft med fläkten, så den delen av tipset kanske inte var så bra.
Men i hamn hamnar ventilen ofta i lä. Dessutom finns det ofta olika saker som läar ventilatorn, som på min båt, vindrutan. E-lux ventilatorn är en jättebra konstruktion, men inte bttre än att den kan förbättras en aning.

Tänk också på att ventilerade utrymmen måste ha "till-luft" alltså lika mycket luft måste komma in på toan som jag ventilerar ut.

Dessutom borde man ha någon form av "petskydd" kanske ett galler som finns som tillbehör till många av datorfläktarna, så att man inte fastnar med håret eller annan kroppsdel i fläkten, jag saknar sådant skydd.