Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Fjärr-huvudbrytare / solenoid / relä?

Pelle:

Har precis installerat ett ankarspel. 1000w, max 150A förbrukning (innan motorn brinner).. Runt 100A vid "marschlast" och runt 70A vid "låglast" (detta är mina egna beräkningar efter datan som finns om det.. Lofrans Project 1000)..

Det kommer matas från 50mm² kablar som är c:a 2,8m långa styck (+ och -).. Efter dom där första 2,8m (5,6 totalt) kommer en 100A brytare (automatsäkring/huvudbrytare) som sitter i förpiken innan kablarna möter en bogpropeller (som inte är på plats än, men skall monteras om två veckor).. Denna i sin tur är på 3,1kW (SidePower 55) och beräknas dra 300-350A. Från denna går det sedan 70mm² kablar, 4,5m stycket (9m totalt) till batteribanken.

Ok.. Kablarna skall räcka gott - kör inte dom samtidigt, och spelet ska klara sig på 50 upp till 20/25m och bogen med 70 upp till 14 meter totalt längd enligt manualerna.. Kablarna är skyllermark så dom torde vara rätt vettiga..

Vid batteriet kommer det sitta en 300A bladsäkring (smält).

Men.. Man bör ju kanske ha en huvudbrytare för bogpropellern också - verkar ju lämpligt. Dock vill jag slippa gå in i salongen och manövrera denna utan tänkte montera en solenoid eller liknande för detta ändamål. Isåfall kan den ju via en knapp på rattpiedestalen styra både bog & spel. Eventuellt kan man lägga denna vid Side-power brytarens 30m timer så man inte missar att slå ifrån den..

Så.. Vilken solenoid/fjärrbrytare skall man sikta på? finns ju några att välja på, men vad är lämpligt? (Vill ha en bra mix av pris och prestanda!).

Får jag svar på detta behöver jag bara fundera klart på om jag skall köra dessa leksaker på förbrukarbatterierna (290Ah, 2x750 A en) eller på startbatteriet (som då byts till ett Optima Gul som tar laddning snabbt och tål cykler och snabburladdning bra)..

Påstår Pelle

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Pelle
Jag har en elektrisk manövererad huvudströmbrytare som jag köpt hos Odelco http://www.odelco.se/odelco.html finns under produkter, installationsmaterial. Jag har säkrat hela elsystemet med en 100A säkring även laddning och kablar till startmotor och använder denna huvudströmbrytare till att överbrygga säkringen när startmotorn drar, den är då kopplad till startnycklen och sluter när solenoiden går in. Den har fungerat helt problemfritt för mig och fungerar säkert till ditt ändamål också. Bifogar bild.
Hälsningar Ove

  Klicka för bild eller dokument
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:08

Pelle:

Tack Ove.

Blev rekad denna av just Odelco på mässan i GBG igår. Hade en lång och intressant pratstund med dom vilket var givande.

Dessutom var skönt att höra att vi inte var helt ensamma om att ha tagit in bilbatteri & inverter i vardagsrummet under strömavbrottet i samband med stormen ;-)

Påstår Pelle
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:08

Pelle:

Köpte en 9012 huvudbrytare från Odelco. Den är liten och kompakt och ser prydlig ut. Har monterat den i båten och testat den som hastigast och det verkar vara en bra lösning.

Kontrollpanelen till bogpropellern har jag hunnit testa också. Den har on/off/styrbord/babord knappar. Om man matar den med spänning (vilket jag kommer göra från en vanlig avsäkrad brytare från elpanelen i båten) och slår på den så skickar den +12v ut på en gul "styrkabel" som normalt är avsedd för Sleipners egna huvudbrytare/säkring.

Denna kommer få styra solenoiden.. Fördelen är att den har automatiskt frånslag (panelen alltså). Har testat den några gånger nu, och det varierar lite, men runt 5min efter manuellt tillslag slår den ifrån automatiskt. Detta torde vara fullt tillräckligt för att hinna ankra upp. Fördelen är att man inte kan glömma att slå ifrån huvudbrytaren till ankarspelet. Skulle den slå ifrån kan man ju alltid "starta om".

Talade med Sleipner och dom kan inte se några problem med att man kopplar så.

Så nu återstår montage av bogpropellern (ska ner snart och börja fräsa hål i båten.. Känns lite pirrigt.. hehe).

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu