Kenneth:
Jag har tagit av topplocket på min Volvo MD7B och uppmärksammade en "konstighet". Motorn är färskvattenkyld och under avgasröret (heter kanske grenrör?) sitter i rör som påminner om ett liggande F och alltså mynnar ut på 2 ställen och sedan blir anslutet till en kylvattenslang i ena ändan och termostathuset i den andra. Vi pratar alltså om det interna, glykolfyllda, kylsystemet nu. Nu till märkligheten: Någon tidigare ägare har klämt till det runda röret med en tång så att det är ganska platt på en liten sträcka (ca 3 cm). Det ser ut som att man avsiktligt velat strypa vattenflödet en aning!? Är det någon som har erfarenhet av färskvattenkylning-installationer och vet varför man gör så här? Eller finns det någon allmän uppfattning om varför man skulle vilja strypa flödet? Är det inte bättre ju mer "drag" man har i systemet eller?
- Logga in för att skriva kommentarer
- 24 visningar