Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-12-20 - 13:09
Färskvattenkylning strypt på MD7B?

Kenneth:

Jag har tagit av topplocket på min Volvo MD7B och uppmärksammade en "konstighet". Motorn är färskvattenkyld och under avgasröret (heter kanske grenrör?) sitter i rör som påminner om ett liggande F och alltså mynnar ut på 2 ställen och sedan blir anslutet till en kylvattenslang i ena ändan och termostathuset i den andra. Vi pratar alltså om det interna, glykolfyllda, kylsystemet nu. Nu till märkligheten: Någon tidigare ägare har klämt till det runda röret med en tång så att det är ganska platt på en liten sträcka (ca 3 cm). Det ser ut som att man avsiktligt velat strypa vattenflödet en aning!? Är det någon som har erfarenhet av färskvattenkylning-installationer och vet varför man gör så här? Eller finns det någon allmän uppfattning om varför man skulle vilja strypa flödet? Är det inte bättre ju mer "drag" man har i systemet eller?

Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 21:29

Hans Helgesson:

Hej
En färskvattenkyld motor kan/skall jobba med en högre vattentemperatur jämfört med en saltvattenkyld. Förbränning etc blir bättre/mer fullständig vid en högre temperatur.
Att man inte vill låta saltvattnet bli lika varmt beror på att det då fäller ut sina salter.
Vid byte till färskvattenkylning byter man till en annan termostat som öppnar vid ett högre temperaturtal. Till vissa "satser" medföljer även en strypning som monteras i slangen - det är möjligt att ditt "klämda" rör är tänkt att göra samma nytta, dvs strypa flödet och därigenom höja temperaturen.