Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 10:54
Erfarenhet av andelsbåt i Kroatien?

Stefan Oswaldson:

Vi är 10 andelsägare av en segelbåt som idag ligger i Grekland. Nu finns det förslag att flytta båten till Kroatien nästa sommar.
Är det någon som har kunskap om pappersexercis och kostnader eftersom det sägs vara dyrare där relativt Grekland:
-sailingpermit per båt eller skeppare?
-kostnad för sailingpermit för en 35 fots segelbåt på 6 ton?
-tips på vintervarv

Alla förslag/tips är välkomna
Stefan

Lars-Anders Westlin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 14:15

Lars-Anders Westlin:

Här är ett delsvar på frågorna:

- Sailing permit för en båt som är 9-10 m är i år 1500 SEK och den upprättas per båt. Jag tror då att en del av detta är turistskatt för 2 personer (ca 300 SEK). Se vidare nedan.
- För en 10-11 m båt bör den då ligga kring 1700 - 1800 SEK. Året därpå får man 10 % rabatt. Sedan ytterligare 10 %. Vet ej maxrabatten.
- Inklareringen är enkel och det är då som man betalar sailing permit. Den går på 10 min. Den ska göras in någon av orterna med Port of Entry. Dessa platser finns angivna i de flesta piloter.
- I samband med inklarering upprättas en Crew List. Den ska omfatta de som är ombord för tillfället och ta upp namn, befattning ombord och passnummer. När nya andelsägare kommer måste en ny Crew List upprättas. Innan dess får man inte avsegla. Detta görs vid de Kapetanerier som finns i Port of Entry.
- Jag har sett en officiell hemsida som jag dock inte varit inne på själv och som tar upp regler kring dokumentation: www.mvp.hr.

Jag skulle föreslå att frågaren ställer ytterligare frågor till någon av de andelsägare som äger någon av de två andelsbåtar som ligger i Trogir, som tillhör de s k MYC-båtarna. MYC betyder ursprungligen Milna Yacht Club och bildades före kriget då ett flertal andelsägare gick ihop och köpte ett antal Comfort 32:or.

I Medelhavsseglarnas matrikel har jag bara hittat två delägare av en MYC-båt:
- Stig Johannesson, Orustg 14C, 4 tr, 414 74 Göteborg, tel 031 - 28 08 17 (MYC 1)
- Bertil Mattsson, Lilla Hammar 240, 236 91 HÖLLVIKEN, tel 040 - 45 37 25 (MYC 4)

Det jag är osäker på är hur turistskatten hanteras för de olika delägarna och deras besättningar. För min egen båt betalar vi turistskatt för 2 personer. Det jag inte vet är hur man gör när det är ca 10 x 4 = 40 personer inblandade. Blir det då turistskatt för 40 personer? Det här borde någon av de angivna MYC-ägarna kunna svara på.

Slutligen: tips på vintervarv. Detta är inte lätt. Själva ligger vi i Dubrovnik Marina och det kostar ca 10000 SEK per år på land. Dock är det en 5-årig kötid för plats på land. I vattnet borde man däremot ha plats vid bryggorna under vintern. Det är överhuvud taget svårt att i dag få plats på land i någon marina. De flesta, om inte alla är fulltecknade. Man måste ringa eller maila runt i god tid. Hemsida för ACI-marinorna, 21 st, är: www.aci-club.hr. På Kroatiska Turistbyrån i Stockholm, e-mail croinfo@telia.com, kan man få en broschyr som heter Croatian Marinas som innehåller en förteckning över både ACI-marinor och många privata marinor. Den är bra att skaffa sig. Prislistan bör man också ha. Den brukar bladas in i broschyren. Denna prislista är märkt med en hemsida: www.croatie.hr. Det är möjligt att man kan hitta prislistan på den hemsidan. Jag har inte kunnat pröva eftersom jag inte har tillgång till Internet i båten.

Det här är kanske lite att börja med.

Kroatien är i alla fall ett väldigt trevligt land att segla i. Jag har precis skrivit en 5-sidig faktaartikel om Kroatien som ska publiceras i Medelhavsseglarnas nästa nummer av medlemsblad, Odyssé.

Många hälsningar
Lars-Anders Westlin
SXK-Medelhavsseglarna


PS: Om du skriver till mig kommer det första mailet i retur med en uppmaning att registrera dig. Gör det och sänd mailet på nytt. Sedan fungerar det. Det är en spamspärr.