Oscar Johansson:
Hej, många med mig torde ha funderingar ang. vad EGNOS kommer att innebära för oss som seglar på svenska vatten i sommar.
Jag har läst lite om EGNOS på ESA's webplats (se länk nedan) men blir ändå inte klar över vissa frågor.
Min första fråga:
När kommer European Geostationary Navigation Overlay System att börja fungera, eller är det funktionellt fullt ut redan nu?
Finns det anledning att redan inför kommande säsong byta t.ex en Garmin 12 mot en ny handburen GPS som har stöd för WAAS/EGNOS ?
Förutom den ökade nogrannheten i positionsangivelse så har jag förstått att tiden för leverans av felmeddelanden är kraftigt förkortad samt att systemet sänder inforamtion som anger hur stor nogrannheten är för den angivna positionen. Vad innebär detta i praktiken för oss som använder t.ex GPS kopplad till dator med t.ex Fugawi eller Memory-Map (Pocket navigator)?
Kommer nuvarande versioner av dessa navigations programvaror att kunna presentera mer/bättre information om man använder en WAAS/EGNOS kompatibel GPS? ELLER, måste vi invänta ytterligare nya versioner av dessa programvaror innan vi kan tillgodogöra oss informationen om t.ex felmarginaler på ett bra sätt?
mvh
/Oscar Johansson
(WAAS: Wide Area Augmentation System (USA)- EGNOS: European Geostationary Navigation Overlay System (Europa))
http://www.esa.int/export/esaNA/GGG63950NDC_index_0.html
"EGNOS will tell you whether you can trust the signal. It will tell you that you are at a particular spot with a high degree of certainty and definitely within an area enclosed by a circle with the spot at the centre. In effect, it will give you your position and say by how much it could be out"
- Logga in för att skriva kommentarer
- 24 visningar