Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 08:56
Dynor

Erik:

Planerar att skaffa nya dynor till vår Maxi 84 i vinter. Funderar på vilket material som är lämpligt. Spiralmadrasser utesluter vi p g a kostnaden. I en tidigare båt hade vi 10 cm kallskum. Brandskyddsmässigt så var det bra men komfortmässigt så kändes det hårt och obekvämt. Tar tacksamt emot råd om lämpligt skumgummimaterial till dynorna, dvs vad ger bästa komfort till rimligt pris och längsta hållbarhet. Känner du till något bra ställe att köpa tyg och skummgummi så tar jag gärna emot råd om detta. Eller om du känner till prisvärda leverantörer av kompletta dynor. Vi har vår båt på västkusten.

lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 10:09

lars-Göran Sandgren:

Hej, I våras bytte vi dynor i akterruffen. Beställde någon sorts skumgummi på Galant-Plast Odinsplatsen i Gbg. tillskurna efter de gamla. Vet inte vad det var för material -men det är tungt -och komfortabelt. Vi återanvände klädseln efter tvätt. Man bör svepa skumgummikärnan med syntetisk vadd för bästa sittkomfort. Vi har bäddmadrasser egenhändigt tillskurna. Köpte breda "vanliga hem"- bäddmadrasser - och kunde klippa ut två trianglar som passar perfekt. Mycket komfortabelt! Köpte madrasser till förpiken för några år sedan hos Madrassfabriken Gbg. Bra hantverk men tufft företag om man måste reklamera. Då vi endast använder förpiken som sovplats ville vi inte ha möbeltyg utan madrassvar. På rekommendation från försäljaren, valde vi ett tyg som sedermera (efter två veckor) möglade -trots försäkran från företaget att det inte skulle ske med den kvalitén. Blev väldigt illa bemött vid reklamation. Finns flera leverantörer. Myrins Textil -också i Gbg. har jag hört gott om. Skumplastpriset är förhållandevis högt. Lär variera med oljepriset har jag hört.
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 10:09

Anders:

Hej Jag har denna höst låtit Marest förnya en dyna med sitt "komfortmaterial". Jag tror stenhårt på konceptet men kan inte rapportera mina erfarenheter förrän nästa höst. Under tiden kan alla som är intresserade av hur fuktiga dynor kan bli torra kolla in hemsidan: http://www.marest.se/ Och här finns mer att läsa: http://home.rixtele.com/~batmadrass.se/ /anders