Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
dricksvattentank

Susanne:

Har kommit i en diskussion med en vän om man bör dricka vattnet i båtens dricksvattentank. Vår familj har druckit vattnet under de åtta år vi haft båten och vattnet smakar gott och ingen har blivit dålig. Min vän hävdar att det är dumt att dricka vattnet eftersom man kan bli sjuk av det. Finns det några rekommendationer i den här frågan och känner ni till någon som blivit mycket dålig av att dricka vattnet från båtens vattentank?

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekr. BTN.:

Lättare att få svar om mer fakta ges. Tankens material? Rengöringsmetod och hur ofta? Vattenbyte hur ofta? Placering i båten kan påverka temperaturen? Utsätts vattnet för ljus? Vilken vattenkvalitet påfylls, brunnsvatten, kommunal vattenledning? Leds vattnet genom långa solvärmda slangar? ...
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekr. BTN.:

Befintlig information här: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Övrigt + "Om dricksvatten i båtar".
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:48

Georg:

Vår båt används huvudsakligen till dagsturer och en längre semestertur. För dagsturerna har vi en 10-liters plastdunk som vi fyller på nytt varje gång vi går ut. Dunken sköljs rent varje gång vi fyller på vatten. Vår stora tank (60 liter) används vid längre färder. Den görs rent på hösten vid båtupptagning och torkas rent innan semesterturen startar. Genom en 2-vägs Gardena-kran med avstängningskranar lätt tillgänglig kan vi välja från vilken av behållarna vi vill ha vatten. På så vis har vi alltid färskt vatten och slipper dras med gammalt vatten på dagsturerna. Vi har således en stor vattentank och en reservtank på 10 liter.Detta har fungerat väl i mer än 20 år. Om någon vill ha en bild lämnar jag gärna en sådan.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:48

Björn J.:

Jag har en rostfri tank på 120 liter, fyller vatten ganska ofta, ser till att ha omsättning på vattnet. Men även om det skulle stått en vecka eller två dricker jag det utan problem. Om man är osäker kan man ju alltid installera ett filter innan pumpen, själv har jag ett finmaskigt filter som troligtvis bara skyddar punpen. Men det finns exempelvis på Jula en filterbehållare man kan fylla med olika material, exempelvis aktivt kol. Dessa finns också hos båttillbehörsaffärerna men kostar där desto mer, kanske då i bättre kvalitet förståss. Det gäller att se till att slangarna är rena och frächa, jag har sådaan där genomskinliga armerade, byter ungefär vart femte år, då främst för att det börjat läcka någonstans. Jag vet att det i slangarna kan bli beläggningar, säkert inte så farligt, men dom ser inte så trevliga ut, då man får dem i dricksglaset. Jag tvättar/sköljer ur tanken på hösten med en klorinlösning, som sedan pumpas ut genom tappställena ombord.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Jag har en rostfri tank på ca 90 liter och en Vetus plastsäck på ca 150 liter. Byter vattnet med en till två månaders mellanrum på vår och höst, tätare på sommaren. Tömmer tankarna på hösten och fyller på våren. Har ett aktivt kolfilter som byts varje vår, för övrigt gör jag inget med rengöring. Detta är artonde säsongen på detta sätt och ingen har blivit dålig av vattnet vad jag vet. Hälsningar Ove
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:48

Björn J:

En erfarenhet jag säkert delar med de flesta båtägare, är att tankar i olika plastmaterial lämnar en smak efter sig. Denna smak kan också finnas i nya slangar. Rostfria tankar däremot förefaller vara smaklösa i det ordets ena betydelse. Ang. filter: Jula har en billig filterbehållare: http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?OrderId=819975059&pf_id=SE-438001 Som man då kan fylla med valfritt material. 149 kr, kolpatron att fylla behållaren med kostar 79 kr. Sedan tillkommer anslutningar, men som jag ser det en billig lösning om man är rädd att tankens vatten är dåligt på något sätt.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:48

Sambal:

Jag avråder bestämt från att skölja vattentanken med Klorin. Klorinet angriper gummit i de membran som finns i pumparna, i varje fall i standard fotpumpar. Risken för läckage i pumparna ökar drastiskt. I min Linjett 30 har jag en 60 liters plasttank (polyeten?) installerad när båten byggdes 1977. När jag köpte båten 1992 var den försedd med genomskinliga, armerade plastslangar som sitter kvar fortfarande. De är oftast helt skyddade för dagsljus då de ligger i botten av stuvfacken under en koj. Jag dricker obehindrat av vattnet från tanken och har inte märkt något obehag så här långt. Men jag är noga med rengörning höst och vår. Och jag fyller helst med kommunalt vatten som är klorerat, det håller vattnet fräschare längre. Jag har en relativt stor manlucka i plasttanken som jag kommer åt under dynorna i förpiken. Varje höst tömmer jag tanken via de två fotpumparna. Därefter häller jag i 5 liter vatten och några dl ättika från livsmedelsaffären. Med en ren diskborste skvätter jag runt vattnet i tanken så att alla väggar (och taket) får sig en dusch. Sen pumpar jag ut vattnet genom båda pumparna och sköljer med ytterligare 5 liter vatten, fast utan ättika. Efter att ha pumpat ut även detta genom båda pumparna tar jag upp den sista skvätten vatten i botten av tanken (utloppsröret ligger en bit upp) med ett dl-mått och hushållspapper. Detta kan behöva upprepas när fukten från min dusch har runnit ner. Slutligen pumpar jag ganska mycket luft genom pumparna för att minska risken för frostsprängning. På detta sätt får jag inga som helst flagor eller smak i systemet när jag sedan på våren fyller fullt, efter att på nytt ha duschat insidan av tanken med 5 liter och pumpat ur allt.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:48

Gunnar S:

Fakta i mitt fall: Båten 30 år i år med integrerade glasfibertankar. Deras manluckor har ALDRIG varit öppnade och tankarna ej heller rengjorda! Jag har inga partikel- eller kolfilter. Inga tillsatser. De enda åtgärderna jag gör är att jag toppfyller med friskt kommunalt vatten omedelbart innan jag vintertömmer. På våren fyller jag i en skvätt som jag omedelbart tömmer för skölja bort de slattar som stått kvar över vintern. Sedan toppfyller jag och när det finns god tillgång på vatten slösar jag särskilt just i början på säsongen för att få omsättning. Jag har tankat vatten i de flesta västeuropeiska länder, Marocco och Baltikum. Vattnet smakar helt OK. Ingen har någonsin blivit sjuk. Jag är övertygad att vårt kommunala vatten är av en så god kvalitet att utöver god omsättning behöver inget annat göras. Att sedan vissa tankar av plast smakar illa är en annan sak.