Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Brydon Boy toalett - saknar tätning

Georg Morichetto:

Jag har en gammal manuell toalett (Brydon Boy). Till den saknar jag den packning som tätar pumpaxeln mot pumphuset överst i pumphuset. Hjertmans har den inte längre, ej heller TELFA.

Har någon något bra förslag?

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej!
Om du menar den packbox(radialtätning) som ska täta mot pumpaxeln så kan den köpas av företag som säljer SKF- kullager m.m. Kostar några "tior" för en av typ "Simrit".
I Nyköping så finns t.ex. Rullex AB och i Norrköping Sverull AB. Kolla i telefonkatalogen.
Glöm ej att säga till att du ska ha en rostfri fjäder i packboxen. Originaltätningen till Brydon Boy hade tidigare en vanlig stålfjäder som rostade av efter nå´n säsong.

mvh
Stefan K
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 18:54

Seawolf:

Pumphuset av plast har en lagring för pumpstången direkt i plasten, och nedanför sitter packboxen som brukar läcka. Följ råden i förra inlägget, men kolla upp att inte hålet för pumpstången har slitits ovalt. Om så, så kommer snabbt den nya packboxen att börja läcka också.

Jag fixade med viss möda en styrning så jag kunde borra upp hålet för stången centrerat som det gamla icke-ovala hålet. Sen gjorde jag en bronsbussning som jag pressade in , så att pumpstången inte hade ett ovalt hål längre, och så att inte packboxen töjdes snett. Sen höll det tätt i massor av år, för bronsbussningen slets inte oval lika lätt som plasten.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 18:54

Georg:

Tack för era svar och råd.

Men vilken dimension skall det vara? Det är lite knöligt att mäta hålet i pumphuset. Råkar ni veta produktnummer e.d. är det ännu bättre.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej!
Kompletta packningssatser finns på Erlandsons t.ex.
Heter där E04238. (Kostade 257,- 2003).
Du kanske kan få mäta på den packbox som finns med i den satsen... om du frågar snällt?
Det är ju bara ytterdia + höjd som du behöver mäta. Axeln kan du ju mäta enkelt redan nu med ett skjutmått. Annars så har jag en kpl. fungerande Brydon Boy som du kan få billigt...

Stefan K i Nyköping
Olof (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 18:54

Olof:

Jag har en gammal Brydon Boy,komplett med ett extra pumphus,är någon intresserad kan ni få denna,helt gratis.