Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Bra mastkran

Arno Luthin:

För Mariefreds Båtklubbs räkning söker jag hjälp med att hitta bra idéer för uppförande av mastkran, vi har vuxit ur den gamla. Tacksam för alla förslag Med Seglarhälsning Arno Luthin Adr.: Ryborgsvägen 25 647 31 MARIEFRED arno.luthin@spray.se tel. 0159-10569 eller 070 7904131

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:30

Björn J.:

Jag är egenetligen motorbåtsägare, men en mindre segelbåt finns i familjen (6,5 m mast), dessutom har jag hjälpt en del kompisar att masta på, så jag har väl inte den där genuina erfarenheten av mastkranar, men ändå provat på några olika typer. 1. Är trött på vinchar med snäckväxel, säker, men man måste ju veva många varv för att höja eller sänka lyftkroken en liten bit. Elvinch är väl att föredra. 2. Provade i höstas en kran där toppstycket är vridbart, det underlättade betydligt då masten skulle vridas in mot bryggan.
chakra
Senast inloggad: 2014-05-19 - 16:34

janne grahn:

I Lännersta båtklubb har vi sedan länge en mastkran som består av ett mastämne som vi fick köpa av Benns . Vi har försett "masten" med ett fiolstag för att klara sidvind samt två stag bakåt från toppen, vi har ett vanligt spel som man kan veva mauellt men vi hänger ett elektriskt spel i kroken och vevar upp det nära toppen, detta för att kunna ta bort elspelet efter avmastning resp påmastning.Obs höjd på masten bör bedömmas efter höjd på era båtar,det blir problem om nasthöjd och kranhöjd är lika , högre eller lägre är ok
classe
Senast inloggad: 2020-08-14 - 19:31

Claes Berglund:

På Karlslunds Marina där vi ligger har vi en utmärkt mastkran. Det är en fackverkskran ingjuten i kajen. Vinschen är elektrisk som startas med passerkortet till marinan. Vår mast är 12 m och ett spridarpar. Inga problem. Betydligt större båtar mastar av och på där också utan problem. Fackverkskonstruktionen gör att till och med jag med höjdskräck vågar klättra upp till masttoppen. Man klättrar som i en tunnel och allt känns väldigt stadigt. Åk ut och titta eller kolla in www.karlslundsmarina.com
Mats Lindberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:30

Mats Lindberg:

Och be om en ritning eller skiss på deras kran, som förmodligen är sveriges bästa då det går att reglera såväl höjd som utligg på lyftpunkten, så att den passar båtar mellan 1,5 och 6 meters bredd. Deras telefon är 0920 25 06 60.