Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-11-12 - 10:03
Bra kablar till marint bruk

Peter Westergren:

Hej!

Måste dra en hel del nya kablar i min båt, en Moody (engelsk) från 1989, idag finns bara kopparledningar (förutom till bogpropellern), så det är dags att börja att byta ut dem, men priserna per meter är hårresande. Kan någon tipsa mig om var man kan hitta kablar för marint bruk till rimliga priser? Såväl butiker som privat! Det jag är ute efter är typ förtennade 2 X 1.5 mm2, 3 X 1.5 mm2, 2.5 mm2 (enkelledad) 4 och 6 mm2 (enkelledade), och dessutom 50 mm2 (enkelledad). Är det någon skillnad på kabel man använder till marint bruk och våtutrymmen? Eller är det skitsamma, med tanke på kvalité och pris?

Peter

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn Johansson:

Du bör ju använda kablar som är avsedda för marint eller åtminstånde för mobilt bruk.
De kablar du kanske tänker på för "våtutrymmen" leder ju förvisso strömmen de också, men jag misstänker att du tänker på kablar att ha i hus, och dessa är inte så bra för den likspännda klenspänning vi har i våra båtar.
Du skall ha en flertrådig mjukare kabel än den som är för "husbruk".

Jag vet att det finns jättedyra kablar som har en förtennade koppartrådar inom sig, denna kabel är säkert jättebra!
Men jag tror nog ändå att den kabel av god kvalite som du köper i en biltillbehörsaffär är bra den också.

Det viktiga är ju också hur du ansluter dina kablar för att inte få spänningsfall i anslutningspunkterna.
Det skall vara ordentliga kabelskor, rätt på-pressade, gärna med krympslang som extra isolering mot krypströmmar och mot fukt.

Så kallade "sockerbitar" eller anslutningsplintar hör inte hemma ombord, annat än kanske för en "nödlagning" av någon kabel.
"Sockerbitarna" är utförda i material som korroderar och blir odugliga efter några säsonger, iallafall i båtar som segalr i västerhavet. Dessutom är de värdelösa som sötningsmedel i kaffet!


Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

I SXK:s bok "1000 TIPS" finns i avdelningen "El" tips om ledningsgrovlek, ledningsdragning och sätt att minska korrosionen där leningar ansluts med skruvförband eller genom klämpressning.
Tony (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tony:

Har lagt ut mina överblivna kablar på Blocket
http://www2.blocket.se/view/1923921.htm?l=0&c=1&city=0

Mvh Tony
www.yachtcare.se
Frederick Lindgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Frederick Lindgren:

Om du har möjlighet så löd så många anslutningar du kan... Ett annat tips är att använda limpistol på dina lödningar. Du erhåller en anslutning som du inte behöver oroa dig för.

Mångtrådar i all ära. Visst är det bättre ledningsförmåga initialt men om du har en klämskarv och sedan hundra trådar som är alldeles gröna efter ett par år.... Då är det inte mycket kontakt kvar sen...

/Frederick
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seawolf:

Jag håller med Fredrik.

Löd, och använd gärna enkelledare. De korroderar bara på ytan och kan skrapas rena igen vid behov. Om man inte vill använda smältlim på ställen där man skall kunna lossa, så fetta in ordentligt med vaselin.

Använd däremot inte enkelledare och lödning på motorn, för den vibrerar och då kan utmattningsbrott uppstå på lödda anslutningar och alla ledare.

Men i båten för övrigt, där ingenting rör sig, så kommer inget att vibrera på sådant sätt med enkelledare av några cm fri längd. Använd smältlim även för att fixera ledarna där det kan behövas.

Jag skulle t.o.m kunna tänka mig att använda s.k. sockerbitar i samband med enkelledare, förutsatt att de har klämbleck mellan skruven och ledaren, och att alla delarna är av något som inte korroderar. Och vaselin förstås.

De ovanstående råden finner man naturligtvis normalt inte i kataloger eller handböcker utgivna av tillverkare eller handlare, för det är bara användaren som tjänar på dem.