Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 10:54
Bottenfärg och halkskydd

Joakim Nömell:

...skulle man kanske kunna tänka sig i varsitt inlägg, men ändå. Min skuta är tidigare målad med Jotun Super Tropic undertill och Jotuns färg även ovan vattenlinjen. Min båt är en 10 meters stålbåt som ligger i 3--4 år i streck och tas upp och behandlas. Super Tropic har funkat mycket bra men är ju inte tillåten längre. Frågan är vad man använder istället på båtar som ligger i och stilla ganska länge? Självpollerande färger "hårdnar" vid stillaliggande har jag hört. Så vad ska jag använda? Sedan min lilla fråga om halkskydd. Ovansidan är lackad med Jotuns färg och lackad stålyta blir ganska hal när det blir vått. Undrar därför om det finns någon smart lösning för halkskydd så inte barnen drattar i eller än värre slår sig när det gungar och är halt. Har hört om färger med "grus" i som man kan måla på skarndäck tex?
Tack =)

Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 17:42

Gunnar S:

Socker har man använd förr på fernissade trädäck. Man lackade, och strödde sedan jämt med socker över ytan som fick torka.
Sockerkornen löses sedan upp av vatten och kvar blir en yta med lätt struktur.
Kan det vara något?

Angånde bottenfärg, så har jag använt standard bottenfärg köpt i England på min båt som också ligger i året runt. Visserligen tar jag upp henne för kontroll av anoder etc. en gång om året, och brukar då spola av litet lätt slem, men måla om behöver jag bara göra vart tredje år. Jag kanske bör tillägga att båten har sin hemmahamn i Stockholm. Men mina grannar som använder svensksåld färg brukar ofta ha rena rabatter av tulpaner och annat efter bara 6 månader i samma vatten