Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Borttagning av ränder

Lennart Walldén:

Hej,

Har en Comfort 32 som har två röda ränder längs bordläggningen en bit upp på sidan. Ränderna går längs nästan hela sidan. Skulle vilja ta bort dessa eftersom de har fått en del skador med åren.

Nu är frågan: Hur gör man för att få bort dem på ett så enkelt sätt som möjligt, med ett så bra resultat efteråt som möjligt?

Har funderat på att värma lite försiktigt med värmepistol, men vet inte riktigt vad som händer med gelcoaten. Eller finns nåt bra lösningsmedel som rekommenderas ?

Tacksam för alla tips.

Thomas Mich&ea… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:06

Thomas Michélsen:

Hej Lennart
Jsg prövade det mesta med dåligt resultat när jag skulle ta bort en guldrand på fribordet som blivit ful. Till sist smetade jag på en färgborttagare som heter Silpox. Och den funkade.
hälsn
th
Kenneth (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:06

Kenneth:

Jag antar att du menar ränder i form av stripes/folie och inte målade ränder!
En vanlig hårfön kan vara bättre att använda än en värmepistol eftersom hårfönen inte blir för varm, men ändå tillräckligt för att få ränderna att lossna.
Men har du otur och stripesen/ränderna har suttit länge kan dom ha blivit så mycket förändrade av sol och vatten att dom blir spröda och bara lossnar i små cm-bitar. Då kan det bli knepigt men det är möjligt att Thomas knep här ovan hjälper.
Jag hade ngr sådana ränder på min båt och det jag fick ta till var till slut en rakbladsskrapa och sedan tvätta med aceton för att få bort allt limmet. Ett mkt tidsödande jobb.
Det är aldig bra att vänta för många år innan man byter, och när man väl byter skall man välja stripes/folie av bästa kvalité (Systemtext i Sthlm har bra kvalité.
Hur du än gör så finns det ändå en risk att man kommer att kunna ana var de gamla ränderna satt p.g.a en liten nyansskillnad i plasten. Därför kan det vara smart att applicera de nya ränderna på samma ställe som de gamla.
Lennart Walld&… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 02:06

Lennart Walldén:

Tack för tipsen!

Hårfönen lät bra, får passa på när frugan är borta nån gång ;-)). Jo, det är folie-modellen, och jag tror ränderna suttit där sedan 1981, så det är väl dags att börja om man skall vara klar till sommaren.

Tänkte inte ha några nya ränder, går det att polera sidorna, så att ev. nyansskillnad försvinner ?

I värsta fall får jag väl dra på nya.

Hälsn.
Lennart
Berry D
Senast inloggad: 2015-08-13 - 08:52

Berry Diehl:

Hej Lennart!
Jag håller med Thomas. Prövade också allt men till slut använde jag Hempels Färgborttagningsmedel för att den skulle innehålla nåt som skulle vara bra för detta!!! Och det var det. Kletade på medlet, la plastfolie ovanpå, väntade c:a 20 min och sicklade lätt bort den gamla tejpen. Allt gick inte bort men på de ställena gjorde jag om proceduren och tvättade med aceton. Jag tycker detta gick fort, speciellt med tanke på hur det gått tidigare...
hälsn.berry