Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Borttagning av kontaktlim

Jonas Carling:

Jag har en äldre segelbåt i plast, 1973. Isoleringen har möglat (skumplast med yttre plastskikt)och har därför plockats/rivits bort. Bakom detta ligger ett mycket kletigt limlager som är nästan omöjligt att få bort. Finns det något bra sätt att få bort detta... eller är det aceton och skrapa som gäller?

Fråga 2. Kan jag låta detta "limlager" vara kvar och limma utanpå detta för att fästa ny isolering?

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 03:29

Seawolf:

Har provat att använda en roterande fil, alltså en handhållen liten bandslip.

Med den i ena handen och mycket lätt tryck, och en dammsugarslang i andra handen med en sugtratt, så kan man relativt enkelt få bort kontaktlimsgeggan. Ju kallare omgivningstemperatur desto bättre. Gå helst inte igenom topcoaten. Eller måla på ny efteråt.
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 03:29

Curt Norstedt:

Hej Jonas,

Utan att själv vara expert, så kan jag bara hänvisa till vad målare brukar säga när det gäller ommålning: ta inte bort färg som sitter fast. Om den nya isoleringen ska sättas upp med kontaktlim så fäster detta nog på det gamla kontaktlimmet.

Som kemiingenjör har jag däremot lite bestämdare åsikter om olämpligheten av att arbete med aceton inne i båten, dels därför att ångorna är giftiga och dels därför att de kan antändas och explodera.

Av samma skäl bör man läsa innehållsförteckningen för kontaktlimmet. Det brukar anges att det är både brandfarligt och hälsofarligt. I så fall bör man ventilera mycket väl när man limmar och/eller använda mask.

Hälsningar