Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
bogpropeller

janne Grahn:

Jag undrar hur mycket minskar farten om jag installerar en bogpropeller i en trumma med diameter 15 cm ?
Jag har en HR34

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Fartminskning kanske 0,1-0,2 knop beroende på omständigheter. Denna fartförlust kan nästan helt elimineras genom att skala bort en del av skrovet bakom trumman så att man sett framifrån inte får en tvär yta som bromsar. Detta är bästa sättet men mer komplicerat än, som dom flesta gör, bygga en bulb framför.
Lars-Olof Norlin
Senast inloggad: 2015-07-08 - 13:22

Lars-Olof Norlin:

Hej!
Med hänvisning till tidigare mätregler, exvis RORC och SHR ansatte jag vid skapandet av LYS en fartreduktion för ett akterligt propelleruttag med tvåbladig propeller om ca 3%.
Bihangsmotståndet för ett "hål" i det förliga området (med förväntad laminärströmning i varje fall i de lägre fartområdena) torde bli större. Även om hålet som i detta fall är mindre än ett propelleruttag för en båt av aktuell storlek.
Märk väl att motståndet blir störst, när vinden är som minst...
Notera seglad tid vid ett antal kappseglingar mellan i övrigt likvärdiga ekipage, så kan man sedermera göra en utvärderande regressionsanalys.
Vidare kan nämnas att den förligt placerade vikten av installationen ökar båtens stampningar i motsjö. Liksom vikten av all annan "bråte" som numera återfinns långt fram i förskeppet.
Bästa seglarhälsningar/LON