Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Blinkande generatorlampa

Erik Olsson:

Jag har satt in en extra generator så att den laddar förbrukningsbatterier (tillsammans med en solcellspanel och regulator) och originaldynastarten laddar startbatteriet. Den "nya" generatorn är en 45A Delco (+, -, bat och lamp kontakter)och har sittit i en bil tidigare. Den har kontrollerats av en bilelektriker.

Det underliga är att laddlampan till Delcogeneratorn pulserar/blinkar när den gått igång och det fasta skenet slocknat. Det verkar inträffa för det mesta men inte alltid. Laddspänningen verkar OK men jag har inte kontrollerat så noga.

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 13:04

Stefan:

Det kan finnas en möjlighet att solpanelen har laddat bruksbatteriet fullt redan före du startar motorn, och emedan du har ett skilt startbatteri så förblir bruksbatteriet fullt också efter start och då konstaterar den extra generatorns spänningsregulator att batteriet faktiskt är fullt och då laddar den inte dit ytterligare. Och eftersom den inte kan ladda ytterligare så meddelar den att den inte laddar genom att tända lampan, allting är alltså OK eller hur?
Du kan göra ett försök genom att använda ström från bruksbatteriet, då får generatorn nånting att göra och lampan slocknar.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 13:04

Kent:

Nej, här föreligger nog något annat fel. Även om batteriet är fulladdat så tänds inte laddningslampan om allt är riktigt.
Jag föreslår att du tar kontakt med en expert. Själv har jag fått mycket god hjälp av Dick Pettersson på Delab Marine. Hör med honom, han kan säkert reda ut problemet åt dig. Men meddela gärna här på forumet hur det går och vad felet beror på.
Erik Olsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 13:04

Erik Olsson:

Tack för svar.

Jag har kontrollerat lite mer noggrannt hur problemet ser ut. Det verkar stämma som Stefan påpekar att så fort jag lägger på ordentligt med förbrukare så slocknar lampan helt och om jag istället kopplar bort solcell och regulator så uppstår inte blinkningen. När jag mäter laddspänningen verkar den hamna hyfsat rätt ca 14,5 - 14,6 V (lite högt kanske men jag är osäker på hur rätt voltmetern mäter ) när varvtalet ligger över tomgång.

Men det är ändå som Kent säger att fulladdat batteri innebär inte att laddlampan skall tändas. Kan det vara så att generatorregulatorn får information eller spänningsförändringar från solcellsregulatorn som den felaktigt råkar tolka så att den pendlar mellan att uppfatta situationen som att den inte laddar tillräckligt och att den laddar. Isåfall är det bara ett kosmetiskt problem - dölj generatorlamapan så att den inte drar blicken till sig.


Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Hej!

Sysslar igentligen inte med generatorer men har vissa kunskaper.

Om jag har förstått Dig rätt så blinkar laddningslampan när:

1. Batteriet(na) är fulla.
2. Inga förbrukare tillslagna.
3. Solcellspanelen är inkopplad.

Om du slår på förbrukare ELLER kopplar bort solcellspanelen slutar lampan att blinka.

Tänkbar förklaring till blinkande laddningslampa:

Generatorns regulator spänningsbegränsar vid (säg) 14,4 volt men solcellspanelens regulator först vid 14,5 volt. Då kan det vara så att solcellspanelens regulator, vars spänningsbegränsning ligger högre än generatorns, stänger av generatorn som slutar ladda = laddningslampan tänds. När sedan solcellspanelens regulator stänger av vid 14,5 volt sjunker spänningen i systemet och generatorn börjar ladda igen = laddningslampan slocknar. Förloppet upprepas tills Du slår på några förbrukare eller kopplar bort solcellspanelen och dess regulator. Igentligen inga problem!

Se www.sxk.se/tekniska/btf/el/gen.htm !


Med vänlig hälsning

Dick Pettersson

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 13:04
Jag har ett liknande problem i min husbil. Men jag har ingen annan strömkälla än generatorn, vad kan det bero på?
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 13:04
HejDick. Har samma problem som du gett bra info om+att varvräknarn faller samtidigt som lampan blinkar(w på generator) som är 70Amp ny2016. Felen visar sig efter ca20-30 minuter och upphör när lanternor och belysning belastar. Provar med en äldre 55Amp som har en äldre ladd.regulator då visar sig ej felet. Måste man montera ett motstånd eller diod från solcellen till förbrukare eller ett vanlig hederligt relä? Trevlig om du eller ngt. annat proffs vet svaret. Harebra.