Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:36
Biltemas lysfotogen

Rolf:

Är det någon som har erfarenhet om Biltemas lysfotogen som bränsle till Wallas värmare, den kostar hälften så mycket som esso blå så det vore ju bra om det fungerade lika bra.....Tacksam för svar....mvh Roffe....

Olof Nordell FF150 (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:38

Olof Nordell FF150:


Hej!
Jag har Wallas 2000 som nyligen blivit servad av Kjell Apelby, Bil-och Båtvärmedoktorn i Stockholm/Spånga. Enligt honom är det stor skillnad i kvalitet på bränslet. Flampunkten är olika. Bäst är Statoils. Biltemas rekommenderas inte.

Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:38

Hasse Svedberg medl 284511:

Finns det möjlighet att få en länk till tidigare disk betr alternativa bränslen?
Vi vet att man från tillverkaren enbart rekommenderat Statoil/Esso blå.
Yttrande ovan är ganska typiskt. Det säger inget om vilka problem man sett och vad vet man om drifttider med olika bränslen osv. Vad har skillnaden i flampunkt för betydelse i sammanhanget?

Vore det inte dags för en opartisk provning med alternativa bränslen i olika typer av värmare, allt ifrån känsliga värmare typ Wallas till enkla POD.

Jag ser gärna att en del av medlemspengarna anvvänds till detta. Vi är många som är trötta på Statoils priser!
Rolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:38

Rolf:

Jag håller på att prova Biltemas lysfotogen trotts varningar. Att värmaren uppförde sig lustigt var att glödspiralen var helt slut och gick helt av, nu är den bytt och jag provar Biltemas bränsle igen med gott resultat. Jag ska låta värmaren gå en längre tid. Jag använder värmaren mycket på våren och hösten och biltemas bränsle är ju halva priset.......Roffe
Cay (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:38

Cay:

Hur går det med utprovningen?
På Hjertmans kostar Statoil Blå 89;- för 5 lit.
Då är man nästan nere på Biltemapriser.
Mats andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:38

Mats andersson:

Om man köper ett fat på 195 liter, så kostar det 1986:-(auktuellt dagspris den 25/5-04).
Finns att köpa på närmaste Statoil.
Är man några i båtklubben och delar, så kommer man undan billigt.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:38

Hasse Svedberg:

Mats! Bra jobbat! Är det ett totalpris inkl moms? Kan det tilkomma någon depositionsavgift eller hyra för fatet?

Till sist: har du någon referens eller länk till prislistan?

Hasse S
Mats andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:38

Mats andersson:

Priset är inkl. moms, frakt och fattillägg

MVH
MaTS
gamlazonen
Senast inloggad: 2021-08-06 - 20:41

Lennart Heyner:

Det finns fortfarande vissa mackar, t.ex Statoil, Bodal, Lidingö, 08-7650199, som säljer "Blå" i lösvikt och man hamnar då också nära halva priset.
På den tiden jag hade Wallas (oförtjänt benämnd "Kallas"), brukade jag ha några lösviktsfyllda jeepdunkar, modell mindre (10 lit), som värmarens bränsleanslutning passar direkt på. Det var då bara att växla dunk när värmaren började tjuta pga bränslebrist, vilket man gott och väl hinner utan att den hinner slockna = blåser kalluft.
Har mångårig erfarenhet av fotogen som bränsle i optimuskök, GH-värmare (POD) och Wallas på olika båtar och vågar, utan att ha gjort några vetenskapliga test, påstå att "Blå" är bäst, då den sotar minst och möjligen även har ngt högre energiinnehåll. Med andra kvaliteter blir det förr eller senare sotningsproblem, om inte annat så ska prylarna så småningsom rengöras av ngn..........
Tillönskar alla en varm skön höst.
Lennart
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:38
Inläggen här är så gamla att det kan ha hänt något på marknaden. Priset förstås och eventuellt andra bränslevarianter ?