Hoppa till huvudinnehåll
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00
Båtvärmare

Martin Hinders:

Min värmare har rostat sönder p.g.a. usel konstruktion med luftintag och avgasutsläpp på däck, där saltvattnet har kunnat slinka in. Har någon goda erfarenheter av dieseldriven värmare och kan tipsa mig? Är det någon avgörande skillnad mellan dom välkända Eberspächer, Wallas, Webasto? Finns det andra (billigare) konstruktioner som kan vara intressanta för en 35 fots segelbåt? Hälsningar, Martin

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 19:04

Stefan:

Hej! Har haft både Eberspächer Airtonic D4 och Webasto Air Top 2000 i mina båtar. Alldeles utmärkta värmare båda två. Aldrig varit med om att de inte har startat. Monteringsmässigt så har Eberspächer ett bättre skyddad avgasrör än Webasto(en "låda" finns under värmaren vilket gör att den varma delan av röret inte kan komma emot t.ex. en fender i stuvutrymmet). Eberspächers avgasutsläpp är också bättre tycker jag. Båda typerna är tysta, och har en bra reglering i olika steg. Glödströmmen vid start förefaller också låg. C:a 7-8 Amp. genom ett s.k. keramiskt glödstift. Wallas-Diesel kan jag ej uttala mig om, har bara haft Wallas fotogenvärmare som det var ständiga problem med. Regleringen var också mycket enkel "1 eller 0" vilket innebar ständiga omstarter med hög strömförbrukning. //Stefan K, BTN
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Instämmer med ovanstående ang Wallas. Jag har visserligen bara använt fotogendrivna sådana, men det har varit ständiga problem med dem. Ideliga reparationer och vekbyten varje år (med därtill efterföljande justeringar av vekhöjden). Jag har också haft en, till förväxling lik värmare, Thermo 1500 och 1700. En 2500 satt i min Hallberg-Rassy 29 när jag köpte den, men jag bytte efter ett par år ner till en 1700 då den första gav för mycket värme (!) även på lågfart. De har båda fungerat helt klanderfritt i sammanlagt 12 år. Aldrig en justering, aldrig en reparation, aldrig ett vekbyte.