Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Ardic värmare

Andreas :

Hej Jag har en ARDIC AD 91 värmare i en Nimbus, jag hade på värmaren i helgen i ca 1,5 dygn, nästa natt så startar inte pumpen. Detta har hänt förut. Jag har ett 1 år gammalt 80A batteri, så det tror jag inte är felet. Försökte även att knacka på pumpen för att få igång den. Har någon några bra tipps eller vet vem man kan kontakta för hjälp. GBG med omnejd.

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 03:37

Lars-Göran Sandgren:

Kolla med Segerlöfs på Tuvevägen strax norr om Vågmästareplatsen
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 03:37

Björn J.:

Detta problem har diskuterats här förr... Jag misstänker att Ardic har en sådan där oscillerande elektromekanisk bränslepump..? liknande typ som Wallas och Volvo Flygmotor mfl. Om så är fallet så har Biltema en liknande, kostar 200-300 kronor. Art.nr 52-3225, (...26,...27,...28 och ...29 det finns några olika typer). Kolla på www.biltema.se och skriv in "bränslepump" i sökfältet. Problemet är annars att det blidas oxid på de kontakter inne i pumpen som utgör "ändlägesbrytare" och som får elektromagneten inne i pumpen att just oscillera, dessa kontakter kan putsas med "Häxans", CRC´s elektronikspray eller annat medel, och man kan förebygga gnistbildning där med en spärrdiod, vill minnas att Erik Blixt brukar referera till något i det eminenta arkivet som finns i anslutning till denna sajt.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i BTN. :

Inte Erik men Ernst Blixt har refererat, och gör det igen, till: www,sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Övrigt + "Varm och skön båt".
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 03:37

Björn J.:

Iallafall rätt begynnelseboksav... Ursäkta iallfall!
Andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 03:37

Andreas:

Hej Tack för era svar.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 03:37

Björn J.:

...svaren alltså. Tilläggas bör då att jag anser att det inte är någon större idé att hålla på att pusta dessa kontakter i bränslepumpen, bättre att köpa en ny pump och då förse den med gnistskyddsdiod. Men det kan ju vara bra att känna till vari problemet ligger om du behöver göra en någorlunda akut reparation ombord. För att komma åt kontakterna så måste man lossa pumpens bakstycke, och där innanför finns dessa kontaktbleck. Vid ett annat tillfälle när denna fråga diskuterades sade någon (jag har inte kollat tillbaka i arkivet) att det fanns litet olika anslutningar på Biltemas pumpar samt på de pumpar som sitter i olika värmare, jag själv hade vanliga slangnipplar att tränga på en bränsleslan + slangklämma på, men det finns då tydligen olika varianter. Biltema skiljer ju också på pumpar som skall sitta nära tanken, eller sådana som skall sitta nära "motorn" i detta fallet värmaren, misstänker att de senare har bättre sugförmåga.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 03:37

/// Patrik:

Jag har drabbats av samma problem. Efter omfattande felsökning kom jag fram till att jag hade olika "sugrör" ner i bränsletanken för värmaren och för motorn. Den till värmaren gick inte lika långt ner i tanken. Det medförde att när jag hade knappt halv tank kunde inte pumpen suga upp någon diesel till värmaren, men motorn fick fortfarande diesel. Mao det var inget fel på min Webasto och den går kanonfint så länge jag har över halv tank. Högt & fort /// Patrik
Andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 03:37

Andreas:

Hej Patrik Det du just skriver funderar jag också över, jag har en bit under halvtank kvar. Jag plockade ur kretskort och b-pump och lämnade in igår, får se vad dom säger, annars så får jag kolla detta med ledningen. Patrik: var din pump också tyst, jag kom just på att även om sug slangen ligger högre än bränsle nivån så borde väll ändå pumpen försöka suga?
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 03:37

/// Patrik:

Jag vet inte helt säkert (=läs kommer inte ihåg), då den stannat och även bränt en säkring, men jag TROR att pumpen i min Webasto försöker suga fram diesel och den borde tickat, men som sagt jag kommer inte ihåg. Högt & fort /// Patrik