Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Ankarspel - vilket batteri

Svante W:

Jag är på väg att montera ett stävankarspel - förslag på vilket batteri man sätter det mot, startbatteri eller förbrukningsbank (3*75Ah "marinbatterier")?
Avser att dra det direkt till batteriet med automatsäkring på vägen - idé om säkringen skall monteras nära ankarspelet eller vid batteriet?

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:49

Thomas Lundgren:

Vad är det för effekt på ankarspelet? 12V, 1000W är inte helt ovanligt. Det ger då en ström av över 90A då ankarspelet arbetar för fullt. Jag är ingen batteriexpert men 90A är väldigt mycket ström och jag tror inte det finns några "förbrukningsbatteri" som är gjorda för sådana strömmar utan ett "startbatteri" är troligen det enda vettiga du kan sätta dit. Dessutom så bör du köra motorn när du använder ankarspelet så att du använder en del ström ifrån generatorn också. Annars laddar du ur batteriet väl hårt. Speciellt om du har ankrat på mer än några få meters djup.

Gällande säkringen så är svaret där helt givet. Nära batteriet. Du vill absolut skydda dig mot eventuella kabelfel!

Tänk också på kabelarean här. 90A är som sagt väldigt mycket ström. Jag har inget nomogram framför mig men jag vill minnas att du behöver minst 95 kvmm kabelarea om du har 5 meter mellan batteriet och spelet (fram och tillbaka) för en ström på 90A. Tänk också på att låta någon som har rätt utrustning och kompetens pressa på riktiga kabelskor på dessa anslutningskablar.
Svante W (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 00:17

Svante W:

Hej,
ankarspelet är på 700W (och 12 V). Tack för kommentar, det bekräftar ungefär mina egna tankar! Efter att idag har tittat i båten inser jag att minus-kabeln från startbatteriet verkar gå direkt till motorn så det blir krångligt att koppla in kabeln från ankarspelet där. Är det tillrådligt att sätta minus på kopplingsplinten mellan motor och förbrukningsbatteriets minus? Batteribankarna skall ju vara separerade. För startbatteriets plus har jag en kopplingsplint nära batteriet där kabel från ankarspelet kommer fram så det är inga problem där
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:49

Thomas Lundgren:

För att minimera antalet kopplingspunkter (och därmed problem vid felsökning, resistans, längre kabellängder m.m.) så skulle jag anslutit minus-kabeln direkt på batteriet istället för på någon plint halvvägs till motorn.

Samma sak gäller för övrigt plus-kabeln.