Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-11-12 - 10:03
10 Hk och 40 knop

Thor Sundsvik:

Jag sitter och klurar på ett vattenfordon med mycket lågt framdrivningsmotstånd. Det är ju inte vetteigt med all denna effekt som trycks ner i moderna motorbåtar. Framtiden borde tala för mera lättdrivna farkoster........
Jag behöver nu en expriment utombordare i 10 Hk klassen som kan bestyckas med en propeller med stigning för farter runt 40-50 knop.
Jag ser inte raicing/special som ett alternativ då min prototyp skall kunna marknadsföras till ett vettigt pris.
Alternativet är en motor som tål höga varvtal.

Tacksam för ideér.

MVH\\Thor

Per-Erik Forssberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Per-Erik Forssberg:

Det går säkert att koma upp i 40 knop med 10 Hkr men då får båten inte väga för mycket och det får inte vara för några störande vågor. Konstruktören Lars-Olf Norlin har kurvor som beskriver sambandet mellan fart och vikt.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn Johansson:

... men jag skulle kunna tänka mig att två parallellt monterade kanadensare med en 10 Hk motor mellansig kan gå ganska fort, iallafall i lugna vatten.

Jag grundar antagandet på ett i scoutsammanhang vedertaget sätt att alternativt utnyttja sådana farkostrar.
Detta då med segel av vindskydd och master av fur eller granslanor (föga sjömansmässiga material).

På plattläns nedför Stora Le eller om det var på Lelång i Dalsland planade ett ekipage lätt med fyra personer ombord och packning. Färden var dock vådlig, men det gick fort!
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seawolf:

Det var en tävling som gick mellan ett antal tekniska högskolor för sådär 15 år sen.

Chalmers vann flera år i rad med sin kreation: Ungefär som en tvåmanskajak, med ett dubblerat cykelpedalställ i mitten. Två personer trampade.

Mitt under detta ungefär som ett segelbåtsdrev, fast med en vinge mitt för propellern, som drevs av tramporna.

Rodret bak hade också vinge, och kunde styras både i sidled och höjdled om jag kommer ihåg rätt.

Detta ekipage kunde cyklas upp i 15 knop under viss sträcka. Då skall man komma ihåg att en människa kanske bara kan utveckla 1 hk max (under kanske 10-20 sekunder).

Så säg att hela ekipaget vägde 200 kg med cyklister.

Det verkar helt realistiskt att 40 knop skulle kunna uppnås med kanske 500 kg:s totalvikt med 10 hk med samma koncept. Kommer man bar upp på vingen, och vingen inte är för nära vattenytan så spelar nog inte vikten så väldigt stor roll.