Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Båtförsäljning

Mats Ovegård:

Hej! I vintars sålde jag en Motorbåt byggd 1976, men med en motor sedan 1996. Köparen besiktigade båten på land och godkände den. Efter någon dag kom vi dock överens om att köparen fick hålla inne 15000 kronor till han provat motor och backslag.Efter att köparen provat båten har han återkommit med att de finns fel på Värmaren, fel på motorkuddar, läckande turboaggregat,och fel oljetryck. Inget av dessa fel har varit kända av mig. Allt har fungerat perfetkt de tre säsonger jag haft båten. Köparen säger nu att reparationern kommer att kosta ca 8000 för värmaren och ca 17500 för motorreparation ex moms. Vad kan köparen kräva av mig? Jag har inte känt till några fel.

johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 06:51

johan Westman:

Skrivet under semestern.. Det som i detta fallet är avgörande, med reservation för att inte ha sett kontraktet, är vad du som säljare borde ha berättat och vad köparen borde ha upptäckt. Köplagen bygger på att säljaren berättar och köparen undersöker. Köparen har en ganska långtgående undersökningsplikt. Köparen måste besiktiga felen för att få en expert som kan yttra sig över om du hade eller i vart fall borde ha insett dessa felen. Det sistnämnda är naturligtvis mycket svårt att göra och därför har en köpare problem. Ty är det så att du borde ha insett dessa felen varför borde han då som köpare inte ha insett felen? Man kan ju inte ställa olika krav på olika människor, så att säga. För att göra ett långt svar kort tror jag köparen får det svårt, å andra sidan om jag fattade din beskrivning rätt så har han både båten och 15 000 kr av köpeskillingen, så där har han trumf och ni borde nog förhandla om detta. Varför inte Sxks skiljeinstitut?? MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Eftersom det inte här finns möjlighet att se på köpekontraktet mm så kan inte mina synpunkter ges med full säkerhet. Vid privatköp har köparen stor undesökningsplikt och säljaren får inte medvetet förtiga brister. Se länken till bl a Konsumentverket här intill. Man ska alltid försöka göra en besiktning både på land och i vattnet innan kontrakt skrives. I detta fall sägs köparen ha godkänt allt utom motor o backslag. Värmaren kan mycket väl besiktigas på land så här har köparen gjort en miss i sin besiktning därför tycker jag att han får stå för konsekvensen. Man ska inte utan vidare acceptera ett krav från köparen utan jag tycker du ska få se på underlaget och eventuellt bör du själv kontakta en oberoende båtmotorfirma för att få besked om bristerna är onormala för en motor från 1996. Och kostnadsförslag. Vi talar inte om några enormt stora pengar, men kontakta gärna SXK jurist Johan Westman om du inte blir nöjd. Hälsningar Lennart Lundin