Hoppa till huvudinnehåll

Beck, klättring och renovering - MBK bjöd på en spännande tidsresa med M 20!

Svenska Kryssarklubbens (SXK) Motorbåtskommittén (MBK) arrangerade ett lärorikt besök på den historiska minsveparen M 20 den 4 oktober 2025. Besökarna fick höra spännande historier om skeppet och om den omfattande och påkostade renoveringen av akterspegeln som pågår just nu. Eventet var även ett bra tillfälle för våra båtentusiaster att besöka det berömda reparationsvarvet på Beckholmen som ligger mitt i stan.

En kylig oktoberlördag träffades våra båtentusiaster vid grinden till reparationsvarvet på Beckholmen. Ön ligger bredvid nöjesparken Gröna Lund och kännetecknas av en stor lyftkran som påminner om en stor giraff. Den designades enligt en idé av konstnären Tor Svae. På 1600-talet tillverkades beck på ön. Medan tjäran används för att skydda mot röta hos rep och trä används beck för att täta båtskrov. Den svarta substansen har större viskositet än tjära, och betydligt högre viskositet än vattnets, håller den fast vid båtskrovet även under färd och säkerställer att nästan inga läckor uppstår. Perioden med beckproduktionen var mycket framgångsrik men tyvärr resulterade den i stora föroreningar. På 2010-talet behövde man sanera hela området från bly, arsenik och kvicksilver. Arsenik har igen halveringstid dvs den stannar i jorden för evigt! 

M 20 ligger i västradockan på Beckholmen för renoveringen just nu.

När beckproduktionen på Beckholmen upphörde pga att leveransen av råvara från Finland slutade satsade man på varvsverksamheten på ön i stället. Den pågår fortfarande idag. Det finns tre s.k. torrdockor på ön: Gustav V samt västra och östra dockorna. Den största är G V-dockan som är 197 m lång och 24 m bred. Minsveparen M 20 som är under renovering ligger just nu i den västra dockan som är 99 m lång, 11 meter bred och 3,7 m djup. Den minsta östra dockan är 102 m lång, 15 m bred och har djupet 4,5 meter. I torrdockor bygger man och utför reparation av skepp. När fartyget passerar in i dockan är det fylld med vattnet som sedan pumpas ut. Eftersom portarna inte är 100 % täta behöver man kontinuerligt pumpa ut vattnet vilken också är fallet på Beckholmen.

Pga portar inte är 100 % täta, som kan ses på bilden, behöver man pumpa ut vattnet kontinuerligt vilket är också fallet på Beckholmen.

Våra besökare hade möjligheten att lyssna på om renoveringen av M 20 som utförs på Beckholmen. Underhåll av sådana gamla fartyg är en jättesvår uppgift som kräver mycket kunskap och ideella krafter. Besökarna fick en guidad visning av Bengt Wallén från föreningen Minsveparen M 20.

Det k-märkta museifartyget har passerat 83 år!  Sverige på 1940-talet beställde en serie av minsvepare och några byggdes på Neglingevarvet. Själva M 20 stod färdig i maj 1942. Fartyget tjänstgjorde i flottans tjänst ända fram till 2004. Sedan dess har Föreningen M 20 tagit över ansvaret för drift och underhåll. Vanligtvis har fartyget sin hemmahamn vid Museipiren på Djurgården i Stockholm.

Fartyget går mot sitt 100-år jubileum men en sak måste uppfyllas innan dess. Nämligen den omfattande och påkostade renoveringen av akterspegeln. Det var Tranportstyrelsen som är ett tillsynsorgan som påpekade att vissa brister i akterspegeln måste åtgärdas för att upprätthålla sjöduglighet. Arbetet kommer att ta ca tre månader och kommer att kosta en bra slant. Den totala kostnaden för renoveringsprojektet uppgår till nära  1,4 miljoner kronor. De mesta av pengarna är säkrade men det återstår ett kapitalbehov på 200.000 kronor. Föreningen M 20 hoppas på att pengarna kommer att säkras inom en snar framtid. 

Inspektion av M 20 fartyget och dess renovering av besökare.

Det var en utmanande dag för besökare och det handlade inte bara om kalla och starka vindar den dagen. Det var mycket klättring på olika stegar eftersom fartyget står på byggnadsställningar i dockan just nu. På fartyget kunde deltagare besöka olika utrymme bl.a. styrhytten, gästhytten och maskinrum. Två Scania Dieselmotorer ger en marschfart på 12 knop. Det kan också nämnas att M 20 är utrustad med två generatorer som möjliggör produktion av elenergi. I somras var M 20 inhyrd som depåfartyg vid tävlingen One Water Race (lite som en  Ironman-tävling). Tack vare sin elproduktionskapacitet kunde olika teknikgäng och fotografer som följde tävlingen ladda sina batterier dygnet runt.

I styrhytten kunde man hitta intressant litteratur om M 20.

Tack vare besöket har vi lärt oss den spännande historien av M 20 och att utan ideella krafter vore det svårt att genomföra en sådan omfattande renovering. Vi önskar Föreningen M 20 en lyckad renovering. Vi skulle även vilja tacka Motorbåtskommittén för att de arrangerade detta intressanta besök.

Båtfakta

Hamn: HMS M 20

Längd: 27,7 meter

Bredd: 5 meter

Djupgående: 1,6 meter

Deplacement: 67 ton

Tidigare bestyckning: 1 styck 20 millimeter kanon samt kulspruta och sjunkbomber

Motorer: två Scania dieslar på vardera 265 hästkrafter (12 knop)

Besättning: 8-20 personer

Läs mer om minsveparen på www.minsveparen.se

Dela i sociala medier