Welcome to Visby Marina
Så här skriver Lars-Göran: ”Kan inte undanhålla er detta varma välkomnande till Visby gästhamn. För att kunna checka in på Dockspot räcker det inte att betala för sin plats efter längden på sin båt utan man måste ange en hoper ytterligare detaljer om sin båt, sitt namn, telefonnummer, emailadress mm. Var det bättre förr undrar en 80-årig seglare?”
Det går även att gå in på hamnkontoret och betala traditionellt över disk, men då kostar det 300 kronor extra. Att hantera kunder kostar såklart pengar. Att ge det brittiska företaget Dockspot 15-25% av hamnavgiften minskar kontanthanteringen, men man missar också ett tillfälle att önska besättningen välkommen och bidra med lokal kunskap om var service kan hittas.
Att hamnavgifter hanteras med maskin, över internet eller Swish blir allt vanligare. Är det en önskvärd utveckling?
Det är verkligen en tråkig utveckling.
Dockspot har inte tillfört seglare något värde alls. Om inte hamnen vill att personalen ska träffa kunderna - seglarna finns det bättre alternativ såsom ex vis "parkeringsautomater".
/ Johan (som undviker både Visby och Dockspot)