Hoppa till huvudinnehåll

BTN rapport: Förebygga mastbrott

I en artikel i På Kryss 6/2023 berättades det om två mastbrott längs svenska kusten. Svenska Kryssarklubbens Båttekniska Nämnd, BTN, har skrivit en rapport som ger en fördjupad bild av orsakerna till mastbrotten och hur man förebygger mastbrott, här har vi gjort en kort sammanfattning.

Ett mastbrott är en allvarlig händelse som kan orsaka stora skador på båt och utrustning – och i värsta fall innebära livsfara för besättningen. Men genom att vara medveten om riskerna och vidta förebyggande åtgärder kan seglare minska sannolikheten för haveri och segla tryggare. Om olyckan ändå inträffar är det viktigt att agera lugnt, följa en strukturerad plan och säkerställa att både besättning och båt är i trygghet.

Denna sammanfattande artikel går igenom vanliga orsaker till mastbrott, hur man kan förebygga dem samt vad man bör göra om masten går av.
 

Vanliga orsaker till mastbrott

Mastbrott sker ofta strax ovanför det nedre paret spridare och kan ha flera orsaker:

Kollisioner och påkörningar
En vanlig orsak är att masten fastnar i annan rigg vid kappsegling, träffar en bro eller kolliderar med något föremål.

Materialutmattning och korrosion
Riggens komponenter – särskilt den stående riggen – utsätts för stora krafter. Med tiden kan metallen spricka, kardeler i vanten brista och beslag lossna. Detta är särskilt vanligt i äldre riggar (+30 år).

Felaktig riggspänning
En rigg som är för löst eller för hårt ansatt utsätts för onödig belastning. Sidovanten ska aldrig slacka under segling. En för lös rigg kan leda till att masten böjer sig som en pilbåge; för hård spänning kan orsaka brott i stag och beslag.

Felaktig eller bristfällig installation
Felaktiga komponenter, t.ex. lyrschacklar istället för toggles, kan orsaka snedbelastningar. Saknas saxpinnar i riggbultar och vantskruvar finns risk att de lossnar under segling.

Bristande underhåll
Alla vajrar och beslag bör inspekteras regelbundet. Ersätt beslag med sprickor och vajrar med lösa kardeler.

 

Förebyggande åtgärder

För att minimera risken för mastbrott bör seglare följa dessa rutiner:

  • Regelbunden besiktning: Kontrollera riggen varje år – särskilt infästningar, vantskruvar och stag. Är riggen äldre än 15 år kan det vara dags att byta vissa delar.

  • Kontroll av stag och vant: Leta efter korrosion, sprickor och kardelbrott. T-terminaler och spridarbeslag är särskilt utsatta.

  • Smörjning av vantskruvar: Förhindra att de kärvar genom regelbunden smörjning.

  • Använd vajerspänningsmätare: Säkerställ rätt riggspänning.

  • Förvaring av mast: Undvik att låta masten stå på båten under vintern – vibrationer kan orsaka utmattning.

 

Vad gör man om masten går av?

Om masten bryts under segling, vidta följande åtgärder:

  • Säkra besättningen: Kontrollera att ingen är skadad och att alla är fastselade.

  • Förhindra ytterligare skador: Om masten slår mot skrovet, kapa eller lossa vant och stag.

  • Rensa rigg från propellern: Kontrollera att inga linor riskerar att fastna innan motorn startas.

  • Larma sjöräddningen: Vid fara för liv – ring 112. Informera även JRCC (Sweden Rescue) om situationen, för att undvika onödiga larm från andra båtar.

  • Kontakta försäkringsbolaget: För assistans i att ta sig till hamn.

  • Bygg en nödrigg: Om du är långt från land kan en provisorisk rigg sättas upp med rester av masten, bommen och segel.

 

Läs mer om mastbrott och hur du kan agera i På Kryss Juni 2025

Externa länkar:
Underlag och kompletterande källmaterial:

 

//Artikel skriven av Ulf Simmons i Svenska Kryssarklubbens Båttekniska Nämnd (BTN) där han har undersökt vanliga orsaker till mastbrott och tagit fram rekommendationer för underhåll och säkerhet.

Dela i sociala medier