Svenska Kryssarklubben protesterar mot att P1 slopar sjövädret på eftermiddagen
- Just eftermiddagssändningen är viktig ur sjösäkerhetssynpunkt. Och speciellt om mobiltäckning saknas. Det är efter den sändningen som man bestämmer vilken natthamn man ska gå till, beroende på vilket väderstreck vindarna väntas komma ifrån, en uppgift man får från sjöväderrapporten klockan 15:55, säger Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben.
Svenska Kryssarklubben har varit i kontakt med kanalansvarig för P1, som motiverar beslutet så här:
- Sjövädret ligger innan nyheterna 5 gånger per dygn. Våra lyssnarsiffror visar att många lyssnare stänger av när sjövädret kommer och då tappar vi dessa lyssnare även för nyheterna som kommer strax efter. Därför beslutade vi att ta bort en av fem sjövädersändningar, säger Nina Glans.
Varför det blev just eftermiddagssändningen beror på att nyhetsblocket på eftermiddagen är viktigt för P1, berättar Nina Glans. Men hon medger också att mätningen av tappade lyssnare rör hela målgruppen, inte enbart de som är på sjön. Att det nu också finns digitala kanaler med sjöväder är också ett skäl till beslutet, berättar hon vidare.
Nina Glans lyssnar dock på Svenska Kryssarklubbens argument.
- Jag hör vad ni säger som argument och tar med mig dessa till vår utvärdering.
Det finns 840 000 fritidsbåtar i Sverige. Enligt en undersökning som försäkringsbolaget If gjort är det oro för dåligt väder som tynger båtägare mest. Pålitliga väderrapporter är därmed viktiga för fritidsbåtsfarare.
- Vi hoppas att Sveriges Radio P1 ändrar sig och åtminstone börjar sända eftermiddagens sjöväder under sommarsäsongen, säger Fredrik Norén.