Regeringen tar inte helhetsgrepp på buskörningen på sjön
Bild: Fredrik Norén, Svenska Kryssarklubben - Marie Björling Duell, Svenska Seglarförbundet - Peter Karlsson, Svenska Båtunionen.
Båtorganisationerna Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet med 300 000 medlemmar kommenterar regeringens förslag som i måndags gick ut på remiss.
- Vi förstår inte varför regeringen hårdnackat håller fast vid att det endast är för vattenskotrar som det ska vara lag på att ha förarintyg för att få köra. Nu är det buskörning med vattenskotrar som är problemet, nästa år blir det någon annan motordriven farkost. Varför inte ta ett helhetsgrepp på en gång nu när man processar en lagstiftning? Varför inte göra som i våra grannländer, där lagen omfattar alla motorbåtar över ett visst antal knop, säger Peter Karlsson - Båtunionen, Fredrik Norén - Kryssarklubben och Marie Björling Duell - Seglarförbundet, som tidigare framför detta argument.
- En annan sak som vi tycker är positivt är att regeringen lyssnat på argumentet att alla som har förarintyg idag skall kunna få köra vattenskoter med detta intyg. Tyvärr befarar vi att förslaget blir dyrt för våra medlemmar som inte redan har förarintyg, då regeringen i förslaget inte tydligt säger att den avser använda Nämnden för båtlivsutbildning. Nämnden sköter nämligen sedan 30 år behörigheter och examinationer inom fritidsbåtslivet på ett kostnadseffektivt sätt.
Båtorganisationerna är remissinstanser och kommer att svara på remissen i sin helhet.