Hoppa till huvudinnehåll

Nytt nummer av På Kryss

På Kryss nr 1 kommer i din brevlåda omkring den 23 januari om du är medlem eller prenumerant (gäller inom Sverige, utanför Sverige tillkommer några extra dagar) Vill du köpa tidningen finns den i butik från den 29 januari.

Innehållet i På Kryss nr 1/2013:
Utkik - Vi måste sätta ner foten. Läs "Ordförande har ordet" nedan.
Nyheter - Aktuellt från när och fjärran.

Långfärd
Destination - Danska Limfjorden.
Destination - Härnösand.
Destination - Säffle kanal.
Små & stora äventyr - Mor och son driver ett varv tillsammans.

Inspiration
Väder - Väderraporter och prognoser - en överblick.
Framdrivningsteknik - Vrickåra.

Ombord
Nya prylar - Bra att ha med ombord.
Fingal - Uppgraderingsprojektet "från odjur till skönhet" går vidare på Nya Djurgårdsvarvet.
På Kryss undersöker - Svenska båtbranchen.

På gång i Kryssarklubben 
Nyheter - På gång i klubben.
Rådslag - Mera medlemsnytta.
Årsmöte - Utmärkelser.
Medlemsförmåner
Miljö - De nya bottenfärgerna.
Månadens medlem - Åsa Kullberg
Nästa nummer - Kommer den 21 februari.

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

Utkik - Ordförande har ordet

Vi måste sätta ner foten...
Politikerna och andra så kallade förståsigpåare lägger på oss båtmänniskor och skärgårdsbor ett antal regler och beslut som har ingen eller mycken lite förankring i vår verklighet.

Nykterhet på sjön: Den nya alkohollagstiftningen på sjön med 0,2 promilles gräns för sjöfylleri har ingen evidensbaserad verkan. Den är endast en nykterhetspolitisk lag stiftad för att tillfredställa en högröstad grupp ”nykterhetsaktivister”. 

Inom Kryssarklubben anser vi att lagen bör ses över och att man i god svensk ordning ska ta fram vetenskapliga underlag för verkan och resultat av olika berusningsgrader. Jag propagerar inte alls för att man 
ska vara berusad till sjöss eller att ”i den sista fristaden i Sverige ska man ha rätt att ta sig ett glas” som det sägs på vissa håll. Lagen skall ses över och om tillämpligt anpassas till Internationella regler.

I Finland har man 1,0 promille som fyllerigräns, Norge 0,8 promille, Danmark har en ansvarslag utan nedre gräns, men 0,5 promille för höghastighetsbåtar samt fartyg större än 15 meter. Det finns redan en lag som säger att den som har ett ansvar för säkerheten ombord skall vara nykter nog att kunna sköta sitt uppdrag. Denna lag anses av flera poliser jag varit kontakt med som tillräcklig för att kunna lagföra berusade personer som inte kunnat framföra sin båt på ett säkert sätt. Vi behöver därför ingen ytterligare skärpning.
       
Internationellt gäller 0,8 promille för framförande av tex oljetankers. Detta gäller också de oljetankers som passerar svenskt territorialvatten.

       
Men lagstiftaren anser att det har ett egenvärde att ha samma regler på sjön som på vägarna. Skillnaderna mellan att framföra en bil i 110 km/tim på en väg med att segla fram i 5 knop på en stor fjärd är enorma. Lagstiftaren ha uppenbarligen inte varit ute på sjön.

       
Vi kommer göra gemensam sak med övriga båtorganisationer och tillskriva ansvarig minister och begära att lagen ses över.

Anders Persson
Ordförande i Svenska Kryssarklubben
E-post: ordforande@sxk.se

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

- På Kryss på nätet (öppnas i ett nytt fönster)
- På Kryss kan laddas ner som läsplattetidning eller för en smart mobiltelefon eller till en vanlig dator (PC/Mac) http://www.qiozk.se (öppnas i ett nytt fönster)
Den digitala versionen ingår inte i medlemskapet utan kostar 55 kr.
 

På Kryss är Svenska Kryssarklubbens medlemstidning och utkommer 9 gånger per år. Är du medlem i Svenska Kryssarklubben ingår På Kryss i ditt medlemskap. Lär mer om att bli medlem här.

Dela i sociala medier