Nytt nummer av På Kryss
På Kryss nr 7 kommer i din brevlåda omkring den 27 september om du är medlem eller prenumererar. Vill du köpa tidningen finns den i butik från
den 1 oktober.
Innehållet i På Kryss nr 7/2012:
Utkik - Maritim samverkan. Läs "Ordförande har ordet" nedan.
Inkorgen - Insändare
Nyheter - Aktuellt från när och fjärran.
Långfärd
Kust - Dalslands kanal.
Destination - Mot Polska kusten.
Små & stora äventyr - Tall Ships Race, Windwagon - med segel mitt i öknen, med mahogneybåt till Grönland, med Monsunen genom Nordvästpassagen.
Inspiration
Inredning - Träarbete och framtidens material.
Ombord
Nya prylar - Intressant bland båttillbehör.
Båtar - Nya båtar hemma och utomlands.
Inredning - Renovera däck.
Så funkar det - Ljus och belysning.
På gång i Kryssarklubben
Nyheter - På gång i klubben.
Utbildning - Intyg.
Månadens medlem - Sören och Elisabeth Stenman.
Nästa nummer av På Kryss kommer i brevlådan den 25 oktober.
- På Kryss på nätet (öppnas i ett nytt fönster)
- På Kryss som digital tidning för iPad/iPhone, kan även laddas ner som PDF för PC/Mac och Androidläsplattor: http://www.qiozk.com/paper/pa-kryss/ (öppnas i ett nytt fönster)
Den digitala versionen ingår inte i medlemskapet utan kostar 55 kr.
Utkik - Ordförande har ordet
MARITIM SAMVERKAN
Nu har en utredning om maritim samverkan presenterats, syftet må vara gott att försöka samordna de olika organisationerna och enheterna som driver verksamheter i maritima miljöer, men frågan är om inte det hela istället är en ytterligare byråkratisering av denna marina verksamhet.
Kustbevakningen verkar vara beredda att ta på sig alla tänkbara arbetsuppgifter bara för att kunna expandera, inte för att det innebär en stor verksamhetsnytta. Utredaren har också föreslagit att ett särskilt råd MARSAM, för maritim samverkan ska tillsättas. Så då har vi ytterligare en byråkratisering av den maritima verksamheten; fler byråkrater och färre personer ute i verksamheten.
Det som upprör mig mest är förslaget att Kustbevakningen ska ta över huvudmannaskapet för sjö- och flygräddning i Sverige och att Försvarsmakten får ansvar för att tillhandahålla SAR helikoptertjänst. Hittills har det ansvaret legat hos Sjöfartsverket. Kustbevakningen borde istället underordnas Marinen och arbeta med övervakning av gränserna samt miljö- och fiskefrågor. Sjöpolisen ska sköta den polisiära verksamheten till sjöss och Marinen får sköta landets försvar. Ansvar för Sjöräddningen ska ligga hos Sjöfartsverket (Transportstyrelsen) med utförande insatser från till exempel Marinen och framförallt från Sjöräddningssällskapet (SSRS) som ju gör ett fantastiskt jobb på ideell basis. Det är en verksamhet som har fungerat under mer än hundra år och som har sina motsvarande organisationer ute i världen. Enligt uppgifter som jag fått känner många frivillga inom SSRS att om Kustbevakningen tar över ansvaret för sjöräddning kommer de att sluta arbeta för SSRS. Detta vore en katastrof.
Vi måste stoppa byråkratiseringen och överorganiserandet och istället satsa på det som gör verksamhetsnytta.
Väl mött!
Anders Persson
Ordförande i Svenska Kryssarklubben
E-post: ordforande@sxk.se