Hoppa till huvudinnehåll

Kryssarklubben kritiserar SVT efter inslag om båtbottenfärger

Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben kommenterar inslaget om båtbottenfärger i Aktuellt 21 maj och är kritisk till att inte Kryssarklubben blivit kontaktade i frågan.

Svenska Kryssarklubben hade önskat att Sveriges Television, SVT nyheter breddat perspektivet och kontaktat Kryssarklubben. Vi hade kunnat bidra till att spana utanför Svenskt vatten. Vår ståndpunkt är att länder runt en marine region skall ha samsyn när det gäller godkända båtbottenfärger. Haven förbinder många länder, farliga kemikalier i ett land blir lätt ett problem hos någon annan.
Vi har idag en god bild av EU:s biocidförordning och hur det påverkar de beslut som kemikalieinspektionen fattar angående båtbottenfärger. Vi har pågående dialog med dem, Transportstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten, Hav, samt akademin i dessa frågor.

SVT målar upp en ensidig problemformulering kring ”giftiga” respektive ”giftfria” bottenfärger.

SILIKONFÄRGER marknadsförs med mottot att de är giftfria, nu också av SVT. Är det sant? Vi menar att alla färger är ”giftiga” och påverkar omgivningen.

SVT väljer att visa några enskilda Chalmers forskares synpunkter på kopparfärger. Inom Svenska Kryssarklubben har vi i över 15 års tid testat olika bottenfärger, vi menar att SVT missar mycket information som vi gärna bidrar med exempelvis:

  • Koppar ( I)oxid är en mycket smart biocid som tar död på sig själv inom några få minuter
  • Koppar i det naturliga kretsloppet är nödvändigt och är en väldokumenterad biocid som vi känner väl.  
  • Utsläppen från fritidsbåtar är den klart minsta källan av kopparutsläpp till våra hav.
  • Bottenfärger med koppar hindrar spridning av invasiva arter vilket är ett växande problem
  • Kopparfärger är idag den enda fungerande metoden för att skydda våra äldre träbåtar, ett unikt flytande kulturarv.

Forskarna som SVT träffat testar enbart färgen i racks, och aldrig på riktiga båtar vilket vi gör i Svenska Kryssarklubben.

  - Jag konstaterar att silikonfärger kortar båtsäsongen med ca 4 veckor beroende på krav på applikationstemperatur och är känsliga för skador.
Vi testar för närvarande silikonfärger och arbetar för att få till finansiering till en miljökonsekvensbedömning av dessa jämfört med koppar.

Vi i Kryssarklubben bidrar gärna med båtlivets beprövade erfarenhet, säger Fredrik Norén.

 

Hör Vetenskapsradions inslag här, som är något mer "balanserat": Nya bottenfärger både skyddar båten och skonar havet

 

 

Dela i sociala medier