Kandidatförslag till valen vid SXK:s årsmöte 2013

Valberedningen har inför rubricerat verksamhetsår till uppgift att tillsätta en ordförande på två år och fyra ordinarie styrelseledamöter, samtliga på två år och en styrelsesuppleant på ett år. Dessutom ska det väljas en ordinarie medlemsrevisor och en medlemsrevisorssuppleant, båda på två år samt en extern medlemsrevisor på två år och en suppleant för denna. Allt sker i enlighet med § 14 "Valordning" i Svenska Kryssarklubbens fastställda stadgar från 2011.

Kandidatförslag
I Ordförande på två år:
Anders Persson, omval.

II Fyra ordinarie styrelseledamöter på två år:
Christina Brodd och Roland Mårtensson, omval.
Marie Follin (tidigare suppleant) och Sverker Carnemark, nyval. Se nedan för personalia vid nyval.

III En styrelsesuppleant på ett år:
Marin Lesén, nyval. Se nedan för personalia vid nyval.

IV En auktoriserad revisor och en auktoriserad revisorssuppleant på två år:
Bengt Beergrehn och som suppleant Kerstin Hedberg. Båda för omval och de kommer båda från Finnhammars AB.

V En ordinarie medlemsrevisor och en medlemsrevisorssuppleant på två år:
Per Piscator och som suppleant Ingela Johansson, båda för omval.

VI Val av valberedning, fem namn:
Svenska Kryssarklubbens Rådslag föreslår omval på ett år för tre ledamöter och nyval på ett år för två ledamöter:
Barbro Söderberg, Torbjörn Berg och Mikael Berggren, omval.
Malin Johansson och Niclas Christenson, nyval. Se nedan för personalia vid nyval.

I styrelsen ingår dessutom följande ordinarie ledamöter som valdes på två år vid årsmötet i Hallsberg den 25 november 2012:
Bertil Carlsén, Gunilla Ekholm, Tom Risberg och Anders Fischer. Kvarstår gör även medlemsrevisorerna Ingela Möller och suppleant Pia Pilbro Hakkala.

----------------------------------------------------------------------------------------

Presentation av medlemsförslag till nya ledamöter i styrelsen

Styrelseledamot, nyval två år: Marie Follin tidigare suppleant i Riksföreningens styrelse. Marie Follin har varit medlem i SXK och Västkustkretsen sedan början på 60‐talet och har under dessa år deltagit i och varit med och styrt kretsverksamheten (kretsstyrelseledamot under 80‐talet). Hon varit klubbmästare, har deltagit i och själv lett eskadrar, seglat flera 24‐och 48‐timmarsseglingar, varit med och skapat publikationen Damarks Hjärta och även bidragit till HAKs verksamhet. Marie har även erfarenhet från Stiftelsen Svenska Kryssarklubbens seglarskola där hon vid ett antal tillfällen tjänstgjort som andre styrman på skutorna. Marie ensamseglar sin IW31 "So Whatsom hon haft sedan den första gången sjösattes 1977.

Styrelseledamot, nyval två år: Sverker Carnemark 46 år från Stockholm. Har varit medlem i Svenska Kryssarklubben sedan i början av 2000-talet. Sverkers intresse för segling grundades i sjöscouterna i unga år och under studietiden så blev det perfekta extrajobbet, mellan ekonomistudierna, navigationslärare och seglingsinstruktör i Båtägarskolans regi. Några kappseglingar har det också blivit men i dag seglar Sverker mest med sin fru Anita och deras två barn. Att få nyttja fritiden på sjö och hav för att kunna påverka framtiden för våra båtintresserade barn och barnbarn ser Sverker som mycket givande. Övriga intressen på ledig tid förutom båtlivet är familjen, friluftslivet och jakt. Till vardags driver Sverker företaget Infozone Group som arbetar med IT lösningar för ökad lönsamhet och kassaflöde för företag och organisationer.

Styrelsesuppleant, nyval ett år: Martin Lesén 59 år och bor i Borgholm, på Öland. Har varit medlem i Svenska Kryssarklubben sedan slutet av -90 talet. Martin har varit på sjön så länge han kan minnas. Hans stora intresse är elektronik, radio- och telekommunikation. Martin startade företaget Lemab (numera Dialect), i och med båtintresset blev det naturligt att mycket tid ägnades åt båtelektronik. När Martin flyttade från Arlöv till Kalmar blev han involverad i Segelsällskapet Vikingarna, där han har varit funktionär, webmaster, styrelseledamot, vice ordförande och ordförande i olika perioder. Han är nu också funktionär i Dackekretsen, som kretsens webmaster, dessutom ledamot i Svenska Kryssarklubbens Informationsnämnd. Familjen har nu flyttat från Kalmar till Borgholm där de håller på att öppna ett konstcafé mitt i centrum. Martin känner att det finns mycket att göra i SXK för att säkra tillväxten och få upp medlemsnyttan och ser också fram emot att vara en del i denna utveckling.

Presentation av medlemsförslag till nya ledamöter i valberedningen

Valberedningen, nyval ett år: Malin Johansson är 40 år och jobbar som projektledare, hon bor med sin familj i Torslanda utanför Göteborg. Malin började som lärare för Kustskepparintyget i Västkustkretsen. Hon är sedan 2011 ordförande i Qvinna ombord i kretsen och brinner för att ge fler kvinnor den kunskap och erfarenhet som ger dem trygghet och delaktighet ombord. Hon är idag också lärare för Båtmanövreringskursen för kvinnor och utbildar varje år ca 20-25 tjejer. Så fort tillfälle bjuds ger hon och familjen sig ut på havet i sin HR 39.

Valberedningen, nyval ett år: Niclas Christenson är 23 år och är bosatt i Stockholm. Till vardags studerar han TV-produktion på Medieinstitutet i Stockholm och tar examen juni 2014. Niclas har spenderat större delen av sina somrar ute på Malma Kvarns seglarläger sedan 2004 och som instruktör och lägerchef sedan 2008. Han sitter i lägerkommittén som båt och hamnansvarig tillsammans med 4 andra killar. Niclas tycker att samarbete, kommunikation och insats kontra belöning är det viktigaste för verksamheten ute på Malma.

Egna kandidatförslag senast den 15 oktober
Enligt § 13 och § 14 i stadgarna har varje röstberättigad medlem rätt att lämna egna förslag på kandidater till alla val. Sådana förslag får inte uppta fler namn än som anges ovan. Till förslaget bör det bifogas en kort presentation av den föreslagna personen. Medlem som vill utnyttja denna rätt skall insända eller inlämna sitt förslag i slutet kuvert till kansliet, Augustendalsvägen 54, Nacka Strand, Box 1189, 131 27 Nacka Strand.
På kuvertets framsida skall tydligt anges ”Kandidatförslag” och på baksidan förslagsställarens namn. Förslaget skall vara kansliet tillhanda senast 15 oktober 2013.

Svenska Kryssarklubbens årsmöte 2013
SXK:s årsmöte avhålls söndagen den 24 november i Malmö, Hotel Mercure (f.d. Ibis) i Malmö kl 13.00. Boka datumet redan nu. Särskild inbjudan kommer här på webben och i På Kryss.

Motioner
Senast den 15 september 2013 ska alla motioner till årsmötet vara inlämnade från medlemmarna. Motionerna kan skickas till Svenska Kryssarklubben, Box 1189, 131 27 Nacka Strand eller lämnas på kansliet Augustendalsvägen 54, 131 52 Nacka Strand. Skriv ”Motion” på kuvertet.

Dela i sociala medier