Sjöfartsverkets nya sjökort en säkerhetsrisk för fritidsbåtar
2022-02-14: Tidningarnas Telegrambyrå (TT) har gjort en längre intervju med Kryssarklubbens generalsekreterare Fredrik Norén. Denna artikel "Nya sjökort visar grund som inte finns" har sedan fått stor spridning bland annat i Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Göteborgs-Posten, Sydsvenskan, Ny Teknik med flera. (Klicka på respektive tidning för att läsa artiklarna)
Kryssarklubben får medhåll i sin kritik av Sjöfartsverkets nya sjökort.
Flera aktörer riktar nu kritik mot Sjöfartsverkets nya sjökort som verket kallar Sjökortslyftet. Bland andra Sjöräddningssällskapet som i en artikel i tidningen Skärgården varnar för de nya sjökorten (läs artikeln här) man menar att korten ökar riskerna för båtfolket och kan fördröja räddningsinsatser.
I Dagens Nyheter den 10 februari skriver en person en insändare med samma budskap (länk till insändare).
Kryssarklubben riktade redan i höstas kritik mot Sjöfartsverkets nya sjökort, att dessa innebär en säkerhetsrisk för fritidsbåtar, genom en artikel i medlemstidningen På Kryss och med ett pressutskick till media som fick stor genomslagskraft.
Bland annat drabbar Sjöfartsverkets landhöjning en del vikar där Svenska Kryssarklubben har lagt ut sina blå bojar för säker och miljövänlig förtöjning. Dessa bojar har nu hamnat innanför den nya 3-meterskurvan och därmed verkar de riskabla att segla fram till.
- Vi undrar varför Sjöfartsverket gör så här på de nya sjökorten. Tänker de bara på den tunga kommersiella handelssjöfarten och struntar i fritidsbåtar och lokal yrkestrafik för att spara pengar, säger Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben.
- Sjöfartsverket kallar de nya sjökorten för Sjökortslyftet, snarare kan det bli ett sänke för fritidsbåtarna. För vem vill chansa och segla in på en 0–3 meterskurva, som tidigare var markerad 3–6 meter. De nya sjökorten kan få till följd att barnfamiljer och nya fritidsbåtsägare som inte sedan tidigare känner till sund och vikar nu ger sig ut på oskyddade fjärdar i stället, vilket i många fall kan vara farligare. Dessutom, att köra omvägar med motorbåtar spar inte precis på miljön, fortsätter Fredrik Norén.
Kryssarklubbens medlemstidning På Kryss, avslöjar i en granskande artikel i sitt kommande nummer – nummer 6 – detta faktum.
Läs artikeln i På Kryss här.
Sjöfartsverkets ändringar drabbar inte enbart fritidsbåtar, utan även lokal yrkestrafik, sjöräddningsbåtar, taxibåtar, polisbåtar och marinen med fler. Den trafiken kommer nu, precis som fritidsbåtar, att behöva sjökort som visar var det går att ta sig fram i trånga skärgårdsvatten. Vatten som tidigare var markerade som farbara och hade ett djup på 3–6 meter, men som Sjöfartsverket alltså på de nya sjökorten markerat som 0–3 meter.
Hamn- och farledsnämnden inom Kryssarklubben har skrivit till Sjöfartsverket och begärt en förklaring. Läs mer här.
Bild sjökort
Utö Kyrkviken. Två sxk-bojar, djup yttre bojen 3 meter, inre bojen nära kyrkan 2,2 meter.
Sjökort 6163. Båtsportkort Stockholm Södra, sidan 18
Sjökortskiss ritad av Erik Nyström.
Artikeln publicerades här på sxk.se första gången 2021-10-28, uppdaterad 2022-01-28, 2022-02-10 och 2022-02-14.