Hoppa till huvudinnehåll

Monastir-Ramsmora, Medelhavet-Stockholm genom kanalerna

Publiceringsdatum: 2013-09-05

Efter sex  år i Medelhavet ville vi  ta båten till Sverige så att jag får visa Skärgården till min kära Wassila. Att  ensamma gå över Atlanten och Biscaya tilltalade oss inte speciellt. Återstod att  gå  kanalvägen vilket jag tidigare hade avstyrt eftersom båten  stack ner  1.85  och överallt mellan  norra och södra Frankrike var det djupaste tillåtet 1.80. Att sätta båten på en lastbil skulle kosta minst 70 tkr och dessutom skulle jag vara tvungen att montera ned solpanelstödet vilket är ganska krångligt. Moment 22 alltså.

Men så träffade jag en svensk seglare  i Finike som hävdade att han gick genom Canal du Rhône au Rhein  med 2 meter drag. Jag  hörde också en tysk berätta hur han gick där med 1.85. Ska 5 futtiga centimeter stoppa oss?  Även om mina franska vänner kallade hela projektet  kamikaze, bestämde vi oss att försöka.

Det blev en riktig erfarenhet värd att berätta om.

 Jag har inga revolutionerande råd att ge eftersom det som gällde för oss kan vara annorlunda för andra (typ av båt, när på året man reser, om man ska upp eller ner, vilken typ av besättning osv..).

Under vår färd träffade vi 6 svenska båtar på väg ner och en på väg upp. Ingen hade mer än 1.70. Det mesta i de europeiska kanalerna och floderna  är byggd för båtar med högst 1.50 och pråmar som har 1.80. Sådana som vi är tydligen högst ovälkomna.

  • Vi gick rejält på grund minst 10 gånger
  • I Canal des Vosges stötte vi på grund flera gånger, även om vi körde i mitten
  • Möten med pråmarna var  ofta skrämmande (vissa är 160 meter långa)
  • 90 % av gästhamnarna var för grunda för oss
  • Man kan inte alltid lita på de angivna vattennivårena efter som vattennivån beror på en rad faktorer (regn, översvämningar, torka, hur myndigheterna reglerar vattenflödet osv.)

Le Rhône är inte gjord för nöjesbåtar. Få pontoner att ta i. Få gästhamnar. Allt är byggt för de stora hotellbåtarna som fraktar VIP-turister. Motströmmen och allt den  drar med sig  är ett speciellt problem, speciellt när Mistralen blåser. Motvind och motström blir ganska besvärligt.

Det är gott om platser att förtöja vid på La Saône om man är under 1.50. Samma gäller Moselle och Rheinfloden.

Lilla Saône och Canal des Vosge håller inte 1.80 som franska VNF lovar. Vissa ställen  (före och efter slussen) kan ha 1.60 och även mindre.

I lilla Saône och i Canal des Vosges finns inga slussvakter. Slussarna är automatiska. Antingen vrider man en stång eller flashar man med en dosa på en mottagare för att öppna slussen. Väl inne rycker man upp en blå stång för att slussa. Röda stången är till för om man får problem. VNF har folk som kör bil från sluss till sluss och fixar eventuella problem. Ibland kommer de snabbt, ibland tar de sin tid. Man ringer till VNF (numren finns i guide Vagnon). Det kan bli språkproblem.

Infrastrukturen i Frankrike är gammal och släpper efter jämfört med Tyskland. Vissa slussvakter är otrevliga och leker stor boss. Vissa vägrar tala annat än franska. Även i Tyskland kan man ha problem med slussvaktare som vägrar tala engelska.

Det är alltid pråmarna och hotellbåtar som går före nöjesbåtarna. Ibland får man vänta flera timmar innan man får slussa.

Planera noga var du ska övernatta (speciellt i Le Rhône och i Rhein). Se till att du alltid har diesel. Speciellt i Frankrike. Ha dunkar för minst 100 liter. Ha alltid ett ankare i beredskap. Om du har mastat av, du ska skaffa en hand VHF-radio.

I Frankrike ska du absolut ha VAGNON guiderna. Där finns allt du kommer att behöva veta (var man ringer, hur man gör, var man kan stanna). I Tyskland räcker det med IMRAY Waterways in Germany. Detta sagt, vissa plotter som min Raymarine 50 har en stor del av Rhône, Saône och de tyska kanaler (men informationen där är begränsad). Det finns också  navigation Appar för Ipad. Har inte kollat om kanalerna finns i Max Sea och andra PC program.

På förekommen anledning rekommenderar jag att du mastar  av/på helst hos Navy Service i Port St Louis och hos Marina Baltica i Travemünde.

Till sist.:  4-6 veckors resa,   1400 NM till havs, 2000 km genom floder och kanaler och 173 slussar  kan knäcka en relation. Du och din partner måste vara samkörda. Ni  kommer säkert att skrika år varandra ibland men gör ingen affär av det.

Detta sagt, den som säger att han har aldrig gått på grund har tydligen seglat mycket lite eller talar inte sanning. De som påstår vara en färdig sjöman glömmer att man  lär sig av havet varje dag och man kan aldrig bli fullärd

----

 

Loggboken

 

27 maj 2013

Måndag. Tog båten till ElKantaoui. Karrita hjälpe till. Färden på 13,5 NM tog 2,5 timme. Gick på segel och motor. Vind 10-14 K. Fart 6-6,3 K. Motor 200-2200 varv. Kom fram 14.15 och tankade fullt - tanken plus alla dunkar

 

29 maj 2013

Karrita och jag tog båten tillbaka till Monastir. Under färden slår båten en 360 och ett rapalabete  gick förlorat. Kylskåpet har pajat, vi fick ringa reparatör för att fylla på gas. Kostnad: 70 TD.

Planerna var att segla till MAZZARA i Sicilien och vara där 4 dagar tills vädret tillåter seglingen norrut. Nu ändrar vi våra planer  och ska segla till KELIBIA istället och därifrån direkt mot Frankrike.

 

31 maj 2013

Kl 00.40 seglar vi iväg mot Kelibia. Båten är nu fullpackad med allt vi behöver. Innan vi avseglade och innan Wassou kom tillbaka (hon hade glömt nycklarna i ElKantaoui) träffade jag Walid och May som kom just från Pantelleria (där de hade 45 knop vind).

Vi avseglar alltså i mörkret. Vi har halvvind 5-15 knop. Vi går med genua och motor på 2000 varv. Farten ligger mellan 5 och 8 knop. Under natten och morgonen fryser vi fruktansvärt. Wassou har sovit men inte jag.

Kl 13.30, efter 13 timmar är vi framme i Kelibia och lägger oss långsides med en galen dansk.

Motorställning Monastir: 2438

Motorställning Kelibia:    2459.

 

Wassou åker tillbaka till Akouda och klanen med Mohamed som under tiden hade kört till Kelibia. Jag blir kvar ombord.

 

1 juni 2013

Ensam i Kelibia. Jag målar trädetaljerna med teakolja. Det blåser V 25 knop. Jag råkar i gräl med hamnfånen Roma.

 

2 juni 2013

Det blåser V 25 K. Wassou kom tillbaka vid 4-tiden tillsammans med familjen Ben Ali. Jag köper ytterligare 36 liter diesel. Resan Kantaoui-Monastir - Kelibia på 16 timmar tog 25 liter, alltså 1,5 liter/timma vid 2000 varv.

Hamnavgiften i Kelibia blir 40 TD för 3 nätter.

Efter flera funderingar om vädret och olika prognoser via Internet och Navtex, verkar det som att Mistralen håller på att dö ut, dock med efterdyningar under måndagen.

 

3 juni 2013

Vid 12-tiden går vi till gränspolisen för att fixa formaliteterna. De kom ombord med en tullare som tittade genom båten (under madrassen, i skåpen och även i kuddarna). Det är fint väder och det blåser lätt. Vi har bestämt oss att segla tillsammans med en tysk ketch, ”Kumm Wee” med Hans och Jens  ombord. Vi  kommer överens om att anropa varandra varannan timma.

Vi kom iväg kl 13.30, vinden blåser O upp till 10 knop. Allt går väl fram till spetsen av CAP BON. Vi har storen, en bit genua och motorn på 2000 varv. Farten är 6 knop. Soligt och  lite sjögång. Så fort vi rundar Cap Bon blir det andra bullar. Det blåser V och vi går en kurs på 310-320 vilket gör att vi tar vinden snett framifrån. Vi ökar på motorn, båten börjar stampa och sjögången är markant. Det blir en besvärlig nattsegling. Vinden ökar till 25 knop med byar på 30. Sjögången är påtaglig och båtarna stampar upp och ner i grov sjö. Vågorna slår mot sprayhooden och jag blir duschad tre gånger. Wassou mår verkligen illa och kräks flera gånger. Det håller på hela natten och en bra bit in på morgonen. Efter 10-tiden på tisdagen minskar vinden till 17 knop och under eftermiddagen är den nere i 10 knop. På kvällen är det inte mer än 5 K med små efterdyningar. Även idag är Wassou sjuk och spyr. Vi har inte sovit ett dugg varken på natten eller under dagen. Under natten hade vi ett par jobbiga möten med tankbåtar eftersom det var svårt att se eller  gissa deras färdriktning. Vi hade kontakt och tröst hela tiden via radion från Kumm Wee.

Att vinden avtog totalt på natten till onsdag hjälpte oss mycket. Vi hade aldrig kunnat gå  själva in i PORTO CORALLO i detta mörker. Ljusen lurar ordentligt. Hans fick ge mig sin position flera gånger genom att flasha på oss. Kl 2 på morgonen var vi båda förtöjda vid kajen. Det tog 36,5 timme från Kelibia hit. Enligt min glada trippmätare blev det 219 NM.

 

5 juni 2013

Stilla dag i Porto Corallo. Wassou sover. Jag tvättade båten och lade filtarna i solen. Byn är 7 km härifrån, inga affärer, inga restauranger. Bara en camping som inte verkar ha öppnat än för säsongen. Hamnen kostar 22 euro/natt.

Motorställning: 2488.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635132867035/

6 juni 2013

Vi lämnar Port Corallo vid 10.30 i motvind V på ca 10-13 knop. Vår fart ligger mellan 4,5 och 5,5 K. Så småningom minskar vinden till 6 K men det blir bättre väder och soligt.  Kl 17 kommer vi till ARBATAX. Bra hamn, kostar bara 24 euro. Vi möter paret från Kumm Wee och på kvällen går vi alla på restaurang (55 euro för oss två). Sana (Wassous svägerska) har till sist fött sitt barn idag, kl 7 på morgonen. Han kommer att heta Amir eller lille prinsen.

Motorställning Arbatax                      2494,2

Motorställning La Catetta                      2501,5

 

7 juni 2013

Vackert väder och nästan vindstilla. Vi försov oss. När vi gick upp hade fransmannen bredvid oss och Kumm Wee redan stuckit. Vi tankade vatten, hällde 30 liter diesel i tanken och stack iväg  kl 11.15 mot LA CALETTA, 47 NM därifrån. Vi fick radiokontakt med Kumm Wee och pratade med dem varannan timma.

Ingen vind, alla seglen är uppe ifall... Motorn på 2400 varv. Vi kommer till La Caletta 18.30 och lägger oss vid den gratissidan av pontonen. Vi gick en stadsrunda, handlade och åt glass.

 

8 juni 2013

La Caletta- Golfe de San Ciprianu (nära Porto Vecchio, Korsika)

Dagens distans: 80 NM.

Vi startade kl 5.25 från La Caletta och såg solen komma upp en halvtimma senare. Först har vi halvvind på 15 knop så vi sätter upp alla segel, men rätt snabbt dör vinden (knappt 5-2 knop). Vi går på motorn med 2400 varv och storen. Efter ca 6-7 timmar kommer ovädret, då befinner vi oss mellan Sardinien och Korsika (Bouches de Bonifacio). Vinden ökar till 25 knop och det börjar regna. Wassou river ner ganska snabbt och vi forsätter  med bara motorn och halvvind V. Efter ca en timma är vinden ner på 10-15 knop sedan 10-5. Trist väder idag eftersom det blev molnigt redan kl 10.

Kl 18 är vi framme i San Ciprianu. Det är grunt men med sandbotten. Vi kastar ankaret och då kom solen. Vinden dör direkt. Vi har avverkat 80 NM på exakt 13 timmar. Tanken är nästan tom.

Motorställning: 2514,3.

 

9 juni 2013

Dagens distans 47 NM.

KL 8 sticker vi från ankarplatsen mot PORTO TAVERNA, 47 NM därifrån. Det är först vindstilla och mulet men vi gör bra fart med motorn. Sedan kom vinden från SO med... regnet. Det regnade tre gånger och vinden höll sig till S-SO mellan 13 och 18 knop. Farten låg mellan 6 och 6,5K. Vi blev blöta och tappade hela fiskelinan när det nappade.

Kom till marinan Porto Taverna vid 4-tiden  medan det blåste 15 knop. Vi fick hjälp att lägga till. Det kostar 30 euro/natt men de hade Internet. Jag kunde meddela alla att jag hade tappat min mobil i La Caletta.

Motorställning: 2522,4

Igår hällde vi all diesel från dunkarna i tanken (sammanlagt 80 liter). Jag har oljeläckage men i små mängder. Antingen har vi hällt för mycket olja i motorn eller så tappar vi olja från transmissionsboxet. Ska byta olja i boxen i alla fall.

 

10 juni 2013

Vi går upp vid 8-tiden och byter oljan i transmissionsboxen. Eftersom pumpen inte suger, suger jag i munnen och spottar oljan i en mugg. Det visar sig att spilloljan inte kom från boxen. Det är säkert motorn som har fått för mycket olja.

Vi sticker iväg kl 10.15 mot BASTIA. Det blåser i hamnen och det blir omständigt att komma ut. Inoxen i bakre balkongen fick en skråma. Det blåser 10 knop och lite över. Vi går på motorn (2100 varv) och genuan. Himmelen bli grå och regn hotar. Vi gör en fart på  5,5-6 knop tills vi kommer till Bastias gamla hamn kl 14.15. Vi tar en plats i början av kajen. Superbt läge. Vi går ut på stan, köper telefonkort, mat och vin.

Hittils: 172 liter diesel för  472 NM och 70 timmar motorgång, vilket ger ett genomsnitt  på 2,4 l/t.

11 juni 2013

Lämnade Bastia strax efter 8 på morgonen. Vi går på motor (2100 varv) och genua i lätta vindar akterifrån (10 K). Vid 12-tiden kommer vi till MACINAGGIO, en trevlig hamn och liten by i Norra Korsika. Vi styr direkt till dieselkajen och köper 171 liter (260 euro), fyller tanken och dunkarna (110 liter). Därefter går vi en promenad och köper lite mat. Marinan kostar 24 euro/natt inklusive el, vatten och Wifi. Idag var det vackert väder på morgonen, moln efter lunch och vind på eftermiddagen (Detta verkar vara typiskt för Korsika).

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635133021239/

12 juni 2012

Mot NICE! Vi puttrade iväg vid 8-tiden. Vackert väder. Vind: NV 5 K. Fart: 5,5 knop. Motor: 2300 varv.

Kl 10. Vi hissar storseglen.

Kl 11.35. Vi hissar genuan, motorn ner i 2000 varv. Fart: 6 K. Vinden: N 7 knop från styrbord (alltså halvvind).

Kl 13.20. Vi tar in genuan.

Kl 18.00. Vi har avverkat 59 NM. Farten är 5,5 K, vinden V 7 K, natten fortsätter lugnt, vinden är svag och vi håller en fart på 5,5 K. Problemet blir nu att vi kommer för tidigt till Nice, ca 3 på morgonen enligt instrumenten.

Det blir mörkt bortsett från fyren och landsljusen. Vi sänker farten till 4-3 knop de sista 15 milen men just när vi skulle ta in storseglen börjar det blåsa 10-15 knop. Wassou klarar det elegant och vi kommer i hamn kl 5 då det ljusnar. Allt är stängt och efter en halvtimmes väntan  vid mottagningskajen går vi och letar efter en ledig plats. Var som helst. Efter att ha förtöjt går jag till hamnkontoret, vi få lov att stanna där vi är. Klockan  är 9.30. Hamnen kostar 30 euro/natt inkl el, vatten och Wifi (som inte funkar). Matti och Susanna kommer imorgon. Jag talade med Matti och Faouzi via Skype.

13 juni 2013

Vi ligger i Nices Vieux Port.

14 juni 2013

I Nice, Vieux Port. Matti och Susanna kom vid 13.30. Vi åt lunch och tog sedan en lång promenad. Vi handlade på Monoprix.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635139493436/

15 juni 2013

Dagens distans: 67 NM.

Kl 6.30 puttrar vi  iväg. Det är molnigt men blir snart soligt. Nästan ingen vind, vi går med både seglen och motor på 2100 varv. Det blir lite  regn och sedan vackert väder. Vi kunde bara segla rent i en halvtimme. Kl 18 kom vi till HYERES och fick lov att stanna vid hamninloppet till kl 8 dagen därpå. Gratis.

Matti och Susanna går för att jogga och bada, Wassou och jag tar en promenad och handlar.

16 juni 2013

Vi startade 7.50 med motor mot MARSEILLES. Det är grått och mulet, dock vindstilla. Matti går och lägger sig igen vid 10-tiden. Vi går på motor 2100 varv, storsegel och genua i lätt ostlig vind på ca 5-6 knop.

Kl 10 blir det klart och soligt, vinden ökar och farten likaså.

Mellan kl 15 och 16 är vinden SO och uppe i 16 knop, vi går sista biten mot Marseilles på bara segel och loggar 8,5 knop.

Vi kom fram vid 16. Det är fullt med båtar och livligt i hamnen (tävling för gamla segelbåtar, tror jag). Vi får plats vid mottagningspontonen strax utanför Fort St Nicolas (där Bourguiba satt fängslad till 1943). Susanna som var sjösjuk har nu piggnat till. Spagetti till middag!

17 juni 2013

Vi skulle till Port St Louis men det blåser 25 K. Susanna och Wassou vill inte åka. Då stannar vi och tittar på Marseilles: en stad med mycket liv, kultur och problem. Nordafrikas och  Svarta Afrikas misär är här. Sopor överallt på gatorna, loppmarknader, folk som sitter ute på trottoarer osv... Båttillbehörsbutiker är stängda på måndagar.

18-19 juni 2013

Det blåser och det blåser, vi är kvar i Marseilles. Hamnkaptenen säger att vi får stanna senast till fredag kl 12. Vi promenerar, handlar, tittar och fascineras av Marseilles. Köper saker till båten bl. a en hand  VHF.

20 juni 2013

AVMASTNING.

Det blev jobbigt. Vantskruvarna har inte rörts på 8 år. Vi klarar det inte. Då dyker Erik-Intervention-rapide upp! Han fixar verktyg, visar hur man gör, han sliter och vi också. Vi avmastar hos CNTL och det kostar 60 euro men det blir strömavbrott pga. gasläcka i hamnen. Vi hade tid  kl 10 men börjar avmasta först 14.30. Krankillen är en idiot som säger att han aldrig har mastat av en båt med radar på masten! Det blir kalabalik, slit och mycket stress. Vi är tillbaka vid bryggan med en skog av kablar på däcket. Nu kommer Eric och vill ha 150 euro. Han får nöja sig med 55 (ärligt talat, utan honom hade vi aldrig klarat det). Hamnkontoret vill att vi ska ligga på andra sidan bryggan och påminner om att vi ska försvinna senast imorgon kl 12. Visst, jag vill betala för att kunna sticka  tidigt på morgonen men det går inte, vi måste vänta till kl 7.15 nästa dag.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635139532236/

21 juni 2013

Vi startar 7.30 och går på motor mot PORT ST LOUIS . Vi fick vänta tills hamnkillen kom och fick betalt (de behåller registreringsbeviset som gisslan, en vana här i Frankrike).

Resan går lugnt med 5,5 knop fart. Vi når Port St Louis vid 13-tiden. Matti och jag går till ett Internetkafe´ för att köpa kanalkortet (vignette) via nätet. Månadskortet går på 103 euro.

Matti och Susanna ska flyga hem till Sverige imorgon från Marseilles men första bussen från St Lois går kl 9. De blir tvungna att beställa hotell nära flygplatsen och åka ifrån oss redan  kl 16, Wassou gråter. De får mat, vin, pussar och åker med bussen. Nu är vi ensamma igen och det känns sorgligt. De var med oss exakt en vecka.

Vi har haft kontakt med våra franska seglarvänner från Grekland och Monastir. De gav oss mycket råd och uppmuntran. Guy har reserverat plats för oss i MACON, uppför Rhonefloden.

22 juni 2013

Natten blev hemsk. Först var det olika retauranger som hade arrangerat sångkväll med sångare som tror att de sjunger och skruvar högtalarna till högsta volym. Sedan var det en Faouzi som ringde från ElKantaoui och berättar att det var översvämning i vår lägenhet, med möglande mattor, sängöverkast och TV som har slutat fungera och SONED som stängde vattnet (fast alla mina fakturor är betalda). Till sist var det ett fyllo som från ett till tre på morgonen skrek sitt hat mot Frankrike och folk i allmänhet, så att hela kajen inte fick en blund.

Dagen därefter börjar lika tokigt. Slussen öppnar 8.45 men hamnkapten som har mina papper kom först kl 8.30, fast kontoret skulle öppna kl 8. Jag springer iväg och stressar Wassou att kasta loss, flytta fender och planka på höger sida. Sedan startar jag motorn och får grönt att gå i slussen. Där blir det katastrof. Jag trodde att det skulle räcka med en lina i mittskepp men ack vad det var fel! När dörren mot Le Rhône öppnas, är strömmen så stark att Evnig far i alla riktningar. Vi kan inte hålla repet och båten går runt med risken  att meja ner en annan båt med vår mast som sticker en meter i fören och tre i aktern. Vi får hjälp av en kille men Wassou tappar båtshaken i vattnet. Till sist kommer vi ut och möter strömmen av Rhonefloden som rinner mot havet, förstärkt av regn och översvämningar. Strömmen är emot oss med minst 3 knop, vinden är också emot oss.

Från kl 9 till 19 kör vi mot strömmen och vinden i en flod som driver träbitar mot oss och ibland hela träd. Det tar 10 timmar att avverka knappt 65 km. Ingenstans att ta i eller vila. Vi passerar ARLES och TARASCON på väg mot den andra slussen, undrande om vi kan förtöja där. Då ser vi CUBA LIBRE som vi höll på att meja ner i slussen på morgonen. Hon är förtöjd vid en passagerbåtsbrygga. Vi anropar dem på kanal 16 och får veta att de fick motorhaveri, att frun har skadat sig i huvudet när hon hoppade ner på bryggan. De hade ett rent helvete, hon liggande medvetslös på bryggan medan hennes gubbe kämpade med ett träd i propellern och ett ankare som bara skrapade botten... De säger till oss att vi kan ligga vid deras sida. Efter många manövrer mot strömmen som nu är uppe i 4 knop klarar vi det. Vi har alla fender mot Cuba Libre, två linor i bryggan och två linor mot deras båt. Paret är fransoser från Mayotte, jättehjälpsamma och sympatiska. De har haft segelbåt hela sitt liv och detta är deras första resa med motorbåt och första resan i sötvatten.

Kl är 9, Wassou lagar burgul. Gubben och jag tog ett par nubbar, strömmen fortsätter att skaka oss, vi dansar samba...

Camargue är grön, solig och platt men runt omkring finns en massa nedlagda industrier, fabriker i ruiner, hus utan underhåll. Konstigt landskap.

23 juni 2013

Nej, det blev ingen sömn och ingen frid. Efter att vi hade lagt oss kom en stor passagerarbåt (minst 100 meter lång, med hytter, restaurang och VIP-kunder) och ville ha sin plats. De bad oss att sticka. Mayottekillen sade till dem att han hade motorhaveri och en skadad hustru. Då tittar de på mig och frågar: Segelbåten då? Vi hittar snabbt på att jag är där för att hjälpa till. De bestämmer att vi ska flytta till andra sidan bryggan där det är 6 meter djupt. Men i min smak är det för stormigt och för trångt. Vi vet inte vad vi ska göra, läget blir desperat. Det är mörkt, snart slut på soppan, ingen ficklampa som funkar. När Evnig släpps iväg slår hon kraftigt  mot motorbåten som får en rispa från vårt ankare.

Vi puttrar runt i mörkret i nästan en timma, VHF-radion har fått slut på batteriet. Vi kan inte kommunicera med någon. Wassou visslar till besättningen i passagerarbåten eftersom vi har gjort en massa  varv fram och tillbaka. Strömmen är minst 3-4 knop. Till sist blir vi vinkade till passagerarbåten och hjälpta att förtöja oss längst båtens nedre däck. När de skulle dra i linornarna sätter strömmen in en stöt och Evnig slår kraftigt  mot deras skrov så att  en fender exploderar. Efter många om och men är vi klistrade mot lyxfartyget med krängning. Vi lägger oss kl 2 och halvsover till 6. Kl 7.30 anropar jag Mayottekillen för att få tillbaka de två fendrar vi lånade dem. Wassou kliver på passagerarbåten och bryggan för att hämta dem.

Slussvakten på BEAUCAIRE säger att vi få slussa om 20 minuter. I slussen lägger vi våra linor på en stege vid slussväggen. Slussvakten informerar mig om att i så fall kommer han att dränka min båt. Linan ska läggas på en knöl som går upp med vattnet i slussen  när det stiger. Höjdskillnaden är 15 meter. Vi klarar det halvbra. Det är bara händerna, repen och fendern som blir leriga.

Vi puttrar ut från Beaucaire och går mot nästa sluss: AVIGNON. Vi passerar påvens slott och andra gamla fort. Dagen är varm, solig men blåsig (Norrvind). Vi går 4 knop mot strömmen som gör i sin tur 2-3 knop mot oss. I  Avignonslussen går det perfekt. Vi har 3 linor (fören, mitten och aktern) på knölen. Vi stiger upp 10 meter, kommer ut och puttrar mot en liten gästhamn som heter L´ARDOISE. Vi följer alla märken och är där kl 16. Stället är trevligt, skabbigt men har vatten och el. Här är det ingen ström.

Klockan är nu 18. Wassou sover och jag har pratat med gubbarna på bryggan om allt möjligt (Tunisien, Marseilles, skolan m.m.). En gås har förföljt mig och vill ha mat.

Dagens etapp blev 50 km på 7 timmar. Vi hällde 100 liter diesel i tanken innan vi stack imorse.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635133243805/

24 juni 2013

En hemsk dag till! Idag blåste det nordlig vind med styrka mellan 5 och 6 Beaufort och byar utöver det samtidigt som motströmmen på 3 knop. Även om vi hade startat tidigt, tog det 11 timmar att avverka 55 km. Periodvis slängde vinden vatten på oss. Jag försökte öka takten, men vid 2800 varv började  motorn skrika, avkylningen klarar inte biffen. Vi gick från l´Ardoise till lilla hamnen i VIVIERS och passerade två slussar: CADEROUSSE och BOLLENE som lyfte oss 25 meter upp. Hisnande. Wassou klarade slussarna elegant och stod vid rodret nästan hela tiden. Farten var ynklig: 3-2,5 knop. Solen lyste men vi hade full mundering eftersom vi frös.

Vid 8-tiden lägger vi till i Viviers och bli väl mottagna av grannbåtens ägare Franck. Han bjöd oss på vin och soft drink. Jag gick till hamnens restaurang och hämtade en tallrik ”Perche meuniere” åt min fru som grät av trötthet.

Gåsen vi matade igår fattade tycke för Evnig och sov över på vår badtrappa. Vi upptäckte att den hade tömt sin mage där och också lämnat sina fjädrar!

25 juni 2013

Stilla dag i Viviers. Mimmi ringde på förmiddagen och tackade för blommorna jag sände till hennes födelsedag. Med Franck besöker vi byn och marknaden i Viviers. Vi gick upp till katedralen och terrassen som dominerar byn. Gamla hus, många i dåligt skick. Typisk medeltidsby som verkar ha stått stilla i sekler. Tre stora passagerarfartyg hällde ut horder av turister. Vi drack kaffe i byn och köpte baguetter. Franck körde oss till en stormarknad och vi köpte mat och grönsaker för 120 euro.

Fortfarande blåsigt, 35-40 knop. Imorgon blir det samma sak. Hamnkaptenen är en ung kille som tog betalt för bara två nätter, 30 euro för den 25e och den 26e.

26 juni 2013

Mistralen blåser fortfarande. Vi ligger i hamnen. Igår lagade Wassou couscous åt Franck.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635140097950/

27-28 juni 2013

Det blåser upp till 35-40 knop. Vi ligger i hamnen, går en sväng i byn. Trist ställe, allt är stängt, inga människor på gatan. Det är grått och mulet. På fredag morgon ska det mojna (bara 20 knop). Vi passar på och fixar masten så att rullgenuans stativ inte sticker ut längre än masten i fören. Wassou tappar min fina morakniv i vattnet. Då och då tar jag en bira i hamnrestaurangen och hämtar pommes frites åt Wassou... Stilla i fyra dagar och fem nätter då vi tittar på film på kvällen.

29 juni 2013

Vi går upp kl 6 och kokar kaffe. När vi skulle ge oss av vägrar båten att röra på sig. Först tror jag att jag har förstört backslaget men fattar snabbt att medan vi sov hade le Rhône sjunkit med 50 cm (i Frankrike släpper man då och då ut vatten för att undvika översvämningar). Det tar en stund innan vi kan röra oss men direkt i hamninloppet går vi  på grund igen. Fram och tillbaka, höger och vänster, och så kom vi loss.

Idag passerade vi 3 slussar: CHATEAUNEUF, LOGISNEUF och BEAUCHATEL. Det gick ganska smidigt, Wassou är suverän! Vid Chateauneuf lade vi oss vid pontonen eftersom vi skulle vänta 40 minuter. Samma sak vid Logisneuf då vi fick vänta 25 minuter. Beauchatel bad mig att köra in direkt. Vid 2-3 tiden blir det motvind och motström som på vissa ställen kommer med 3-4 knop mot oss. Sedan började det duggregna fram till marinan i VALENCE dit vi ankommer 17.15. Vid hamninloppet stöter vi på grund två gånger. Vattennivån är verkligen låg.

En kille vid grannbåten (Michel från Bretagne) kör mig två gånger till bensmacken för att vi ska fylla på diesel. Vi hällde 60 liter i tanken och har nu 100 liter i dunkarna. Väldigt snällt av en kille man just har träffat. Hamnen kostar mindre än 20 euro inklusive vatten, el, dusch och Wifi. Wassou har stått vid rodret 11 timmar men innan hon gick och lade sig fixade hon middag. Kl är nu 20.25. Solen har kommit fram. Imorgon blir det fint väder sägs det.

Motorställning: 2620.

30 juni 2013

Det är fint väder men Mistralen blåser sina 10-15 knop och vi tvekar om vi ska åka iväg eller stanna en dag till. Till sist bestämmer vi oss för att ta en kort sträcka till ST. VALLIERS. Vi startar 8.20 och kör på grund igen vid hamninloppet. Så småningom kommer vi loss. Vi gör bra fart, 4 knop och upp till 4,5. Slussen BOURG les VALENCE står öppen för oss och vi klarar slussningen bra.

Vid 12-tiden är vi framme i TOURNON som har en liten hamn. Vi försöker förtöja där men går på grund och lokalbefolkningen få dra oss loss från pontonen med linor. Det går inte att lägga till någonstans: för mycket sand och grund. Vi fortsätter till GERVANS slussen och får vänta 40 minuter vid pontonen. Vinden är nu starkare.

Kl 14.45 är vi vid Escale Fluviale, en ponton i ST. VALLIER. Vi slår på sten under vatten två gånger innan vi når pontonen. Wassou är förskräckt. Byn är öde. Bortsett från en bar och en restaurang allt är stängt. Det är söndag i Frankrike.

1:a juli 2013

Dagens etapp: 57 km.

Efter en god natts sömn (trots lite svall från passerande stora båtar) vaknar vi till en solig dag utan vind. Vi kastar loss kl 8.45 och puttrar iväg norrut. Idag passerade vi 2 slussar utan att behöva vänta. SABLONS och GERVAIN, 15 meter upp varje gång. Nu är vi 153 meter ovanpå havsnivån. Vi gör god fart, 4-5 knop och motströmmen varierar mellan 2 och 3,5. Allt går bra. Vi kom till GIVORS på kilometer 18 och ska lägga till i deras lilla hamn (Halte Fluviale) men går på grund flera gånger. Till sist lirkar vi oss fram till pontonen (typ Cateway). Att komma ut härifrån blir en annan historia! Vi sympatiserar med lilla båten bredvid. Det är en lärare som undervisar blivande båtförare. Han ger oss koden för att komma ut från bryggan som hermetiskt utestänger allmänheten från pontonen. Jag gick till stan, handlade lite mat, öl och bröd. Vi åt middagen i sittbrunnen. Folk grillar och fiskar runt oss fram till 17.30.

2 juli 2013

Dagens etapp: 59 km.

Vi väntar tills gubben från igår kom. Klockan var 8.30. Han hjälpte oss att komma loss från bryggan eftersom klippan bakom oss låg mindre än 10 meter från vår akter. Vi kör på grund ändå, men vi kom loss.

Vi slussade sista gången i Le Rhône utan att behöva vänta. I PIERRE BENITE gick vi upp ytterligare 12 meter. Nu är vi 164 meter över havet.

Vi fortsatt till LYON som vi passerade mellan 12 och 13 för att komma vidare till SAONE floden. Saône är betydligt lugnare och vackrare. En lätt sydvind pushar oss och farten är nu uppe i 5-5,5 knop med en motström på ca 1,5-2 knop. Vi håller oss noga i mitten eftersom djupet varierade mellan högst 10 och lägst 4 meter.

Kl 15 börjar det regna och vid km 31 där vi tänkte övernatta fanns ingen plats. Jag ringde till Guy och fick flera tips. Det fortsatt att regna ännu mer. Vi kom till JASSAN km 40 men där fanns ingen plats. Vi fick lägga oss långsides en pråm. Kl 19 kom Guy och Evelyn och tog oss till restaurang. Där börjar det regna igen, ganska kraftigt. Våra vänner har kört 160 km för att träffa oss och bjuda ut oss. Vi har nu lovat dem en couscous. Det är det minsta vi kan göra. De väntar på oss imorgon i MACON.

3 juli 2013

Dagens etapp: 47 km.

Vid 8.45 kastar vi loss från grannbåten och sätter kurs mot Macon. Det blev en lugn resa. Vi kom fram till  den nya och flotta Macons marina där Guy och Evelyn väntade på oss. Vi förtöjer bredvid dem och blir direkt bjudna på ost och vin. Därefter åkte vi till AUCHANS för att bunkra mat. Jag passade på att köpa småsaker till båten och två nya fendrar. Vi spenderade resten av kvällen på våra vänners båt som igen bjuder på ost och vin. Jag hade också köpt en fin  whisky och  Wassou hade lagat en chakchouka med fågelkorv. Faouzi ringde för att berätta att det blev statskupp i Egypten. Vi lade oss vid midnatt.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635133349011/

4 juli 2013

Med Guy och Evelyn åker vi till deras by för att se deras hus, köpa vin hos odlare och äta lunch på deras stamställe. Härligt landskap med vinodlingar, gräs, skog, vatten och kossor. Det riktiga Frankrike. På eftermiddagen fixade vi 4 däck till båten. Perfekta fendrar! Claude och Veronique med dotter kom till marinan efter 19. Wassou hade lagat couscous med lax och det blev en fantastisk middag.

5 juli 2013

Idag har vi besökt ABBEYE de CLUNY samt Claude och Veroniques hus ute på landet utanför Cluny. Fantastiskt ställe med skog, fält, gräs, kossor och framför allt lugn. Vi hade lunch hos C & V sedan åkte vi tillbaka till Macon för att tvätta båten, tanka vatten, köpa diesel och mat hos Auchans. Hade lätt middag med vin ombord på SANDBROCA. Wassou och Evelyn grät för att vi skulle skiljas. Idag hällde vi 60 liter diesel i tanken.

Motorställning: 2647,  alltså 215 timmar sedan Monastir.

6 juli 2013

Vi tog avsked från våra vänner  kl 7.45 och puttrade iväg. Vi fick direkt problem med kylningssystemet men sedan gick det bra på 2200 varv. 4 km därifrån kom Guy och Evelyn med bilen och vinkade från stranden.

Vackert väder och bara lite ström och vind. Dagen blev varm och resan gick lugnt till Chalon-sur-Saône. Vi kom till hamnen kl 15.15, alltså efter 7,5 timme för att avverka 60 km.

Vi gick ut och tog en titt på stan, köpte skor och satt på två olika barer. Vi handlade också på CARREFOUR. Hamnen kostar 18 euro inklusive el och Wifi.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635140012188/

7 juli 2013

Startade 7.45 från Chalon mot St. JEAN de LOSNE. Fint väder. Strax före 15 kom vi fram till St Jean de Losne men tvekade att gå in i GARE d´EAU eftersom ekoloden visade 2 meter. Vi försökte ta i två pontoner men det var också grunt. Lite längre fram ser jag första slussen i CANAL du RHONE au RHIN. Den är liten och trång, jag föredrar PETITE SAONE och  bestämmer att fortsätta via CANAL des VOSGES. Vid 16-tiden lägger vi ankare nära stranden på km 223. Jag ringer till Guy och Faouzi (Matti är hos honom i Tunisien).

Dagens etapp blev 81 km på 8 timmar.

8 juli 2013

Startar kl 7.45 men måste snart stanna och fixa avkylningssystemet eftersom vattnet inte gick runt och motorn började skrika. Idag fick vi prova de automatiska slussarna. Mycket praktiskt men ganska trångt. Vid sluss 18 körde vi på sand gång på gång, annars gick det ganska bra. Landskapet är stilla, grönt och skönt. Stannade vid halte fluviale av ARC-les-GREY St. MARTIN km 281. Det fanns vatten och el gratis och en bra restaurang på andra sidan gatan som går längst floden. Vi bytte olja i motorn och jag öppnade vattenpumpen för att kolla propellern (impeller). Köpte MOSELLE-guiden av en grannbåt. Vädret var fantastiskt idag.

Motorställning: 2670.

Dagens etapp 58 km på 7 timmar.

9 juli 2013

Vi startade som vanligt kl 8. Idag har vi passerat 10 slussar, varav 8 var automatiska, och 2 tunnlar på ca 650 vardera. Vattennivån ligger mellan 4 och 2 meter. På några ställen slår vi i sanden eftersom ställen är bara grovt markerade i guiden. Vid slussingångarna är det ibland mindre än 2 meter djupt. Värst blev det under sluss 7 då vi blev fast i leran i nästan 2 timmar, tills de släppte i vatten  nedflod. Två andra båtar försökte dra loss oss men förgäves. Just när vi kom loss strejkade avkylningssystemet igen. Det blev stressigt för Wassou som styrde, passade ekoloden och fick starta och stoppa motorn medan jag hällde vatten i slangarna.

Vid 18.30 passerade vi sluss 7 genom att jag forcerade ingången på 1,7 meter djup.

Kl 19.00 ligger vi olovligt i en privat hamn vid SCEY km 356. Dagens etapp blev 75 km på 11 timmar. En stressig dag. Annars njuter vi av det lugna landskapet: fält, gräs, skog, kossor (Charolaises), fågelsång och fiskar som hoppar.

Guy ringde och hörde hur vi hade det. Har fortfarande inte fått telefonnumret till familjen Ben Salah i TRIER. Igår köpte jag t guiden för MOSELLE av en grannbåt. Nu har jag navigationsdetaljer ända till Trier.

10 juli 2013

En stressig dag till. Vi åkte iväg kl 7.30 för att komma till CORRE där CANAL des VOSGES börjar. Allt gick bra tills vi kom till sluss 4 CONFLANDEY. Innan dess hade vi köpt små tårtor från damen vid föregående sluss och åt frukost. Men vid sluss 4 kör vi på fel sida av bojerna och åker rakt i en sandbank. Vi trodde att bojen var en separation mellan kommande och gående trafik, men i själva verket var det en avspärrning mot stranden. Där blir vi fast i två timmar. Tysken som försökte dra oss igår ville inte hjälpa oss. Hans fru var terroriserad. En båt med flat botten försökte hjälpa oss, men förgäves och till priset att hans gaskablar gick av. Då kom räddaren i nöden: en tjeckisk segelbåt (han sade att hans egen köl stack 2,4 meter under vattnet). Han drog oss åt alla håll, ett håll i taget, och gav inte upp. Till sist kom vi loss. Vilken typ! Glad, hjälpsam, resolut!

Resten av trippen till Corre gick lugnt. Vid första slussen i Canal des Vosges i Corre ville slussmannen bli befriad från all ansvar eftersom vi går djupare än 1,80. Vi ringde till en högre auktoritet och jag tog på mig allt ansvar ifall något skulle hända.

Vi passerade slussen och förtöjde vid kajen i byn. Inget vatten eller el men kostar  ändå 10 euro. Gick och handlade. Båten som hade förstört sina kablar  (men fick dem snabbt reparerade) kom efter och förtöjde i samma kaj. Jag köpte en flaska porto åt dem som plåster på såren. Lokalbefolkningen upplyser mig att det bli svårt  med möten av pråmarna eftersom mittfåran är smal. Jag får rådet att tillverka en stor skylt med 1,80 på. Det gick åt två rullar tape och Wassous läppstift innan skylten blev färdig. Vi kommer att visa skylten vid möten och hålla oss underrättade om mötande pråmar. Vi hoppas på det bästa men är ändå lite ängsliga. Det hindrade inte Wassou att laga en fantastisk ratatouille med kycklingkorvar.

Dagens etapp blev 52 km på 11 timmar inklusive de 2 timmar vi satt på grund.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635133727935/

11 juli 2013

Dagens etapp blev 22 km och 11 slussar (som vi öppnar med fjärkontrollsdosa). Vi gick för tidigt i en sluss och fick vänta 40 minuter för att få hjälp. Vid sista slussen före FONTENOY var det fel på hela maskineriet. Fick ringa slussgubbarna igen och vänta en halvtimma, förtöjda vid byns staket med motorn igång. Vi kom till Fontenoys hamn vid 16 (vi hade startat kl 9). Idag lärde vi oss mycket, och bortsett från 2-3 stötningar på botten gick det bra. Vattennivån är mellan 1,9 och 2,5 meter. Hamnen i Fontenoy kostar 12 euro med vatten och el. Wifi är gratis på restaurangen lite längre bort. Vi sover alltså vid km 125. Idag var vädret idylliskt och landskapet betagande, men vi såg inga kossor.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635140243576/

12 juli 2013

Idag gick vi genom 26 slussar. Det var verkligen jobbigt att gå dessa futtiga 22 km. Vi startade från Fontenoy 9.15 och var framme mellan slussarna 8 och 9 strax efter 17.00. Det blev riktigt jobbigt för Wassou att hålla i linor och stabilisera båten gång efter gång eftersom slussarna kom tätt efter varandra. Vi mötte en pråm och fick skrapa botten på ca 1,7 meter. Vi kände på grunden några gånger även idag. Kanterna vid slussarna är låga och Evnig har fått fula repor på bägge sidorna.

Vid rastplatsen mellan slussarna 8 och 9 hittade vi en kaj med ca 2,5 meter djup och där fanns det holländska paret vi mötte i Fontenoy och ett tjeckiskt par med två barn och segelbåt på vägen ner till Medelhavet. De bjöd på BBQ och vi blev snart vänner. Alla åtta satt vi där åt, drack och delade på det vi hade. Det tjeckiska paret var vän med killen som drog oss loss och räddade oss från sandbanken två dagar tidigare. Vi bytte adresser och mejl. Jag fick karta över floder och kanaler i Holland. Dagen slutade alltså mycket bra. Vädret är fortfarande strålande. Det är definitivt sommarvärme.

13 juli 2013

Efter frukost tar vi alla avsked ifrån varandra. Tjeckerna ska fortsätta neråt och holländarna uppåt men de får gå före oss i slussen. Vi satt igång kl 9.40 med resten av slussarna uppström mao slussarna 8 till 1. Sedan kom vi till slussarna nedström och här, katastrof igen. Mellan ettan och tvåan kör vi på grund, direkt i en sandbank (osignalerad, omarkerad  av fransmännen, men angiven i Raymarine Navionics som ”mur submerge´”). En tysk pråm vägrar att hjälpa oss loss och vi sjönk ner mer och mer i leran, ända till 1,3 meter. Jag ringde till VNF som direkt känner igen Evnig och mig. De sade att de hade varnat mig och att det enda de kan göra är att släppa lite mer vatten från sluss 1. Det gör de, och vi kom loss till sist. Resten av slussarna var lättare eftersom de öppnade sig två i taget. Det är klar lättare att gå neråt än uppåt. Ändå lyckades vi skrapa babordssida ordentligt trots alla fender och tack vare kombination av den starka strömmen och vinden. Efter 27 slussar är vi slutkörda. Kl 18 kom vi till THAON-les-VOSGES km 78,5. Slussarna stänger kl 18 och imorgon är det nationaldagen vilket Guy påminner mig om via telefon. I Thaon kan vi knappast ta i land  eller i kaj eftersom det är grunt för våra 185 cm. Ett par hjälper oss att förtöja vid ett staket och båten står ca 1 meter från land viket gör att vi kan komma iland med plankan. I byn är det bröllop men allt är stängt. Andra sidan kanalen är det en camping, framför oss en bro. Trots all trötthet, fixar Wassou middag och jag fick tag i färskt bröd (Bageri och apotek höll öppet). Idag var det soligt och varmt.

14 juli 2013

Frankrikes nationaldag. Natten var full av smällare och fyrverkerier som väckte oss då och då tills vi somnade för gott.

Idag gjorde vi 30 km och 18 slussar. Vi körde inte på grund bortsett från några gupp i mittfåran där vattnet bevisligen var under 1,90. Annars varierade djupet mellan 1,9 och 2,5 och för det mesta var det 2,1 meter djupt. Det är stressigt att bevaka ekoloden för jämnan och stanna hela tiden i en hypotetisk mitt. Vi mötte två pråmar och det gick bra tack hornet och skylten.

Kl 17 var vi slutkörda och förtöjde båten strax före sluss 38 ROVILLE-devant-BAYON. Fin kväll och fint väder. Omgivningen är idyllisk.

Även idag hade vi problem  med slussarna. Första slussen var blockerad (dubbel rött) och vi fick vänta nästan en timma, körande fram och tillbaka under bron i Thaon. Sedan blev vi fångna i en annan sluss tills dörren neråt öppnades för oss. Inte nog, en annan sluss vägrade att reagera på fjärrkontrollen. Summan blev att idag  har vi ringt tre gånger till slussvaktarna.

15 juli 2013

Kl 9 gick jag tillbaka på stigen längst kanalen och aktiverade sluss 38 framför oss. Dagens etapp blev ganska kort, bara 8 slussar och 18 km. Kl 13 kom vi till halte de RICHARMENIL och med andras hjälp förtöjde vi vid stranden, dock en meter ifrån eftersom kölen slog i. Det är bara 1,7-1,8 m djupt. Vi gick till byn för att handla. Åter ett sömnigt samhälle med flotta villor och dyra bilar. Inget gatuliv, och allt var stängt utom stormarknaden där vi handlade för 100 euro. Sedan gick vi tillbaka med vagnen till båten, 3 km därifrån.

16 juli 2013

Vi lämnar Richarmenil km 30 prick 9 och avverkar de två sista slussarna i Canal des Vosges innan man kommer till MOSELLE floden. Vid den första slussen där, lämnar vi tillbaka fjärkontrolldosan till  slussvakten. Med den har vi öppnat 92 slussar. Vi fick vänta och cirkla nästan en timma innan vi gick över till Mosellefloden. Slussvakten berättar att han har varit 5 gånger i Zarzis och alltid på samma hotell.

Moselle är bred och relativt djup: 33,6- 7 meter. Det är behagligt att puttra med en fart på nästan 11 km/timma. Vi avverkar i följd slussarna:

NEUVEMAISONS            7,10 m ner

VILLEY-le-SEC               7,20

TOUL                             4,0

FONTENOY                   4,40

AINGEREY                    7,30

POMPEY                       2,70

Strax efter 17 förtöjer vi båten vid kommunens brygga vid Pompey. Det var en fin dag, varm och solig. Mardrömmen är bakom oss. Här finns det vatten och el om man vill. Nära bryggan finns ett badhus med swimmingpool dit Wassou går och duschar. Vi äter middag i solnedgången och matar svanarna.

Dagens etapp blev 52 km och 8 slussar.

Idag fick jag till sist kontakt med Doris och berättade att vi kommer till Trier om några dagar. Guy ringde för att höra om resan. Jag ringde också till Claude och Vero.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635140327932/

17 juli 2013

Dagens etapp blev 63 km och 5 slussar:

CUSTINES                         3,80 ner

BLENOD                            5,70

PAGNY                              8,65

ARS                                                          4,00

METZ                                                        4,60

Vi startade 9.15 och kom fram 17.15 till TALANGE slussen där vi fick lov att övernatta. Vi ligger i den lilla slussen som inte används. Vi kunde varken förtöja i Metz eller i OIGNY eftersom det var mindre än 2 meter djupt. Dagens väder var ganska bra, lite moln och mindre hetta. Till TRIER har vi kvar 93 km och 7 slussar. Det känns tryggt att navigera i Moselle, vattendjupet i mittfåran ligger även här mellan 5 och 3 meter.

 

18 juli 2013

Tidig start vid 8.30 efter kaffe och frukost. Vi passerade TALANGE (3.15 ner), ORNE RICHEMONT (4,35), THIONVILLE (4,28) samt APACH slussen som är gränsen mellan Frankrike, Luxemburg och Tyskland, inte långt från det beryktade SCHENGEN, en trist liten by. Efter Frankrike har man Luxemburg på vänstra sidan och Tyskland på den högra. Vi passerade PALZEN slussen och GREVENMACHER slussen där man inte får övernatta. Vi fortsatte ca 400 meter till och förtöjde vid Grevenmachers brygga som hade tillräkligt med djup för oss. Alla andra ställen var antingen grunda eller förbjudna. Detta är vår första natt någonsin i Luxemburg. Vi stängde av motorn kl 18.30 och jag gick till stan. Allt var stängt utom några restauranger och en liten livsmedelsaffär där jag kunde köpa vatten, cola och skivat bröd. Wassou har gjort brick.

Idag passade vi också på att köpa diesel i Luxembourg strax vid gränsen. 57 liter kostade 70 euro. Det är billigt.

 

19 juli 2013

Dagens etapp blev kort, bara 14 km. Vi gick till gästhamnen TRIER MONAISE. Kom fram efter knappt två timmar vid 11-12-tiden. Här finns djup, el och vatten. Vi blir väl mottagna. Det kostar inte mer än 16 euro. Vi tvättade båten, kläderna och oss själva. Vi gick till närmaste by men det fanns inga mataffärer. Det blev en lugn dag. Familjen Ben Salah kunde inte komma och hälsa på oss. De hade alla drabbats av en influensaepidemi.

 

20 juli 2013

Idag hade vi en fin dag. 67 km och bara 3 slussar. Vi lämnade Trier Monaise före 8 men fick vänta nästan två timmar innan vi fick kunde passera TRIER-slussen. Två eller tre stora pråmar fick gå före oss. Pråmen SIGNUM passerade oss med mindre än en meters avstånd till kaptenens frus vrede. Vi följde Signum hela dagen ända fram till BERNKASTEL-KUES, en trevlig och djup liten hamn vid en fantastisk stad med samma namn. Kl 18 förtöjde vi båten där och gick för att se stan. Fantastiska byggnader och vi tog massor av bilder. Dagens slussar:

TRIER                   7,30 ner

DETZEM               9,00

WINTRICH            7,50.

Det är riktigt sommar, jag köpte en låda Mosellevin och Wassou fick glass. Hamnen kostar 12 euro plus 1 euro för el.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635140497658/

21 juli 2013

Idag gjorde vi 79 km och 4 slussar:

ZELTINGEN              6,00 m ner

ENKIRCH                 7,50

St ALDEGUND          7,00

FANKEL                   7,00

Vid de två sista fick vi vänta 30-40 minuter. En fantastisk dag med fantastisk väder, högsommar, varmt, soligt och vindstilla. Landskapet var magnifikt, vingård efter vingård på bergslutningarna   på bägge sidorna av floden. Helt fantastiska vyer och en orgie av foto. Vi startade kl 8.45 och nådde COCHEM kl 18.30. Vi är förtöjda vid högra sida av floden vid den kommunala kajen. Cochen är en typisk Moselle stad med slott på berget och traditionella tyska hus som liknar hus man ser i Visby.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635134112763/

22 juli 2013

Idag gjorde vi 119 km. Vi startade 9.10 och passerade de tre resterande slussarna på Moselle:

MUDEN                              6,50 m ner

LEHMAN                           7,50

KOBLENZ                          4,90

I Koblenz kom vi till RHEIN floden och där gick det fort, upp till 10 knop eftersom vi kör medström. Enda problemet är att alla marinor och hamnar är för grunda för oss. Vi prövade 3 gånger och varje gång slog vi i botten. Till sist lyckas vi förtöja utanför BONN vid en varvsponton på km 660. Klockan blev 19 och strömmen var stark. Här kommer jag att stanna. Må polisen komma!

Motorställning: 2783,3.

Natten blev orolig med svall från alla passerande båtar

23 juli 2013

Vi gick upp tidigt och efter kaffekokandet kom vi iväg. Klockan var 6.15. Färden gick snabbt genom KÖLN och DUSSELDORF. Kl 11 börjar det regna. Himlen är täckt av gråa moln. Det blev en regnig dag och det kunde man ana redan igår när jag såg den röda solen gå ner. Strömmen är stark och redan kl 13 var vi i DUISBURG. Vi körde till TUHRORTER YACHT-CLUB under en bro. Där är det 3,5 m djupt. Snäll och hurtig hamnkapten. Det kostar bara 12 euro per natt inklusive el och vatten. En holländsk motorbåt kom in efter oss och fick lägga sig långsides med Evnig. Som tack fick jag gamla sjökort över Nederländerna. Vi har börjat planera att gå via ROTTERDAM eftersom slussväktarna har gått i strejk till nästa fredag (kan bli längre). Vi duschade och vid 5-tiden gick vi för att handla mat. Då började det regna igen men nu var vi väl förberedda. Idag gjorde vi 120 km på 7 timmar.

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635133983177/

24 juli 2013

Stilla dag i Duiburg. Gav upp tanken att köra via Nordsjön. Det är fortfarande strejk. Handlade på NETTO, köpte telefonkort, pratade 45 minuter med Mehdi. Wassou är lite sjuk. Vi hällde 60 liter diesel i tanken. En svensk segelbåt på väg hem har kommit in i hamnen.

25 juli 2013

En stilla dag till i Duisburg. Handlade på Netto och KAUFLAND, tog en drink hos svenskarna bredvid. Jag hjälpte ett belgiskt par att förtöja längs Evnig. Wassou är fortfarande sjuk. Strejken lär vara slut imorgon. Idag var det vackert väder i stort sätt, vi besökte det marina museet bredvid hamnen. Intressant men dyrt (4,5 euro/pers).

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635140412968/

26 juli 2013

RHEIN-HERNE KANAL

Igår skedde det andra politiska mordet i Tunisien. Faouzi ringde och var mycket upprörd. Jag blev också informerad av Mehdi som tittade på tunisisk TV.

Igår tog slussvaktarnas strejk slut men problemet blir att alla pråmar som fick vänta i två dagar ska slussas med detsamma och vanligtvis går de före oss. Vi får vänta mer än två timmar utanför den första slussen och nästan 40 minuter före den andra. Sedan gick det till bra.

Vi startade kl 9.30 på morgonen mot efter 5 slussar och 37 km. Det tog oss exakt 11 timmar. I HERNE OST slussen gick vi upp 13 meter och i WANNE-EICKEL fick vi inte plats och låg inklämda mellan två andra båtar mitt i slussen.

Nu  är vi förtöjda i  en Yacht Klubb på km 38. Hamn med vatten och el kostar 13 euro.

Idag var det regnskurar och moln. Wassou har blivit slussmästarina!

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635140617582/

27 juli 2013

Idag var vi duktiga. Gjorde 100 km på lite mindre än 10 timmar. Dagen började med att vi köpte 60 liter diesel hos klubben. Det blev vår dyraste diesel hittills. 1,67 euro/liter. Sedan åkte vi iväg 8.45 och körde fram till MUNSTER slussen som vi passerade utan att behöva vänta. Vi gjorde de sista 9 km på RHEIN HERN KANAL och gick in vid km 15 i DORTMUND-EMS KANAL och körde  på den  ända till  km 107,6. Vi stängde motorn kl 19.30 väl förtöjda vid en ponton som varken har service eller butik. Dagen började solig och klar men sedan kom åskan kl 14 och tvingade oss att stanna vid sidan av kanalen tills det gick över. Det regnade häftigt och det blåste kraftigt och sen... sol igen och hetta!

28 juli 2013

Det slog mig att när man byter från kanal till kanal i Norra tyskland är man tvungen att köra en bit på floden ELBA. Och där är motströmmen 4 knop samt att vattennivån kan vara under 1,5 meter på vissa ställen. Jag ringde till WSA men tydligen är mina telefonnummer gamla. Jag fick väcka Mehdi fast det är söndag och be honom om hjälp. Det blev lite svårt att få informationen. Till sist frågade han slussen nära den berörda korsningen och fick besked att det fanns tillräkligt med vatten för oss. Allt detta gjorde att vi inte kunde komma iväg före  9. Med detsamma gick vi över till MITTLANDKANALEN och körde ganska länge efter en pråm. Farten låg mellan 5 och 5,5 knop tills vi bestämde oss att köra om pråmen. Vi gick upp i 3000 varv men då protesterade motorn. Vi stänger den och startar den igen och till sist var vi före de två pråmar som vi följde så länge. Nu kunde vi köra i 6 knop ett bra tag och hade orört vatten framför oss istället för de virvlar pråmarna lämnar efter sig.

Sammanlagt har vi idag gjort 90 km. Kl 18.00 har vi stannat vid en kaj på km 89. Det finns ett majsfält just bredvid och vi tog en påse minikolvar att koka och äta med smör. Det var riktigt gott.

Dagen har varit mulen och grå, då och då droppade lite regn men inga häftiga skyfall som igår.

29 juli 2013

Andra dagen på Mittlandkanalen.

Vi startade 6.30 och körde fram till 18.15. Idag gjorde vi 122 km och passerade MINDEN-, HANNOVER- och ANDERTEN sluss utan att behöva vänta. Vi valde att köra om alla pråmar vi hade framför oss och kunde  hålla en fart på 5,5-6 knop. Vi övernattar på km 210,9 (SOPHIETAL heter hålan) tillsammans med två andra båtar. Här finns en restaurang men den är stängd. Det finns inte ens en soptunna.

Dagen har varit disig och molnig fast inte grå. Solen tittade fram då och då. Vi har nu bytt olja i motorn och i växellådan. Motoroljan har gått 158 timmar och växellådans 306.

Motorställning: 2828.

30 juli 2013

Vädret idag var omväxlande soligt och molnigt dock utan regn. Det regnade däremot under natten och vatten samlade sig i kölsvinet. Det kom troligen från övre luckan vid ingången. Jag var rädd att kölbultarna hade blivit otäta pga alla grundstötningar.

Vi startade 8.15 och gjorde de sista 23 km på Mittlandkanalen och gick över till ELBE-SEITKANALEN, en tråkig sträcka. Kanalen invigdes 1976 och är 70 meter bred med ett djup på mellan 4 och 4,7 meter. Mycket trafik och vi blir omkörda gång på gång av stora pråmar. Kanalen är rak, tråkig utan samhällen. Bara grus på bägge sidor och ytterst få platser där man kan förtöja. Vid km 61 fick vi vänta över en timma innan vi kunde slussas förbi ULZEN. Vi togs ner hela 23 meter, bakom en stor pråm. Hisnande som vid Bollen i le Rhône. Efter några kilometer ville vi gå in i ULZEN YACHT HARBOUR som enligt IMRAY skulle vara 2,5 meter djup. Men icke! Vid inloppet fastnar vi i sanden och det är bara 1,8. Där låg vi fast tills en pråm passerade och sände svallvågor i hamnen så att vi kunde kvickt fly därifrån. Nu har vi kommit till ett övernattningställe för småbåtar: BAD BEVENSEN km 79,6. Också här varierar djupet, allt mellan 1,9 och 3,8. Vi får lägga oss långsides med en svensk segelbåt på väg ner till Medelhavet. Ombord finns ett trevligt svensk par. Vi sympatiserar och får veta att de också köpte sin båt i Hyeres juni 2007.

Nu är det drygt 120 km kvar till TRAVEMUNDE. Klockan blev 20. Dagens etapp: 103 km på 12 timmar.

31 juli 2013

Spännande dag. Idag var det exakt 45 år  (dag för dag) sedan  jag kom till Stockholm och Sverige.

Vi startade vår färd 6.30 och avverkade snabbt de 26 km vi hade till båtliften LUNEBERG. Men vi får vänta till kl 11, nästan 2 timmar innan vi kunde slussas eller rättare sagt lifta med båten ner hela 38 meter! Hisnande att vara i en bassäng, på sin båt, och se landskapet nedanför sig.

Nio km till och vi kom till floden ELBA. Vi går motström men ack på fel sida av de röda bojarna vilket resulterar att vi körde rakt in i en sandkulle på 1,5 meters djup. Strömmen och motorn gjorde oss snart loss och nu gick vi på rätt sida till ingången av ELBE-LUBECK kanalen. Första slussen passeras snabbt och utan att behöva vänta men 10 km därifrån måste vi vänta nästan en timma. Slussvakten svarade inte  i radion, pratade inte engelska och hade inte speciellt bråttom. Vi får vänta 40 minuter på en annan liten båt.

Vi fortsatt därefter på kanalen vars djup varierade mellan 3 och 2,5 meter. Wassou visade 1,80 skylten varje gång vi mötte en pråm. Ingenstans att ta vid sidan till vi kommer till MÖLLN och kan förtöja vid en fabrikskaj. Hoppas att vi får vara ifred.

Dagens etapp blev 75 km på ca 11 timmar. Vädret började med regn på morgonen och resten av dagen blev det omväxlande soligt och molnigt. Detta hindrade inte att jag fick lite solsting. Till lunch hade vi makaroner från igår och till middag friterade Wassou  ”brik a l´oeuf”.

1 augusti 2013

Sista dagen vi ser en sluss eller en bro! Vi åkte iväg 6.30 och  kl 8, efter en halv timmes väntan fick vi passera den första av de fem resterande slussarna. Vi passerade de 4 kommande slussarna utan att behöva vänta. Det var grönt varje gång vi kom till slussdörren.

En av slussvakterna började gnälla att man måste stänga av motorn i slussen och gick och hämtade reglementet. Han lugnade sig när jag informerade honom att mitt avkylningssystem var ”Kaput”.

Dagen började regnigt och det föll lätt duggregn hela förmiddagen, ända till LUBECK. Det var mellan 2,5 och 3 meter djupt ända fram till bron mitt i Lübeck. Man fick anropa brovakten för att passera eftersom bro var ganska låg även för oss som är mindre än 3 meter i höjd. Lübeck är annars en trevlig och lugn stad med en stor och djup hamn. Färden genom staden kan ske via tre olika vägar. Vi valde den säkraste. Vi passerade SKANDINAVIAN TERMINAL och kom till djupare och salta vatten. Kl 14 kom vi till MARINA BALTICA i Travemünde. Efter många om och men hittar jag en ledig plats, alldeles nära mastkranen. Hamnen kostar 18 euro/natt inklusive vatten, el, dusch och Wifi. Vi beställde kran och påmastning till imorgon kl 14. Därefter gick vi till närmaste centrum för att handla bröd och mat. Solen har tittat fram på eftermiddagen och det är riktigt varmt. Wassou har plockat massor av små plommon.

2 augusti 2013

PÅMASTNING! Idag har vi mastat på. Det kostade 113 euro men de var proffs. Återstår nu att sätta allt tillbaka på plats. De nya lasy jacks blev för korta.

Dagen var solig men fruktansvärt hett, nästan 33 C. Jag bjöd Wassou på restaurang.

3 augusti 2013

Vi lägger tillbaka allt på plats: segel, sprayhood, bimini, alla fall, kicktaljan, skoten och fixar provisoriskt lasy jacken. Tvättade båten och sorterade alla fender, slängde däck och fenderskydd som nu var leriga, rivna och skitiga. Nu ser Evnig som en riktig segelbåt! Men vi har fått stopp i toatanken och i köksfatet.

4 augusti 2013

Vi gick upp lite före 6. Efter 7 sökte jag hamnkaptenen för att få tillbaka depositionen på toanyckeln. Jag ville lämna ett mättverktyg för vajer hos honom som en snäll tysk båtägare hade lånat mig men han vägrade ta emot instrumentet. Nu kommer den snälla tysken att var besviken på mig. Måste skriva till honom och förklara (to the owner of s/y OLA...).

Det gick inte heller att köpa diesel eftersom vi kom till dieselkajen för tidigt. De öppnar först kl 9.

Kl 8 45 sätter vi kurs mot GEDSER i Danmark och går hela vägen på motor  (2200 varv). Under några timmar fick vi hjälp av genuan men annars höll sig vinden mellan 2 och 5 knop. Färden på 54 NM tog ca 10 timmar. Det var stilla i sjön och jag fortsatt att läsa om mordet i Malexander. Vi gick i farleden som slutar i Gedser marina. Där får vi hjälp att förtöja av en glad tysk besättning. Betalning av hamnen sker via automat (135 Dkr).

Vi spolade toatanken med vattenslang utifrån och nu är all skit loss. Snackade med ett svenskt par som föreslog följande rutt: Gislöv-Simrishamn-Utklippan-Kalmar. Det verkar vettigt men vi får se.

Dagens väder var perfekt bortsett från vinden. Hoppas det fortsätter. Wassou håller på att fritera brik till middagen.

Dagens distans: 65 NM

5 augusti 2013

En perfekt dag, sol och lagom halvvind från SO, 8-14 knop.

Vi startade från Gedser kl 6.25 och kom till GISLÖV kl 18.30. Det blev 70 NM på 12 timmar. Hade genuan fullt ut och motorn på 2000 varv. Hamnen kostar 170 sek men saknar Wifi. Vi tog en sväng och  köpte pizza.

6 augusti 2013

Dagens distans: 55 NM

Blåsigt och grått när vi vaknade kl 6.30. Vi föredrar vara standby tills vi har hört SMHI som pratade om lågtryck som rörde sig från Nordsjön över Götaland med risk för åska men det inget sägs om Skåne. Vi hällde 60 liter diesel i tanken  och gick sedan  till hamnpumpen och köpte 110 liter i dunkar.

Nu har det hunnit bli 9 och vi åkte iväg. Först i motvind som kom från syd och sedan i halvvind med genuan och motorn på 2100 varv. Det är sjögång och så småningom kräktes Wassou som hade glömt sjögången sedan Porto Corallo.

Alltså sjögång, sydvind 10-15 knop och en fart mellan 5,5 och 6,5, ibland upp till 7 knop. Vid 11-tiden tittade solen fram och det blev soligt resten av dagen ända till SIMRISHAMN dit vi anländer och förtöjer kl 18. Gick direkt och betalade hamnen och duschar medan Wassou håller på att laga middan. Gud, viken kvinna!

7 augusti 2013

Dagen började med moln och duggregn. Efter kaffekokandet startade vi mot UTKLIPPAN. Avfärd ca kl 7.30. Ganska snart blir det soligt och mest blå himmel. Ingen sjögång, vinden höll sig mellan 4 och 9 knop akterifrån, omväxlande från  snett styrbord till  snett babord. Full genua och motor på 2100 varv. En fantastisk dag och en lugn färd utom när båten slog en plötslig 360 och en fiskelina gick förlorad.

Kl 16.15 är vi framme i fiskeläget Utklippan, insprängd bassäng i en ö med fyr, några byggnader varav en restaurang. Ön är mycket liten. Detta blir Wassous första kontakt med svensk skärgård (fåglar, runda sten, inga träd).

Dagens etapp blev 57 NM på 7,5 timme eftersom farten höll 5,5-6 knop hela tiden. Vi mötte få båtar men här inne är vi 10 segelbåtar varv bara 4 är svenskar. Vi är näst minsta båt.

8 augusti 2013

Dagens distans: 55 NM.

Start strax före 7 från bassängen Högklippan. Det är molnigt och lite blåsigt. Vinden är V och kommer att hålla sig hela dagen mellan 10 och 17 knop med byar nära 20 fast bara på förmiddagen. Bara lite sjögång, grått och duggregn. Kl 15 är vi i gästhamnen i KALMAR. Under duggregn går vi och tittar på slottet och stan.

Seglingen gick bra idag. Genua och motor på 2100 varv, farten var mellan 5,5 och 6 knop.

9 augusti 2013

Vi bestämde oss att gå mot VISBY och startade före kl 6. Det är molnigt och blåsigt SW upp till 19 knop. Med genua och motor på 2100-2300 varv gör vi en fart på nära 7 knop. Vi tar oss genom farleden som korsar Kalmarbron och sätter kurs mot Ölands Norra Udde. Det är sjögång och Wassou är besvärad. Kring 10 skingras molnen och solen skiner resten av dagen. Vinden avtar något när vi kommer ifrån Öland och ska sätta kurs mot Visby. Kl 15 är vinden nere i 7-6 knop och vi tar in genuan. Kl 18 kommer vinden igen men nu från syd och håller 12-15 knop. Vi gör god fart igen med genuan. Sjögången är fortfarande där och Evnig vaggar hela resten av färden.

Via telefon pratar jag med Faouzi och Mimmi. Kl 21 är vi i Visby, vi förtöjer i hamnens yttre sida och inte i gästhamnen. Här förtöjde jag sist för 15 år sedan. Det är medeltidsveckan i Visby och folk går klädda i historiska kläder. Det är mycket folk. Vi går upp mot södra muren, handlar mat och äter på McDonald. Vi är verkligen slutkörda. 90-92 NM tog 15 timmar.

10 augusti  2013

En perfekt seglingsdag till! Vi vaknade vid halv sex, kokade kaffe, hällde diesel i tanken och stack iväg. Klockan var då 6.25. Vinden V ca 9 knop. Det är mellan halvklart och molnigt ända till eftermiddagen. Enligt plotter är det 77 NM till NYNÄSHAMN. Vi satt kurs 355 efter att ha hissat genuan redan i hamnen. Farten höll 5,5-6 knop hela dagen. Då och då korrigerar jag kursen med några grader efter avdriften. Annars, som alla dagar sedan Travemünde, är det autopiloten som sköter jobbet. Vi ligger och latar oss eller sitter bakom rodret. Idag hann jag avsluta ”La longue route! Av Bernard Moitessier. Wassou har inte mått dåligt men har frusit. Hon hade tre jackor på sig. Vinden varierade mellan V och SV mellan 9 och 15 knop hela dagen fram till Nynäshamn dit vi anländer 19.30. Jag betalade genast hamnavgiften, tog Wassou på en liten promenad och  köpte glass åt oss. Sedan gick jag till bastun medan hon fixade middan. Efter maten var det hennes tur att gå till bastu. Första bastun sedan januari i år. Imorgon kommer Mimmi och seglar med oss.

11 augusti  2013, Mimmi skriver:

Soligt men framåt kvällen åska. Vinden O på morgonen, SW mitt på dagen upp till 15 knop. Motor på 2100 varv och genua ger en fart på 5 knop. Vi går genom Mysningen, Ingaröfjärden, Baggenstäket och Strömmen till Vasavarvet där vi har lagt till.

Jag kom med pendeln 9.10 och möttes av Pappa. Kaffe innan vi ger oss iväg. Vackra vyer. Fick höra on strapatserna vid slussarna, de 173, värdigt en roman. Jag målade lite, räddade målningarna med små hattifnattar. En underbar dag. Rökt fisk till middag. Pappa tappade mobiltelefon i hamnen vid Wasavarvet. Den svarade inte längre när jag ringde den. Istället började det ösregna. Pappa och jag promenerade till  Frejgatan i regn men det var ljummet regn. Vi tog bussen tillbaka till Wasavarvet och nu dricker vi te och pratar om relationer. Under dagen har vi också druckit ett gott Riesling köpt på vingården. Friskt, sött, gott.

12 augusti 2013 , Faysal skriver

Mimmi lämnade oss kl 9. Imorgon ska hon tillbaka till Malta. Vi ska nu ta Evnig till hennes nya hamn: RAMSMORA. Vi går genom Strömmen till Vaxholm och vidare till Ljusterö. Här har jag seglat fram och tillbaks i mer än 20 år. Jag visar min skärgård till Wassou. Vädret är fint fram till Ramsmora, dit vi kom kl 13. Jag går direkt till hamnkontoret och tar reda på var båten ska ligga. Vi förtöjer båten, samlar våra pinaler och slicker hem med bussen.

 

WE DID IT!

http://www.flickr.com/photos/eladhari/sets/72157635134247085/

 

27/5   Monastir-Kantaoui               14 NM                        3 t

29/5   Kantaoui-Monastir               14 NM                        3 t

31/5  Monastir-Kelibia                   75 NM                      13 t

3/6    Kelibia-Port Corallo             215 NM                      36 t

6/6    P. Corallo-Arbatax                37 NM                        7 t

7/6    Arbatax-La Caletta               47 NM                         8 t

8/6   La Caletta- St Ciprianu          80 NM                       13 t

9/6   St Ciprianu- Port Taverna      47 NM                         7 t

10/6 P. Taverna-Bastia                 27 NM                         6 t

11/6  Bastia-Macinaggio               19 NM                         4 t

12/6  Macinaggio-Nice                110 NM                        20 t

15/6  Nice-Hyeres                        60 NM                     11,5 t

16/6  Hyeres-Marseilles                60 NM                         8 t

21/6  Marseilles-Port St Louis       25 NM                       5,5 t

22/6  P. St Louis-Beaucaire          65 km                         10 t

23/6  Beaucaire-L´Ardoise             50 km                        7,5 t

24/6  L´Ardoise-Viviers                  55 km                         11 t

29/6  Viviers-Valance                    55 km                         13 t

30/6  Valance-St Vallier                 35 km                          6 t

1/7   St Vallier-Givors                     57 km                       8,5 t

2/7   Givors-Jassan                        59 km                       9,5 t

3/6  Jassan-Macon                        47 km                       7,5 t

6/7   Macon-Chalon                       60 km                       7,5 t

7/7   Chalon-km 223                      81 km                        11 t

8/7   km 223-St Mar                       58 km                         7 t

9/7   St Martin-Scey                       75 km                       11 t

10/7  Scey-Corre                            52 km                       11 t

11/7  Corre-Fontenoy                      22 km                         7 t

12/7  Fontenoy-Slussen 8/9             22 km                         8 t     

13/7 Slussen 8/9-Thaon les Vosges  25 km                         8 t

14/7 Thaon-Roville                           30 km                         7 t

15/7  Roville-Richarmenil                  18 km                         4 t

16/7  Richarmenil-Pomppey              52 km                         8 t

17/7  Pompey-Tallange                     63 km                         8 t

18/7  Tallange-Grevenm                    72 km                        10 t

19/7  Grevenmacher-Trier Monaise      14 km                        2 t

20/7  Trier Monaise-Bernkastel           67 km                       10 t

21/7  Bernkastel-Cochem                   79 km                       10 t

22/7  Cochem-Mondorf                      119 km                       10 t

23/7  Mondorf-Duiburg                       120 km                         7 t

26/7  Duisburg-Herne Ost                    40 km                       11 t

27/7 Herne Ost-Bergeshöveder           100 km                       10 t

28/7 Bergeshöveder-MLK km 89           90 km                        9 t

29/7 MKL km 89-MLK km 211            122 km                      12 t

30/7 MLK km 211-Bad Bevensen        103 km                      12 t

31/7 Bad Bevensen-Möl                       75 km                      11 t

1/8   Mölln-Travemunde                        52 km                        7 t

4/8  Travemunde-Gedser                      54 NM                      10 t 

5/8   Gedser-Gislöv                              65 NM                      12 t

6/8   Gislov-Simrishamn                       55 NM                        9 t

7/8   Simrishamn-Utklippan                  52 NM                      7,5 t

8/8   Utklippan-Kalmar                         55 NM                         8 t

9/8   Kalmar-Visby                               95 NM                       15 t

10/8  Visby-Nynäshamn                       77 NM                       13 t

11/8   Nynäshamn-Vasavarvet                35 NM                        8 t

12/    Vasavarvet-Rammsmora                25 NM                        5 t

 

ca 1400 nautiska mil (Medelhavet och Östersjön)

ca 2100 km på floder och kanaler

500 timmar motor och ca 1000 liter diesel

173 slussar

Kostnader: avmastning-mastning 223 euro

                  kanalavgift Frankrike 103 euro

                  hamnar, ca 500 euro