Anonym användare

Jag tittar på en begagnad båt där nuvarande ägare råkade ut för korrosionsskador på S-drevet i samband med ansluten landström. Drevet är bytt och isolationstransformator installerades samtidigt.

Nuvarande ägare passade samtidigt på att förbinda samtliga skrovgenomföringar med kölen och båtens jord. Är detta bra, eller ökade istället risken för korrosionsskador på genomföringarna?

Anonym användare
Ett äldre S-drev upp till och

Ett äldre S-drev upp till och med 120S är elektriskt förbundet med motorn och då även 12Vminus. Att tll detta även ansluta köl och genomföringar innebär att S-drevets aluminuum blir offeranod till dessa. VIsserligen kan skadan mildras med den offeranod drevet har, och eventuella skrovofferanoder, men det är hög risk att det inte räcker utan att drevet skadas. Man bör därför alltid ordna så att motorn antingen är 2-polig vad gäller el, eller att man har en motorbrytare på 12V minus till motorn som man bryter så snart man inte använder motorn.

Ifall de tidigare skadorna (innan installationen av isolertransformator) var grava, måste man fråga vilken modell av landströmsladdare som användes, och om den var dubbelisolerad eller med metallhölje. Vissa modeller kan råka ut för att utgående +12V kommer i kontakt med inkommande 230V gröngul skyddsjord, och då kan ett drev förstöras på några veckor. Råder osäkerhet, kontakta nån sakkunnig som kan hjälpa att kolla upp det hela.

Anonym användare
Isolerade drev

Att förbibnda bordgenomföringarna med köl och annat är mycket riskfyllt. Det enda som kan fungera är att förbinda bordgenomföringarna med Zinkanoder, på utsidan skrovet, som sitter max 0,5 m från respektive bordgenomföring. I annat fall kan bordgenomföringen själv bli en offeranod till de detaljer den är förbunden med.

Beträffande drevets korrosionsskador så är dreven isolerade på motorer från ca 1993. Då infördes sitter en stor tunn vit plastpackning mellan den stora aluminiumkåpan som håller drevet och den stora svänghjulskåpan i gjutjärn runt svänghjulet. Det sitter också tunna plastpackningar under brickorna till varje färssktruv mellan dessa kåpor. Det bästa är att med en Ohm meter (multimetrar har ett mätområde för ohm) mäta resistansen mellan själva drevet och motorblocket. Detta motstånd måste vara större än 100 kOhm om drevet är isolerat från motorn.

Från och med att dreven började kallas MS25S och ändrade färg till grå ändrades isoleringen till att ligga mellan drevet och aluminiumkåpan. Motståndsmätningen på ovanstående sätt kan fortfarande användas för felsökning. 

Lägg till ny kommentar

Image CAPTCHA
Ange de tecken som visas i bilden. Skilj på stora och små bokstäver.