Till Lofoten 2017 (del 5: 27 juli - 1 augusti)

17-07-29 21:29

Kjerringöy - Mortsund 27-29 juli

Igår seglade vi över Vestfjorden till Lofoten. En jämn fin vind på mellan 4- 7 m/s från nordost gav en perfekt halvvind från Skarsvåg på Lundöy över till Henningsvaer. De senaste 10-12 dagarna har varit nästan helt utan vind. Himlen har varit blå. blå, blå och havet helt stilla. Då blir det motorgång. Men motorgång är näst bäst, brukar jag säga. Vi har haft en enorm tur med vädret sedan vi kom till Helgalandskusten. Helgaland är inte lika känt som Lofoten, men frågan är om det, åtminstone för båtfolk, inte till och med är ett snäpp bättre än Lofoten. Betydligt mindre folk, mer skyddande skärgård och i stort sett lika vackert. Lofoten är kanske lite mer dramatiskt bara.

Hur som helst så har det blivit väldigt mycket motorgång under vår resa. Men igår seglade vi alltså till Lofoten! "Så var det gjort."

Från Kjerringöy gick vi i förrgår i ringlande leder och total stiltje till Skarsvåg på sydsidan av Lundöy. Magnifika scenerier och Lofotentopparna syns tydligt på andra sidan Vestfjorden. I Skarsvåg svajankrade vi tillsammans med Fragancia och Trinda. Skepparmötet på Trinda blev extra långt och trevligt. Morgonen efter var det dags för Trinda att vända söder ut igen, medan Fragancia och Doublefun som sagt skulle fortsätta mot Lofoten. På återseende nästa år Marianne!

Bara några timmar efter att vi lättat ankar i Skarsvåg gick vi in i Henningsvaer på Lofoten.

Henningsvaer är ett fint gammalt fiskeläge, men där finns också mycket turister. Bland annat har man en skola för bergsklättrare, som också driver en liten restaurang. Vi unnade oss ett av våra ganska sällsynta restaurangbesök där. Efter ett överflöd av färsk torsk den senaste tiden kändes det bra att som omväxling få sätta tänderna i en hamburgare med pommes frites.

Efter restaurangbesöket placerades krabbtinorna ut igen och det resulterade i tre krabbor följande morgon.

Resan börjar närma sig sitt slut nu. Men eftersom vi inte har så långt kvar till Vesterålen där våra båtar ska få ha sitt vinteride så beslöt vi att ta ytterligare en liten etapp utåt längs sydsidan av Lofotenkedjan. Bara 15 sjömil sydväst om Henningsvaer ligger det lilla fiskeläget Mortsund. Där ligger vi nu, efter ytterligare en dag med underbart väder och svaga växlande vindar.

Kan man ha det bättre? undrar vi alla fyra.

Det enda vi saknar är att få se några späckhuggare. Trots idog spaning har vi inte upptäckt några än. Men det kanske kan bli någon under de dagar vi har kvar?

5579

Tortugas i Västindien eller Nordnorge?

5574

Fragancia på väg mot Skarsvåg.

5575

Nu ser man Lofoten på andra sidan Vestfjorden.

5576

Uppankrade i Skarsvåg.

5577

Skön segling över Vestfjorden.

5578

I Henningsvaer.

5580

Louise njuter av vyerna på väg mot Mortsund.

5581

I Mortsund.

Nyvågar – Sortland, 30 juli – 1 augusti

Det strålande vädret hade förbytts i gråhet när vi gav oss av mot Nyvågar. Det måtte ha blåst på Atlanten över natten. Kraftiga dyningar snett akterifrån gav oss en rullande, gungande färd. Inte helt behaglig.

Nyvågar ligger intill Kabelvåg, några få sjömil väster om det södra inloppet till Raftsundet. Här har människor bott sedan 1000-talet och det har en gång varit ett större samhälle som förstås levde av fisket. Så snart man börjar komma lite norrut längs den norska kusten är det slående hur allt är uppbyggt kring fisket som gjort livet möjligt här.

I Nyvågar finns ett fräscht hotell med restaurang och tillhörande  rorbuer. Det finns också ett akvarium, muséum med ett stort antal hus och ett galleri. Vyerna är fantastiska, som överallt längs Lofotens dramatiska bergskedja.

Nästa dag måste vi lämna sydsidan av Lofoten, det var dags att gå norrut mot vår vinterhamn i Sortland. Vi hade planerat färden för att komma vid rätt tid genom Raftsundet. Tidvattnet skapar kraftiga strömmar, framförallt i den trånga passagen norr om Trollfjorden. Solen lyste åter varm och himlen var klarblå. Vi fick en underbar lunchpaus i Trollfjorden men förundrades över att trafiken tycks ha ökat betydligt sedan ett besök 2013. Hurtigrutten kom också, just då vi gav oss av, och lyckades vända inne i den trånga fjorden.

Vidare norrut kom vi perfekt i tidvattnet som gav oss flera knops extra fart. Plötsliga fallvindar på upp till 15 m/s överraskade, eftersom dagen i övrigt var alldeles vindstilla. Vi ankrade upp i Lonkanfjorden – den sista ”fria natten”. Omgivna av grönklädda berg i Möysalens nationalpark, och med utsikt mot Möysalen, Lofotens och Vesterålens högsta topp på 1262 m, njöt vi av kvällssolen och fullständig stillhet. En liten båt med fyra äldre män puttrade fram till oss från en närliggande stuga, bara för att hälsa oss svenskar välkomna och se vad vi var för figurer.

Nästa morgon var lika stilla. De gröna kullarna speglade sig i vattnet som skimrade i en djupare, blågrön ton. Spegelbilden var lika klar som verkligheten. Något grönare har vi aldrig sett. Allt var grönt! Tacksamma för ännu en underbar naturupplevelse gick vi vidare till Stokmarknes för att tanka diesel, vatten och motorolja. Sedan bar det av till Sortlands småbåtshamn där vi fått varsin fin hamnplats, långsides en stadig och bred pontonbrygga.

Vi är överväldigade över det mottagande vi fått i hamnen (och på så många andra ställen under resan). Professionellt och vänligt. Allt praktiskt löser sig efterhand, vi fick till och med vår smutstvätt omhändertagen utan kostnad som en välkomstgest!

Nu har vinterrustandet satt igång och mysfaktorn ombord har sjunkit till minus. Hu, vad mycket grejor som ska göras rena, packas ihop och stuvas! Då och då blir vi avbrutna av någon nyfiken besökare på bryggan som undrar var vi kommer ifrån.

Igår kväll festade vi loss med bananpizza på restaurang. Det är bara svenskarna som vill ha bananpizza, säger norrmännen. Gott är det ju knappt, men den hör till, enligt Calle. Men det blir inte pizzan som vi kommer att minnas bäst från denna fantastiska resa.

Går vi vidare norrut 2018?

Den mätta dagen är ej störst

Den största dagen är en dag av törst

Nog finns det mål och mening med vår färd

men det är vägen som är mödan värd

Det bästa målet är en nattlång rast

där elden tänds och brödet bryts i hast

På platser där man sover blott en gång

blir sömnen djup och drömmen fylld av sång

Bryt upp! Bryt upp! den nya dagen gryr

Oändligt är vårt stora äventyr.

5582

Trång passage vid ingång i Raftsundet

5583

På väg in i Trollfjorden

5584

Hurtigrutten inne och vänder i Trollfjorden