Till Lofoten 2017 (del 3: 1 - 15 juli)

17-07-04 23:18

Florö – Finnöy, 1 – 4 juli

Den varma östanvinden hade under natten förbytts till en betydligt svalare västan. Kylan kom sakta krypande. Molnen hängde lågt och det regnade mest hela dagen. Vi var omgivna av dramatiska berg och sluttningar, men kunde bara ana hur vackra de måste vara när topparna syns. På de mest otillgängliga ställen dit inga vägar verkar gå, ligger enstaka hus i dalgångar, på bergstoppar och branta sluttningar. Vem bor där och hur lyckades de bygga?

Vi var glada över att vi kunde köra båten inifrån hytten – där uppehöll vi oss stora delar av resan. Fukten och regnet kröp genom kläderna så fort vi gick ut. 

Regnandet höll upp när vi nästan var framme vid Silda, som var vår nästa natthamn. Då la vi ut några fiskekrokar och satt och ryckte. Och si! En kolja på närmare två kilo fastnade på Clas krok och gav oss en rejäl middag. 

En minipromenad till andra sidan Silda-ön gav oss fin utsikt över Stadtudden som skjuter ut som en knytnäve i havet. Här finns inga skyddande öar mot havet och sjöarna är svåra i hårt väder. På kajen stod en container med en oljemålning på långsidan av den fruktade udden. Containern visade sig utgöra postkontor, där befolkningens alla brevlådor fanns uppsatta. Vi räknade till 11 stycken, varav 7 (!) tillhörde någon i familjen ”Sildén”. På ön Silda! Tro´t eller ej.

En ljuvlig morgon i Silda. Prognoserna löd på svaga vindar så vi gav oss av mot Runde, 33 sjömil bort och förbi Stadt. Svaga vindar fick vi, och så regn, regn, regn!  Resan blev odramatisk och bjöd till och med på lite segling (det har annars blivit väldigt mycket färd för motor i motvind). Men vi blev trötta. Kanske är det lågtrycken som sätter spår? 

Runde är en berömd fågelö där bland annat lunnefågeln häckar. Där finns ett litet skärgårdscentrum där de visar en film om ”havets silver”: sillen. Varje år  kommer den ner längs Norges kust för att lägga sin rom och sin mjölke på havsbotten där den senare blir yngel och mat till lunnefåglarnas ungar, och till späckhuggare och kaskelottvalar.  Det är enorma mängder sill som rör sig i vattnen. I vikt motsvarar det tre gånger Norges befolkning. En märklig siffra.

Regnet smattrade hårt på rufftaket under natten, men tre krabbor hittade in i vår bur medan vi sov. Det blev krabbkok på vägen till Ålesund – en färd i dimma, kyla och regn trots att dagen börjat vackert. I Ålesund inköptes slangklämmor och fiskeutrustning i en underbar marin-affär där allt en seglare kan behöva fanns. Utom slangstumpen vi behövde förstås.

På kvällen blev vi bjudna på restaurang av Marianne som fyllde år. Vilken lyx! 

Från Ålesund gick färden vidare till Finnöya. Bra segling hela vägen och ett tag forsade vi till och med fram med gennakern. Trots regnet. Men nu har vi i alla fall en prognos som lovar lite solsken till imorgon

 
5481
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Första middagsfisken.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5482
 
 
 
 
 
Postkontoret på Silda.
 
 
 
 
 
 
 
 
5483
 
 
 
 
 
Stilla morgon på Silda.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5484
 
 
 
 
 
 
Mot Stadtudden.
 
 
 
 
 
 
 
5485
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Första krabban.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5486
 
 
 
 
 
 
God fiskefångst - tung last.
 
 
 
 
 
 
 
5487
 
 
 
 
 
 
Ålesunds hamn.
 
 
 
 
 
 
 
5488
 
 
 
 
 
Kvällsbild från Finnöya med Fragancia och Trinda.
 
 
 
 
 
 
 
 

Finnöy - Veiholmen på Smöla, 5 - 7 juli

Nu har vi varit ute i fem veckor. Livet i båt börjar gå sin gilla gång. Man börjar känna sig van och tillfreds med båt-tillvaron. Båten blir "hemmet".  Det är precis så det ska vara.

Dessutom har vi fått några fina, soliga dagar med endast lätta vindar. Vi har njutit av dem förstås. Idag (den 7 juli) har vi till och med haft en "liggedag", dvs vi har inte förflyttat oss med båten. Det blev en härlig cykeltur istället längs den kedja av kobbar och skär som förbinder Veiholmen med huvudön Smöla. Smöla är en ganska stor ö i skärgården utanför Trondheim. En skärgård som för övrigt är större än Stockholms skärgård och dessutom lever på ett mer påtagligt sätt, trots att båtlivet är betydligt mer sparsamt. Det är tur att vädret i de här trakterna är så dåligt som det är, för annars skulle här vara överfullt med båtturister.

Från Finnöy gick vi till Håholmen. Eftersom det låg kvar en betydande och besvärande dyning på Nordsjön, så blev det svårt att hålla i sig ibland. Men den sista delen av sträckan till Håholmen hittade vi en skyddad - men extremt smal - farled. Vid ett par ställen fick Louise kolla från fördäck att det verkligen var rätt. Vädret blev dessutom bättre under resan och när vi kom fram till Håholmen var himlen helt och hållet blå.

Håholmen är en liten ö, som har gjorts om till turist-center av äventyraren Ragnar Thorseth, som seglat jorden runt med vikingaskeppet Saga Siglar. Ut till ön kom folk av alla möjliga nationaliteter. På kvällen blev det skepparmöte ute i solen vid ett bord med bänkar och med en skummande "Ringenes" från den lilla puben.

Från Håholmen gick resan vidare hit till Veiholmen på Smöla. Doublefun gjorde dock lunchuppehåll på den fascinerande lilla ön Grip. Ön har sedan 1974 inga bofasta, men annars har den varit bebodd sedan 1100-talet. I det strålande vädret lägger vi till vid den lilla gästbryggan stor nog för våran båt. På piren finns en stor koloni av tobisgrisslor. Vi hinner med en promenad på ön mellan de smala gränderna. Välhållna hus och synnerligen pittoreskt. Som någon slags Gullholmen (i Bohuslän) i kubik. På Håholmen blev vi tipsade om att man inte bör missa Grip. Det stämde.

Den fortsatta färden upp till Veiholmen gick väster om Smöla och genom en fascinerande utskärsled genom ett gytter av kobbar och skär. Sedan resan 2014 visste vi att det finns mycket havsörn här. Men inte förrän slutet av resan fick vi syn på en (foto nedan).

Några sjömil före Veiholmen la vi oss och fiskade en stund och fick upp en fin lyr som sedan blev middagsmat tillsammans med "äggsmör". Oj-oj-oj!

Och idag har vi alltså haft en skön dag här på Veiholmen. Nu är det dags för skepparmöte ombord på Fragancia och beslut om färdmål för imorgon.

5499

 

 

Kvällsbild från Håholmen. Fragancia och Trinda.

 

 

 

5500

 

 

ön Grip.

 

 

 

5501

 

 

Tobisgrissla.

 

 

 

5502

 

 

Havsörn på väg mot Veiholmen.

 

 

5503

 

 

Lyr med äggsmör serverad i sittbrunnen.

 

 

5504

 

 

I Veiholmens hamnbassäng i morse.

 

 

5505

 

 

Dags för cykeltur. Start från Coop på Veiholmen.

 

 

 

Veiholmen – Bessaker 8-11 juli

Halten, längst ut i havsbandet 53 sjömil nordväst om Trondheim. Vi funderar över namnet: kan det ha något att göra med att man stannar till här, gör halt, innan man ger sig av ut på havet? För det är verkligen den sista utposten. Och vi gör halt här, lite ofriviligt. Mer om det senare…

Vi har färdats mellan tusentals kobbar, grynnor och bränningar de senaste dagarna. Och häpnat över att vi ser enstaka men välskötta hus på de minimalaste karga klippöar långt, långt ut från kusten.

Vi lämnade Veiholmen i ett numera välbekant grått dis med duggregn. Med 5-7 m/s tvärs in från babord på vår kurs mot nordost fick vi en heldags härlig segling. Just i den vinden skär Doublefun mjukt och smidigt genom sjön och vi njöt av färden. 

Det var trångt i hamnen i Maursundsvaer, som just utgörs av ett sund. Fragancia och Trinda fick lägga sig utanför en hel rad med motorbåtar. Vi hittade en plats vid en pontonbrygga på andra sidan sundet, och gick till det närmaste huset för att fråga om vi fick lov att ligga där. Där satt en kvinna och rensade lådvis med krabbklor och frestelsen blev stor att fråga om vi fick köpa några. Jojo, inga problem: 250 norska kronor för 30 pinfärska krabbklor. Det blev fest på alla våra tre båtar och dessutom lovade krabbrenserskan oss gärna att ligga kvar på bryggan. Den var hennes.   

Kvällens skepparmöte hölls på ”Supen Pöbb” som låg mitt i sundet. Där var det stor lördagsaktivitet på den trivsamma altanen under eftermiddagen då folk kommit i sina båtar för att äta utestekt fish and chips, dricka öl och umgås. Av en trevlig trondheimsbo som har hus på ön fick vi veta att de flesta kom från grannön Fröya där nästan alla får sin inkomst från laxodling, och ”de tjänar otroligt mycket pengar”. Han berättade att han visste någon som tar in en miljard om året i vinst på laxodling! Sant eller ej, men tydligen är det höglönsamt att odla lax. 

Nästa morgon började bra: buren som vi lagt ut kvällen innan innehöll en rejäl krabba och en liten rackare som fick komma i havet igen. Det blev krabbkok under frukost, och sedan iväg i stilla gråväder. Resan mot Halten var meditativ. Så stilla, så många små öar, och knappt en enda båt i sikte utom våra tre. Vi lyssnade på Leonard Cohen i sittbrunnen och glömde tiden.

Nästan framkomna till Halten väcktes dock vår fiskelust så vi la i några krokar. Ganska snart hade Clas en trekiloskolja på kroken. Ingen av oss såg dock en fiskelina som låg under vattnet och snärjde in sig i propellern. Det small till ordentligt när vi startade motorn och vi satt fast! Nu måste vi anropa våra vänner på VHF-en. Clas begav sig ner i jollen för att få loss linan, som satt spänd mot botten. Han blev tvungen att kapa den, minsann ingen enkel uppgift. Fragancia bogserade oss till Halten. Där vi alltså fick göra halt. Längre än planerat. 

Fäljande dag gick till att ringa försäkringsbolag och verkstäder längs vår tänkta rutt (inte lätt eftersom vi  bara hade svag täckning på en av våra två telefoner) , för det visade sig att motorfästena lossat och vi måste få nya. Vi måste också få hjälp med att få bort linan, som trasslat in sig ordentligt i propelleraxeln. Clas gjorde ett ambitiöst och iskallt försök att ge sig ned i våtdräkt och försöka få loss härvan, men den är för hård, stor och trasslig.

I våra försök att finna lösningar har vi träffat tre underbara norrmän som gjort allt de kan för att bistå oss. Inte minst Bjorn på vandrarhemmet (som faktiskt finns bland öns 10-tal hus) har googlat och ringt för vår räkning. Och på kvällen fick vi en hel hink nykokta krabbklor. Jag tror han är en ängel! 

Av en händelse fann vi också en husvägg där ”krykkjor” häckar – de ser ut som nätta måsar, i Sverige kallad "tretåig mås". Hela väggen var täckt med fågelbon och i flera fanns halvstora ungar. Det var ett väldigt liv på föräldrarna som hälsade varandra då den ena varit iväg, och på ungarna som förstås var hungriga hela tiden.

Från Halten bar det av till Bessaker. En lugn färd i stilla dyning. Molnigt och grått. Fragancia bogserade oss. I Bessaker kunde vi fylla på vatten, gasol och hämta el i land. Vilken lycka! - allt hade tagit slut. Nu slapp vi borsta tänderna i saltvatten och kunde duscha i massor av varmvatten på kajen. Bessaker är en anspråkslös anläggning, hamnavgiften är 50 kronor om man använder el. Annars gratis. Och i duschen står det ”Föler du velbehag og er tilfreds, kan du legge igjen ca kr 20:-”. Och nog kände vi välbehag!

Bessaker har sannolikt en hel del fisketurism. Fem tyskar kom in med sin fångst på eftermiddagen efter en dag på havet, hela lådor med kolja och uer i storformat som de började rensa till ackompanjemanget av iskalla öl.

 

5513

 

 

Supen Pub

 

 

 

5514

 

 

Krabbkok under gång

 

 

 

5520

 

 

Massor av bränningar. Dyningen är alltid närvarande. Meditativt landskap.

 

 

5519

 

 

 

 

En kolja på kroken.

 

 

 

 

 

 

5521

 

 

5516

Bryggan på Halten.

 

 

 

 

Tretåig mås.

 

 

 

5517

 

 

Gratis supe´.

 

 

 

5518

 

 

Bogsering mot Besakker.

 

 

 

Bessaker till Rörvik 12 - 15 juli

Regn, regn, regn. Och på något sätt måste vi nu ta oss till Rörvik för att få hjälp med montering av nya motorstöttor. Visserligen har försäkringsbolaget lovat att ställa upp med kostnaden för bogsering av RS - reddningssköjte - Harald V, men vi gör ändå ett försök att hitta något billigare alternativ. Jag går upp till livsmedelsaffären och berättar om vårt behov. Hela personalstyrkan engagerar sig och efter ett tag får vi tips om en kille som driver en verkstad i närheten. Han kommer ner till oss i båten och knackar på och när vi berättar för honom lägger han pannan i djupa veck och säger att han behöver ringa några telefonsamtal. Efter någon halvtimme återkommer han med beskedet att han har hittat ett alternativ som innebär ett betydligt lägre pris. Vilken otroligt fin hjälpsamhet och vänligt bemötande vi hela tiden får!

Det är en privatperson med en motorbåt som kan åta sig jobbet. 50 sjömil bogsering av Doublefun i motvind kräver lite motorstyrka. Båten har 260 hk så då slår vi till. På grund av väderutsikterna vill de börja omgående och redan kl 14 kan vi börja resan.

Färden går i stadigt ösregn längs den inre farleden eftersom sjö- och vindförhållanden inte fungerar för bogsering i öppen sjö. Vid några tillfällen måste vi ändå passera utsatta ställen och då hoppar och studsar motorbåten ordentligt och Doublefun rullar lite redlöst efter.

C.a 21.30 kommer vi fram till Rörvik. Trötta och frusna, men glada att den här delen av "projektet" är avklarat.

Morgonen efter har vi kontakt med dykare och med Micke (han som beställde motorfästena åt oss) på Rörvik Marinservice.

Nu har vi legat här i Rörvik i tre dagar. Motorfästena har kommit från Holland och ska monteras i övermorgon.

Dykare från Harald V har varit nere och skurit bort linan från propelleraxeln. Det finns gott hopp om att detta kommer att ordna till sig och att vi kan fortsätta färden mot Lofoten. Enda orosmomentet just nu är att båten tar in lite vatten genom propelleraxeltätningen.

Fortsättning följer.

5524

 

 

Bogsering längs inre leden.

 

 

 

5525

 

 

 

 

Dykjobbet förbereds.

 

 

 

 

 

5526

 

 

 

 

Det var ett ordentligt nystan som behövde skäras bort.

 

 

 

 

 

5527

 

 

Vid vår bryggplats i Rörvik.

 

 

 

5528

 

 

Grannar.

 

 

 

5529

 

 

Fler grannar. Två fina Colin Archers.

 

 

 

 

 

Kommentarer

Vilken resa

Jätteroligt att läsa om er resa. Visst är Lofoten och norra Norge något alldeles extra.
Ha det bra

Riggert

Spännande

Så spännande följa er! Vi hoppas att läckaget går att fixa ordentligt. Vilka fina bilder vi få se - vi väntar på fortsättningen , kram Mikaela o Håkan

Lugn seglats

Hej
Hoppas allt ordnar sig och att ni har en fortsatt trevlig färd. Hälsa Ulla o Calle.
Gertrud o Björn

Regn och ruskdag i Falkenberg

Regn och ruskdag i Falkenberg idag. Spännande att läsa om era äventyr och den senaste haveriincidenten. Trevlig fortsatt resa. Eva Ivar Thure och Totte. Åsa kommer snart hemcyklande i regnet från jobbet på äldreboendet i Falkenberg.

Fiskelina

Aj aj vilka missöden ni råkar ut för! Tänk vad en liten fiskelina kan orsaka stor skada och en veckas försenad segling. Underbart att höra om hur hjälpsamma människor är på er resa. Och åter, ni skriver så bra om er resa!
Lycka till nu när vi får nya maskindelar från Holland

Inspirerande

Hej Louise och Claes
Vilket äventyr ni är ute på ! Så roligt att läsa bloggen och
Se alla vackra foton. Underbar natur ! Hoppas ni fortsatt
Får skön resa och kanske lite mer sol.
Maria

Hej L & C

Kul att du följer oss!
Ja, varje dag är ett eget äventyr. Och här är så vackert! Men regnigt och kallt. Hoppas du har en fin semester. Stor kram från oss på Doublefun

Kul Läsning

Många nya ord -Lyr och Tobis gissla med mera. Gullholmen minns jag dock, där var det svårt att lägga till med Sussi Lull, då det var kraftig ström och svårt att vända båten.
Lycka Till kommande veckor. Här har nu fått bättre väder men någon bör städa Lisens morgondoppar ränna vid bodarna.
Både vi och Ettan är i år hänvisade till Reutersköldska .
Stor Kram från Grimsholmen
(snart blir det pannkakor hos Eva o Thure, inte heller helt fel)

Nu hittade jag del 2

Hej på er.
Kul att följa er i bloggen.
Hoppas att allt är bra. När är ni tillbaka i Stockholm?
Tänkte börja lite med medlemsregistret.
Hälsningar från Kjelle o Lisbeth.

Tack för kul blog

Låter spännande och intressant. Följer med och önskar er fortsatt härlig färd...
Kramar från ett soligt Köpenhamn

Fascinerande resa

Tack för ännu en aptitretande rapport. Norska kusten är värd många resor.

Bagisbjörckarna

Lycka till på färden

Ni ser ut att ha det bra om man lägger in att regn o dimma ingår i begreppet bra. Fortsättningen blir säkert minst lika bra. Vi är idag i Athen, sol och 30 grader men åter i Sverige på måndag. Hälsa alla från oss.
Eva & Kjell

Lägg till ny kommentar

Image CAPTCHA
Ange de tecken som visas i bilden. Skilj på stora och små bokstäver.