Till Lofoten 2017 (del 1: 2-25 juni)

17-06-04 12:14

Återigen får jag göra en resa med Doublefun.

Tidigare bloggar har handlat om eskadern England Runt (2011), resan till Lofoten (2013), till Skottland (2014) och till västsidan av Skottland med Yttre Hebriderna (2015).

Denna gång får inte Marianne vara med och sorgen och saknaden efter henne sedan hon gick bort i mars 2016 har varit svår. Men en ny kärlek har dykt upp i mitt liv och nu tänker Louise och jag låta Doublefun ta oss med till Lofoten igen!

Som vanligt seglar vännerna Ulla och Carl-Henrik bredvid oss i sin Fragancia och vi ser fram mot att återigen få uppleva fina stunder med dem.

Det blir en två månader lång resa och här ska vi försöka berätta om den. Många vänner och bekanta har frågat mig om jag kommer blogga igen. Många av Louise vänner har också varit intresserade. Vi hoppas på att många fler än vi sjäva får nöje av bloggen!

Idag (den 4 juni) är vi på väg mot Mem där vår resa genom Göta Kanal startar imorgon.

Vårt bloggande sker inte varje dag och kanske skriver vi heller inte så mycket förrän resan börjar "på riktigt" (när vi går över från Göteborg till Skagen eller från Skagen till norska Sörlandet) om ca 10 dagar. Det återstår att se dock.

Favorit i repris:

"Den mätta dagen är ej störst. Den största dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening med vår färd. Men det är vägen som är mödan värd.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.

Oändligt är vårt stora äventyr!"

Göta kanal, 5 – 10 juni 2017

Rapport från ett slussblåbär:

Om man vill försjunka, dränka in sig, ja fullständigt bada i svenskhet, då ska man färdas genom Göta kanal. Helst på försommaren, då kanalen kantas av gula fält av smörblommor och diken med lupiner, klöver, hundkex och midsommarblomster. Här har ekarna fått stå orörda och växt sig mäktiga tillsammans med björkar, lindar och några partier med bokskog. Och så partier med John Bauersk granskog där träden trängs för att inte ramla i vattnet vid strandlinjen.

I maklig takt, ungefär som med häst och vagn, glider vi förbi små röda torp, många pyssligt omhuldade och förvånansvärt många riktigt stora gårdar med ladugårdar, stall och traktorer på gården. Vid slussarna är det ännu mer idylliskt. Här har rabatterna pysslats om och hus i miniformat målats röda eller gula som bas till de vita knutarna.   Och så dessa namn som ger lust till efterforskning; Klämman, Snövelstorp och Brådtom till exempel.

Det är mestadels kyligt dessa dagar och mer regn än sol. Våra anhöriga hemmavid oroar sig för att vi kanske fryser och blåser bort. Nog har det blåst! Sjön Roxen bjöd på en skumpig resa i motvind. Vi var nöjda då vi kunde lägga till vid slussmynningen och få skydd av höjderna kring Bergs slussar. Friden ombord varade till kl. 05.12 då slussvaktens hårda knackningar väckte oss. Passagerarbåten Juno var på väg ner för slussarna och vi låg i vägen. Det är en märklig syn att se denna stora båt ta steg för steg nerför slusstrappan!

Och slussningen då? 52 stycken. De är många och det blir lite tröttsamt på slutet att skutta iland och hålla reda på rep som ska fästas och hållas emot med. Vi var glada då vi fick börja slussa neråt vid Tåtorp. Sammantaget har faktiskt allt gått som en dans med en van kapten ombord och hjälpsamma och trevliga slussvakter. Väl i Sjötorp vid Vänern bjöds vi på en härlig middag hos goda Spanienvänner. Inte pjåkigt det heller.

// Louise

5411 Ankomst till Mem med Eva och Thure

Ankomst till Mem med Eva och Thure

5412

Bra tryck i Bergs slussar

5414

Clas jobbar på i slussen

5415

Doublefun och Fragancia nästan uppe i Bergs

5417

Efter storm kommer stillheten

5418

Juno tar sig nerför

5434

Nationaldagssill (Ulla, Rune, Barbro, Louise, Carl-Henrik).

Göteborg – Lillesand, Norge, 12-17 juni

Det ryckte och slet i förtöjningarna vid Lilla Bommen i Göteborg. Vindstyrkor uppåt 17 m/s på Skagerrack, och prognoser om fortsatt kraftiga vindar och regn, fick oss att ändra planerna på att ta oss till Skagen på Jylland och därifrån vidare till Lillesand i Norge.

För Bohuskusten såg det betydligt bättre ut, så vi begav oss norrut med sikte på Skärhamn. Nu hade vi fått sällskap av Marianne i Trinda, känd sedan eskadern till Amsterdam 2006, som också gärna gör en tur till Norge i sommar. Doublefun rullade och vaggade men gnodde på i bortåt 13 m/s de första timmarna med rejäla havsvågor snett akterifrån. Mulet och kallt var det också men Skärhamn bjöd på en lugn och säker hamn. Och si! Nästa morgon sken solen, havet låg blankt som en spegel och vi fick en härlig skärgårdsdag via Kyrkesund, Mollösund, Gullholmen och Lysekil till Hamburgsund. Ut över havet vågade vi oss inte – vindarna där var fortsatt hårda.

Vid kvällens skepparmöte ombord på Trinda, konstaterade vi att vindutsikterna äntligen var gynnsammare. Vi hade ju nu kommit en bra bit norrut, och passagen till Norge kunde göras kortare än från Skagen. Med sikte på Stavern på Sörlandet, gav vi oss av nästföljande morgon. Ut förbi de yttersta bohuslänska skären och Väderöarna försvann Sverige i horisonten. Clas tjoade av glädje då en stormfågel gjorde en elegant flyguppvisning intill vår båt. ”Nu är vi på haaavet! Äntligen!”

En kraftig ström och snälla sydvästvindar lät oss sätta segel och flyga fram i 8 knop. Efter 42 loggade sjömil var vi framme i Stavern och Norge. Resan mot Lofoten hade börjat ”på riktigt”.

(Stavern visade sig vara en söt liten stad med en fin park intill hamnen och ett utmärkt café med både kulglass och mjukglass. (Förresten kan även Pipers glass i Hamburgsund rekommenderas!))

Nu skulle jollen ur sin vinterkokong. Det blev ett slitsamt jobb för elpumpen funkade inte. Varför bråkar prylarna efter en vinter i vila?

Nästa dag fick vi ännu en skön dag med vänliga vindar, en hel del sol och några mindre skurar. Vi förtöjde på svaj i Åkvåkskilen, en väl skyddad flad där Clas nöjd rodde iland och grillade karré till oss alla en alldeles underbar varm och stilla försommarkväll. Något bad var dock inte aktuellt. Vattnet kryllade av gula och blå brännmaneter – vackra men ack så hemska!

Ikväll har vi ankrat upp på svaj igen i Paradisbukta utanför Lillesand och ska strax ro över till Fragancia för skepparmöte. (Vi kan konstatera att det även finns orange och rosa brännmaneter.)

De kraftiga vindarna har nu förskjutit vår resplan med tre dagar – men så fina dagar i Bohuslän!

5432

Förmiddag i Kyrkesund

5433

Mysiga Mollösund

5435

På väg mot Hamburgdsund

5436

Morgon i Bohusläns skärgård. Kurs mot Sörlandet.

5437

Första fyren i Norge. Stavern.

5438

Fint väder på väg mot Åkvågskilen.

5439

Jollen i sjön. Härligt!

5440

Grillkväll i Åkvågskilen.

5441

Grillkväll (Carl-Henrik, Ulla, Marianne, Clas).

5442

Gott om maneter. Här en ovanlig, blå brännmanet.

Paradisbukta – Egersund, 18-20 juni

Efter ytterligare två intensiva seglingsdagar, har vi tagit en välbehövlig ”liggedag” i Egersund. Doften från silloljefabriken bäddar in staden i inte allt för behagliga ångor, men annars är det en välkomnande stad med fin toa, dusch och tvättmaskin för gästerna i båthamnen.  Vid det närliggande torget och längs Storgatan finns alla upptänkliga butiker, restauranger och service, inte minst livsmedelsaffären Kiwi som bjöd på fyra färska frallor i morse.

Uppbrottet från Paradisbukta skedde 05.30 enligt plan, för att förhoppningsvis lyckas ta oss till Farsund, 62 sjömil, på en dag. Väderutsikterna var osäkra, så reservplanen var att fly havet i Mandal om vindarna blev för hårda. Dimma och blåst fick oss att genast söka oss inomskärs, men bådadera lättade successivt och vi beslöt oss för att göra hela sträckan.

Farsund är en söt och välmående stad som ligger på branta sluttningar runt hamnen. Man frågar sig varför så många norrmän beger sig till Bohuslän och lämnar sin vackra kust som har så många fantastiska ställen? De lär svara att det är fem grader varmare i Sverige. Det verkar sannolikt. Sommarvärme har vi inte känt mycket av än.

I Farsund träffade vi en Linjett 37:a från vår hemmamarina Bullandö, som liksom vi är på väg mot Lofoten. De hade läst bloggen och inspirerats av Doublefuns resa till Lofoten 2013. Kul!

Vi måste nu passera de beryktade reven utanför Lista och Jären. 40 sjömil senare har vi alltså klarat oss förbi Lista i väldigt lite vind och snälla dyningar. Det har varit många intensiva dagar i rad till sjöss och nu behövde vi alla pusta. Några timmar för att sova uuuut!, byta skiljereläet som orsakat Clas mycken tankemöda, fixa vattenpumpen hos Marianne, städa i akterförrådet och… ja! När är allt klart?

5446

När dimman lättar. Fragancia.

5449

Det är skönt med en egen ö.

5450

Lindesnäs fyr. Norges sydligaste punkt. Här lämnar man Skagerak och går ut i Nordsjön.

5451

Morgon i Farsund

21 juni, Egersund

Vindarna är nordvästliga c:a 8-10 m/s. Skulle bli ganska jobbigt att stånga sig förbi Jaerens rev i detta. Bättre då att ligga kvar här i Egersund en dag till.

Det blev en cykeltur längs den gamla "Jaernbanen" - en tidigare smalspårig järnväg som gjorts om till cykelstig. Vi tog med oss en kaffetermos och gav oss iväg på våra gamla Brompton-cyklar. Dessa tekniskt/mekaniska underverk har gjort trogen tjänst sedan 1997 och är "still going strong".

Det blev en fin cykeltur på c:a tre timmar med många fina vyer, men den var också ganska krävande. Mycket kuperad terräng och egentligen nog mer lämplig för 20-åringar på mountain bykes än 60 plus-are på Bromptons.

Nu är det snart dags för skepparmöte hos Fragancia. Börjar bli dags också att planera för midsommar.

5452

22-23 juni, Egersund - Bömlöhamn

”Ja här sitter styrman och filar naglarna!” utbrast Clas. Och det var alldeles sant.

Det är midsommarafton: dimma, heldagsregn, 12 grader och på morgonen nästan vindlöst. Vi skjuter fram firandet tills vi åtminstone kan ana en blå himmel och går istället för motor från den lilla klippön Rott utanför Stavanger till Bömlö, sådär 15 sjömil norr om Haugesund. I regnet är det skönt att kunna navigera från däcksalongen, och lite manikyr stör inte när kursen är utlagd, inga hinder finns i sikte och autopiloten sköter rodret.

Vi har nu varit tre veckor ”till sjöss” och vi undrar var sommaren tagit vägen. En och annan soldag har vi fått, men värmen låter sannerligen vänta på sig.

Från Egersund passerade vi de omtalade reven vid Jären i rejäla, oregerliga dyningar snett akterifrån och sydostlig vind rakt akterifrån. Doublefun rullar rejält under de förhållandena så det blev en heldag på däck, trots regnet. Att gå ner i kajutan, där man lätt överraskas av båtens plötsliga och häftiga rörelser, var inte aktuellt.

På den lilla ön Rott pustade vi ut. Ön har två åretrunt-boende med en väldig massa får. Hummerfiske måtte vara en annan viktig näring, för nya tinor låg travade i mängd på kajen. Inte en turist syntes till och absolut ingen hamnservice. Det passade oss perfekt.

5453

Trinda, Doublefun och Fragancia vid kajen på Rott.

23 - 25 juni, Rott - Kolbeinshamn, Huftaröy

Förtöjningarna gnirkade och kved. Regnbyarna drog förbi med trumvirvlar på rufftaket. När vi klev upp imorse var det 10 grader ute och 13 i ruffen och ute på Hardangerfjorden var vågorna i gråtöcknet försedda med ilsket brytande kammar.

Men vi sov ändå gott i den skyddade lilla Mosterhamn. Många av hamnarna längs norska kusten kan närmast liknas vid alldeles perfekta "hurricane holes".  Innanför ett smalt inlopp med branta bergväggar ligger en helt skyddad vik. Så var det i Mosterhamn på ön Moster, även om det kändes i förtöjningarna att det var oväder under natten.

Färden från Rott till Bömlahamn gick i gråtrist och regnigt väder via Haugesund, en av de större städerna i trakten.  Vi fick plats vid en liten flytbrygga som visade sig vara privat när en kvinna kom ner och vänligt påpekade detta för oss. Vi beslöt oss senare för att söka upp henne och som kompensation för att hon lät oss ligga kvar ge henne lite av våra egna godisförråd. När vi söker efter hennes hus går vi fram till ett annat hus för att fråga efter vägen till "damen som äger bryggan". Bakom en halvstängd garagedörr ser vi benen på en man. När vi kommer närmare dörren öppnas den sakta och en man stirrar skyggt på oss. En lite "spooky" känsla av att vi befinner oss i filmen "Den sista färden" drabbar oss alla. När vi frågar efter "damen som äger bryggan" fortsätter han att stirra på oss samtidigt som han svarar: "damen?". Ska vi springa iväg eller stanna kvar?undrar vi.

Nåväl, det hände ingenting och "damen som äger bryggan" blev glad när vi till slut hittade henne. Men vi kommer inte ifrån känslan av att det måste bli lite ensamt ibland för folk här ute på öarna. Särskilt när vädret är så tråkigt som det har varit ett tag nu.

Nästa hamn efter Bömlahamn var Mosterhamn, bara 8 sjömil längre in i Hardangerfjorden. Här firade vi midsommarafton med en dags fördröjning. Det blev mycket trevligt ombord på Fragancia och efter sillen var himlen så snäll mot oss ett tag att vi faktiskt kunde flytta ut i sittbrunnen för att äta jordgubbarna. Men till kaffet blev vi tvugna att flytta in i salongen igen.

Och nu ligger vi efter 28 sjömil från Mosterhamn i Kolbeinshamn på Huftaröy. Det har visserligen varit en resa i skyddande sund, men regnvädren har stått som spön i backen och vindstyrkan har legat kring 14 m/s.

Väderutsikterna för imorgon är inte heller så lovande ("nordlig kuling"). Vi har det väldigt bra - men vi börjar längta efter lite sommar och godväderssegling. Finns det sånt här tro?

5467

Midsommarskrud

5462

Fragancia på Hardangerfjorden

5463

Ombord på Doublefun

5464

...och fortsatt färd över fjordarna.

5465

Dramatiskt väder

5466

Sol och ösregn omvartannat.