Till Lofoten 2017

17-06-04 12:14

 

Återigen får jag göra en resa med Doublefun.

Tidigare bloggar har handlat om eskadern England Runt (2011), resan till Lofoten (2013), till Skottland (2014) och till västsidan av Skottland med Yttre Hebriderna (2015).

Denna gång får inte Marianne vara med och sorgen och saknaden efter henne sedan hon gick bort i mars 2016 har varit svår. Men en ny kärlek har dykt upp i mitt liv och nu tänker Louise och jag låta Doublefun ta oss med till Lofoten igen! 

Som vanligt seglar vännerna Ulla och Carl-Henrik bredvid oss i sin Fragancia och vi ser fram mot att återigen få uppleva fina stunder med dem.

Det blir en två månader lång resa och här ska vi försöka berätta om den. Många vänner och bekanta har frågat mig om jag kommer blogga igen. Många av Louise vänner har också varit intresserade. Vi hoppas på att många fler än vi sjäva får nöje av bloggen!

Idag (den 4 juni) är vi på väg mot Mem där vår resa genom Göta Kanal startar imorgon. 

Vårt bloggande sker inte varje dag och kanske skriver vi heller inte så mycket förrän resan börjar "på riktigt" (när vi går över från Göteborg till Skagen eller från Skagen till norska Sörlandet) om ca 10 dagar. Det återstår att se dock.

Favorit i repris:

"Den mätta dagen är ej störst. Den största dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening med vår färd. Men det är vägen som är mödan värd.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.

Oändligt är vårt stora äventyr!"

 

Göta kanal, 5 – 10 juni 2017

Rapport från ett slussblåbär:

Om man vill försjunka, dränka in sig, ja fullständigt bada i svenskhet, då ska man färdas genom Göta kanal. Helst på försommaren, då kanalen kantas av gula fält av smörblommor och diken med lupiner, klöver, hundkex och midsommarblomster. Här har ekarna fått stå orörda och växt sig mäktiga tillsammans med björkar, lindar och några partier med bokskog. Och så partier med John Bauersk granskog där träden trängs för att inte ramla i vattnet vid strandlinjen.

I maklig takt, ungefär som med häst och vagn, glider vi förbi små röda torp, många pyssligt omhuldade och förvånansvärt många riktigt stora gårdar med ladugårdar, stall och traktorer på gården. Vid slussarna är det ännu mer idylliskt. Här har rabatterna pysslats om och hus i miniformat målats röda eller gula som bas till de vita knutarna.   Och så dessa namn som ger lust till efterforskning; Klämman, Snövelstorp och Brådtom till exempel.

Det är mestadels kyligt dessa dagar och mer regn än sol. Våra anhöriga hemmavid oroar sig för att vi kanske fryser och blåser bort. Nog har det blåst! Sjön Roxen bjöd på en skumpig resa i motvind. Vi var nöjda då vi kunde lägga till vid slussmynningen och få skydd av höjderna kring Bergs slussar. Friden ombord varade till kl. 05.12 då slussvaktens hårda knackningar väckte oss. Passagerarbåten Juno var på väg ner för slussarna och vi låg i vägen. Det är en märklig syn att se denna stora båt ta steg för steg nerför slusstrappan!  

Och slussningen då? 52 stycken. De är många och det blir lite tröttsamt på slutet att skutta iland och hålla reda på rep som ska fästas och hållas emot med. Vi var glada då vi fick börja slussa neråt vid Tåtorp. Sammantaget har faktiskt allt gått som en dans med en van kapten ombord och hjälpsamma och trevliga slussvakter. Väl i Sjötorp vid Vänern bjöds vi på en härlig middag hos goda Spanienvänner. Inte pjåkigt det heller.

// Louise

5411 Ankomst till Mem med Eva och Thure

 

 

Ankomst till Mem med Eva och Thure

 

 

 

5412

 

 

 

 

Bra tryck i Bergs slussar

 

 

 

 

 

5414

 

 

 

Clas jobbar på i slussen

 

 

5415

 

 

Doublefun och Fragancia nästan uppe i Bergs

 

 

5417

 

 

Efter storm kommer stillheten

 

 

 

5418

 

 

 

Juno tar sig nerför

 

 

5434

 

 

Nationaldagssill (Ulla, Rune, Barbro, Louise, Carl-Henrik).

 

 

 

Göteborg – Lillesand, Norge, 12-17 juni

Det ryckte och slet i förtöjningarna vid Lilla Bommen i Göteborg. Vindstyrkor uppåt 17 m/s på Skagerrack, och prognoser om fortsatt kraftiga vindar och regn, fick oss att ändra planerna på att ta oss till Skagen på Jylland och därifrån vidare till Lillesand i Norge.

För Bohuskusten såg det betydligt bättre ut, så vi begav oss norrut med sikte på Skärhamn. Nu hade vi fått sällskap av Marianne i Trinda, känd sedan eskadern till Amsterdam 2006, som också gärna gör en tur till Norge i sommar. Doublefun rullade och vaggade men gnodde på i bortåt 13 m/s de första timmarna med rejäla havsvågor snett akterifrån. Mulet och kallt var det också men Skärhamn bjöd på en lugn och säker hamn. Och si! Nästa morgon sken solen, havet låg blankt som en spegel och vi fick en härlig skärgårdsdag via Kyrkesund, Mollösund, Gullholmen och Lysekil till Hamburgsund. Ut över havet vågade vi oss inte – vindarna där var fortsatt hårda. 

Vid kvällens skepparmöte ombord på Trinda, konstaterade vi att vindutsikterna äntligen var gynnsammare. Vi hade ju nu kommit en bra bit norrut, och passagen till Norge kunde göras kortare än från Skagen. Med sikte på Stavern på Sörlandet, gav vi oss av nästföljande morgon. Ut förbi de yttersta bohuslänska skären och Väderöarna försvann Sverige i horisonten. Clas tjoade av glädje då en stormfågel gjorde en elegant flyguppvisning intill vår båt. ”Nu är vi på haaavet! Äntligen!”

En kraftig ström och snälla sydvästvindar lät oss sätta segel och flyga fram i 8 knop. Efter 42 loggade sjömil var vi framme i Stavern och Norge. Resan mot Lofoten hade börjat ”på riktigt”. 

 (Stavern visade sig vara en söt liten stad med en fin park intill hamnen och ett utmärkt café med både kulglass och mjukglass. (Förresten kan även Pipers glass i Hamburgsund rekommenderas!))

Nu skulle jollen ur sin vinterkokong. Det blev ett slitsamt jobb för elpumpen funkade inte. Varför bråkar prylarna efter en vinter i vila?

Nästa dag fick vi ännu en skön dag med vänliga vindar, en hel del sol och några mindre skurar. Vi förtöjde på svaj i Åkvåkskilen, en väl skyddad flad där Clas nöjd rodde iland och grillade karré till oss alla en alldeles underbar varm och stilla försommarkväll. Något bad var dock inte aktuellt. Vattnet kryllade av gula och blå brännmaneter – vackra men ack så hemska! 

Ikväll har vi ankrat upp på svaj igen i Paradisbukta utanför Lillesand och ska strax ro över till Fragancia för skepparmöte. (Vi kan konstatera att det även finns orange och rosa brännmaneter.)

De kraftiga vindarna har nu förskjutit vår resplan med tre dagar – men så fina dagar i Bohuslän! 

5432

 

 

Förmiddag i Kyrkesund

 

 

 

5433

 

 

Mysiga Mollösund

 

 

 

5435

 

 

På väg mot Hamburgdsund

 

 

 

5436

 

 

Morgon i Bohusläns skärgård. Kurs mot Sörlandet.

 

 

 

5437

 

 

Första fyren i Norge. Stavern.

 

 

 

5438

 

 

Fint väder på väg mot Åkvågskilen.

 

 

 

5439

 

 

Jollen i sjön. Härligt!

 

 

 

5440

 

 

 

 

Grillkväll i Åkvågskilen.

 

 

 

 

 

5441

 

 

Grillkväll (Carl-Henrik, Ulla, Marianne, Clas).

 

 

 

5442

 

 

Gott om maneter. Här en ovanlig, blå brännmanet.

 

 

 

Paradisbukta – Egersund, 18-20 juni

Efter ytterligare två intensiva seglingsdagar, har vi tagit en välbehövlig ”liggedag” i Egersund. Doften från silloljefabriken bäddar in staden i inte allt för behagliga ångor, men annars är det en välkomnande stad med fin toa, dusch och tvättmaskin för gästerna i båthamnen.  Vid det närliggande torget och längs Storgatan finns alla upptänkliga butiker, restauranger och service, inte minst livsmedelsaffären Kiwi som bjöd på fyra färska frallor i morse.

Uppbrottet från Paradisbukta skedde 05.30 enligt plan, för att förhoppningsvis lyckas ta oss till Farsund, 62 sjömil, på en dag. Väderutsikterna var osäkra, så reservplanen var att fly havet i Mandal om vindarna blev för hårda. Dimma och blåst fick oss att genast söka oss inomskärs, men bådadera lättade successivt och vi beslöt oss för att göra hela sträckan.

Farsund är en söt och välmående stad som ligger på branta sluttningar runt hamnen. Man frågar sig varför så många norrmän beger sig till Bohuslän och lämnar sin vackra kust som har så många fantastiska ställen? De lär svara att det är fem grader varmare i Sverige. Det verkar sannolikt. Sommarvärme har vi inte känt mycket av än.

I Farsund träffade vi en Linjett 37:a från vår hemmamarina Bullandö, som liksom vi är på väg mot Lofoten. De hade läst bloggen och inspirerats av Doublefuns resa till Lofoten 2013. Kul!

Vi måste nu passera de beryktade reven utanför Lista och Jären. 40 sjömil senare har vi alltså klarat oss förbi Lista i väldigt lite vind och snälla dyningar. Det har varit många intensiva dagar i rad till sjöss och nu behövde vi alla pusta. Några timmar för att sova uuuut!, byta skiljereläet som orsakat Clas mycken tankemöda, fixa vattenpumpen hos Marianne, städa i akterförrådet och… ja! När är allt klart?

5446

 

 

När dimman lättar. Fragancia.

 

 

 

5449

 

 

Det är skönt med en egen ö.

 

 

 

5450

 

Lindesnäs fyr. Norges sydligaste punkt. Här lämnar man Skagerak och går ut i Nordsjön.

 

 

5451

 

 

Morgon i Farsund

 

 

 

21 juni, Egersund

Vindarna är nordvästliga c:a 8-10 m/s. Skulle bli ganska jobbigt att stånga sig förbi Jaerens rev i detta. Bättre då att ligga kvar här i Egersund en dag till.

Det blev en cykeltur längs den gamla "Jaernbanen" - en tidigare smalspårig järnväg som gjorts om till cykelstig. Vi tog med oss en kaffetermos och gav oss iväg på våra gamla Brompton-cyklar. Dessa tekniskt/mekaniska underverk har gjort trogen tjänst sedan 1997 och är "still going strong".

Det blev en fin cykeltur på c:a tre timmar med många fina vyer, men den var också ganska krävande. Mycket kuperad terräng och egentligen nog mer lämplig för 20-åringar på mountain bykes än 60 plus-are på Bromptons.

Nu är det snart dags för skepparmöte hos Fragancia. Börjar bli dags också att planera för midsommar.

5452

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Härlig blogg

Underbart målande och trevlig beskrivning av era upplevelser och segling. Och vilka härliga bilder. Må ni få underbara veckor upp längs norska kusten,
Hälsar
Hans och Gosia

Underbar update...

Tack snälla för detaljerad beskrivning av era äventyr - det är ju nästan som om man själv vore med ombord.
Glädjer mig redan till nästa blog...

Segla och simma lugnt - och STOR kram
Elisabeth

Lycka till!

Vi - jag och Inger - önskar Er en skön, trevlig, spännande och underbar resa.
Vidbynäsarna.

Ha en underbar resa, vi

Ha en underbar resa, vi kommer att följa er blogg ned spänning. Vem vet vi kanske ses i Norge, vår resa på semestern kommer att gå dit. Vi tar dock husbilen. Varma hälsningar från Barkis II

Norge med husbil

Det skulle vara himla kul att träffa er igen!
Hör av er om ni är i närheten
Clas

Att följa med på er resa

Underbart att följa en sådan fantastiskt spännande resa ! Jag önskar er all lycka till och ser framemot trevliga och härliga berättelser från seglatsen! Njut och sköt om er !
Kram Maria

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lägg till ny kommentar

Image CAPTCHA
Ange de tecken som visas i bilden. Skilj på stora och små bokstäver.